Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Hans förklaring om varför just den excentrisk fasen ger träningsvärk var ju verkligen urkass. Måste dock erkänna att det först känns som att det är logiskt men är bara välskrivet.
Finns det någon bra förklaring om detta stämmer?
När jag först läste att det bara var excentrisk träning som gav träningsvärk så blev jag ganska skeptiskt.
Jag provade det därför på min träningsgrupp som jag hade för tillfället. De fick köra 5 set tung koncentriskt bänkpress i smithmaskinen och sedan 3 set excentriska situps där de fick gå upp själva och sedan hålla emot när jag tryckte ner dem :P
Sade aldrig att det var ett experiment, men när jag frågade hade de alla fått träningsvärk i magen men ingen märkbar träningsvärk i bröst/triceps.
Utförde sedan ett experiment på mig själv där jag under 4 veckor körde excentriska legcurls. Fick rejäl träningsvärk de första 2 veckorna, men sista veckan hade jag knappt någon träningsvärk.
Att det endast är den excentriska biten som ger träningsvärk är sant, men man kan även vänja sig vid den. Så det handlar mer om hur pass tränad muskeln är.
Skulle vara intressant att köra överdrivet många set tung koncentrisk träning på en helt otränad person för att kolla om försökspersonen fick träningsvärk eller inte.