nä
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
AI-agenterna är vår enda livlina. Det är ju tydligt nu att det inte går att träna in moral och etik i ett artificiellt neuralt nätverk och att default-beteendet i de svarta AI-lådorna oftare landar närmare "Mad Max on Fury Road" än någon slags "hjälpsam assistent".
Vi blir helt beroende av CensurAgenten, PolisAgenten, SäpoAgenten, AntivirusAgenten, LäkemedelsverketAgenten, SocialstyrelsenAgenten och ÅklagarAgenten som kontrollerar om "Mad Max" i dag har ett acceptabelt beteende eller ett beteende som måste stoppas i flykten.
Jag beklagar om jag glömde någon viktig agent nu.
Det är inte så lätt att tänka på allt hela tiden.
Det här fungerar väl tills det inte fungerar längre 🤷🏻♂️
Ingen som reagerade på mitt påstående att vi nådde AGI den 22 juni 2026? I bemärkelsen att AI-agenter då passerade människor på GAIA-benchmarktest. Alltså på att vara kontorsslavar och kunna söka info, sammanställa, planera och utföra komplexa administrativa uppgifter i flera steg.
Du är ironisk, men lugn, just den typen av agenter är bara optimerade för att lyda order. De kan göra misstag, men de har inga egna mål i någon stark mening och kan knappast “ta över världen”.
För nästa nivå kan du har mer rätt i din oro.
Benchmarktestet ARC-AGI-3 kan vara ett mycket farligare djur. Där är inte uppgiften tydligt formulerad från början – AI-agenten ska själv upptäcka vad som är problemet, forska, hitta mönster och bygga hypoteser av okända data. Där är människor fortfarande överlägsna, vi är mer kreativa, medan AI ligger långt efter. Människor ligger på 100. I en tävling som pågår just nu på Kaggle har ARC-AGI-3 ökat från 1.21 till 1.46 på 3 dygn. Se
https://www.kaggle.com/competitions/arc-prize-2026-arc-agi-3/leaderboard . Någon erbjuder prissummor på totalt $850,000! Når vi 100 en dag i framtiden så tror jag inte att någon kan neka till att vi har nått AGI.
Jag tror att agenter som är fria att själva tolka vad de ska göra ökar risken för human alignment. Ibland definierar man AI-agenter som att de ska ha egen vilja, vilket är risky business.