2026-07-08, 19:26
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag anser fortfarande att skalningslagarna är ett adekvat svar på din fråga hur en mindre modell presterar sämre än en större modell. Ungefär som varför en bil på 100hk går långsammare än en bil med 400hk. Bror, det är en större motor.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost:
Motoreffekt: 100 hk
Toppfart: 180 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 11s

Scania G400:
Motoreffekt: 400 hk
Toppfart: 110-120 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 15-20 s
Citera
2026-07-08, 19:27
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost:
Motoreffekt: 100 hk
Toppfart: 180 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 11s

Scania G400:
Motoreffekt: 400 hk
Toppfart: 110-120 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 15-20 s

Älskar detta. Ett klassiskt motbevis, och varför man ska passa sig för analogier.
Citera
2026-07-08, 19:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja, vi förstår inte alla fenomen i djupinlärning än. Men vi ser empiriska samband. Mitt svar är adekvat, prove me wrong.
Det är du som ska förklara hur mekanismen ser ut bakom att Fable 5 kan vara mycket bättre på IQ-test än Mistral Large 3. Men du har ju erkänt att du inte kan förklara detta när du medgav att det är en öppen forskningsfråga. Du föll på eget grepp. Det är alltså schack matt nu och du kan lämna tråden om du inte har något mer att komma med.
Citera
2026-07-08, 19:37
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är du som ska förklara hur mekanismen ser ut bakom att Fable 5 kan vara mycket bättre på IQ-test än Mistral Large 3. Men du har ju erkänt att du inte kan förklara detta när du medgav att det är en öppen forskningsfråga. Du föll på eget grepp. Det är alltså schack matt nu och du kan lämna tråden om du inte har något mer att komma med.

Jag föll inte på eget grepp. Jag föll på din oförmåga att kommunicera. Det empiriskt uppenbart att du har svårt att göra dig förstådd. Se det pärlband av arga människor du lämnar efter dig.

Dessutom är det uppenbart att du är obekväm i fältet (linjär algebra, datalogi, sannolikhet, statistisk, etc). Det är lite som att se en människa utan tunga tävla i tungvrickare, klart som korvspad för dig vad du försöker kommunicera, men omvärlden hör bara gurgel.

Jag kan mycket väl vara din enda vän på forumet, dessutom väl bevandrad inom AI, ML och Djupinlärning. AMA.
Citera
2026-07-08, 19:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag föll inte på eget grepp. Jag föll på din oförmåga att kommunicera. Det empiriskt uppenbart att du har svårt att göra dig förstådd. Se det pärlband av arga människor du lämnar efter dig.
Ska vi stänga den öppna forskningsfrågan och ordna en opinionsundersökning i stället?
Citera
2026-07-08, 19:43
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ska vi stänga den öppna forskningsfrågan och ordna en opinionsundersökning i stället?

Av allt du kan fråga, så frågar du detta. Ska du inte fråga varför matrismultiplikation går snabbare på en GPU? Hur man vänder en lista i python? Jag kan vara ditt AI-orakel.

Men nej, opinionsundersökningar är inte en vedertagen forskningsmetod i den här typen av frågor.
Citera
2026-07-08, 19:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Av allt du kan fråga, så frågar du detta. Ska du inte fråga varför matrismultiplikation går snabbare på en GPU? Hur man vänder en lista i python? Jag kan vara ditt AI-orakel.

Men nej, opinionsundersökningar är inte en vedertagen forskningsmetod i den här typen av frågor.
Vad bra, då inväntar vi den öppna forskningsfrågan. Samtidigt kan du sluta låtsas som att du förstår det som den öppna forskningsfrågan vill besvara. Verkar det rimligt?
Citera
2026-07-08, 19:51
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
130 är fullt tillräckligt för att vi ska få problem. Sen kan vi inte mäta över ca 200. Det finns ingen människa som kan konstruera ett sådant test.

Det blir väl en fin undanflykt sedan när AGI övergår till ASI: "Vi i den autistiska trögfattarföreningen kan inte skapa ett jättesvårt IQ-test, därför är ASI lika korkad som oss" 🤷🏻‍♂️

Men alltså det är en maskin som ska göra just det. En motorsåg är snabbare på att såga än vad jag är för hand.

När vi går mot mer avancerad AI är det ju en annan sak. Men att bli häpnad över att AI är pra på just det som är dess primära sätt att fungera är ju lite konstigt.
Citera
2026-07-08, 19:55
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Vad bra, då inväntar vi den öppna forskningsfrågan. Samtidigt kan du sluta låtsas som att du förstår det som den öppna forskningsfrågan vill besvara. Verkar det rimligt?

Lilla vän. Jag förstår din fråga. Jag vet till och med vad forskningsfälten kallas. Tips är att använda officiella namn på dessa i fortsättningen. Och såklart den något udda önskan att få ett sådant bevis i UML-format. Det sista är särskilt viktigt, eftersom det är spektakulärt retarderat.

Som man frågar, får man svar.
Citera
2026-07-08, 19:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men alltså det är en maskin som ska göra just det. En motorsåg är snabbare på att såga än vad jag är för hand.

När vi går mot mer avancerad AI är det ju en annan sak. Men att bli häpnad över att AI är pra på just det som är dess primära sätt att fungera är ju lite konstigt.
Jag är inte ett dugg häpen. Det här läget har jag förutspått länge.
Citera
2026-07-08, 20:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Lilla vän. Jag förstår din fråga. Jag vet till och med vad forskningsfälten kallas. Tips är att använda officiella namn på dessa i fortsättningen. Och såklart den något udda önskan att få ett sådant bevis i UML-format. Det sista är särskilt viktigt, eftersom det är spektakulärt retarderat.

Som man frågar, får man svar.
Det var du som tog upp att detta är en öppen forskningsfråga. Det blir ju inte därför min uppgift att redovisa den pågående forskningen. UML objektdiagram var ett exempel på hur man kan visualisera ett systems interna tillstånd. Om du vill skapa eller föreslå ett bättre diagram då är du mycket välkommen att göra det. Men du kan inte det, eftersom detta är en öppen forskningsfråga och du är en simpel skitstövel och inte en forskare. Det ser man ju en mils avstånd.
Citera
2026-07-08, 20:07
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Det var du som tog upp att detta är en öppen forskningsfråga. Det blir ju inte därför min uppgift att redovisa den pågående forskningen. UML objektdiagram var ett exempel på hur man kan visualisera ett systems interna tillstånd. Om du vill skapa eller föreslå ett bättre diagram då är du mycket välkommen att göra det. Men du kan inte det, eftersom detta är en öppen forskningsfråga och du är en simpel skitstövel och inte en forskare. Det ser man ju en mils avstånd.

Nu har du glömt din trådstart igen. Föreslår att du itererar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in