2026-07-08, 18:16
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Skalningslagarna förklarar inte varför modellerna blir smartare när de blir större. Det är bara ett konstaterande, att modellerna blir smartare när de blir större.

Det borde väl du med ditt "imponerande CV" också begripa?

Kära vän. Det är ett svar på din fråga varför en mindre modell presterar sämre än en större modell. Det är empiriska samband. Förstår du inte det?
Citera
2026-07-08, 18:23
Medlem
Citat:
Var hittar jag informationen om varför Fable 5 har 130 IQ-poäng och Mistral Large 3 bara 73? Hur kan Fable vara så mycket bättre på IQ-test? Vad händer i objektdiagrammet? Principen för de båda modellerna är ju densamma. Principen förklarar inte den uppmätta skillnaden.
Du ser. Klart och tydligt. Du tar inte emot information.

Man kan säga att du sitter och jollrar för dig själv, och andras inlägg är helt ovidkommande.

Och varför det är skillnad i performance för de båda modellerna går det att förklara. Men det är ingen ide så länge du inte tar emot information.
Citera
2026-07-08, 18:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Kära vän. Det är ett svar på din fråga varför en mindre modell presterar sämre än en större modell. Det är empiriska samband. Förstår du inte det?
Storleken förklarar inte mekanismen som gör Fable mycket smartare än Mistral. Det är bara ett konstaterande att storlek och skalning leder till en högre förmåga. Detta ger ingen kunskap om mekanismerna bakom förmågan. Storlek leder till någon mekanism som är bättre, men hur ser den ut? Det vet ingen människa och allra minst du.
Citera
2026-07-08, 18:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du ser. Klart och tydligt. Du tar inte emot information.

Man kan säga att du sitter och jollrar för dig själv, och andras inlägg är helt ovidkommande.

Och varför det är skillnad i performance för de båda modellerna går det att förklara. Men det är ingen ide så länge du inte tar emot information.
Du har inte gett mig någon information om det.
Citera
2026-07-08, 18:28
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Storleken förklarar inte mekanismen som gör Fable mycket smartare än Mistral. Det är bara ett konstaterande att storlek och skalning leder till en högre förmåga. Detta ger ingen kunskap om mekanismerna bakom förmågan. Storlek leder till någon mekanism som är bättre, men hur ser den ut? Det vet ingen människa och allra minst du.

Jag tror jag förstår nu. Du söker svar på en öppen forskningsfråga på Flashback. Svaret ska gärna formuleras i ett UML-diagram.
Citera
2026-07-08, 18:34
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Du har inte gett mig någon information om det.

Du är faktiskt riktigt dålig på att ta emot information.
Citera
2026-07-08, 18:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag tror jag förstår nu. Du söker svar på en öppen forskningsfråga på Flashback.
Tack för erkännandet. Ja, detta är en öppen forskningsfråga vilket då innebär att ingen människa ännu kan förklara det som den öppna forskningsfrågan avser att förklara i framtiden.
Citera
2026-07-08, 18:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du är faktiskt riktigt dålig på att ta emot information.
Du erkände ju precis i ett annat inlägg att problemet jag beskriver är en öppen forskningsfråga. Men plötsligt är det etablerad kunskap och problemet är att jag inte tar emot information om det. Hur ska du ha det?
Citera
2026-07-08, 18:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Som sagt, det är bara ett konstaterande om att större modeller blir bättre. Det förklarar ju inte den konkreta mekanismen, det som du själv har erkänt är en öppen forskningsfråga.
Citera
2026-07-08, 19:04
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Tack för erkännandet. Ja, detta är en öppen forskningsfråga vilket då innebär att ingen människa ännu kan förklara det som den öppna forskningsfrågan avser att förklara i framtiden.

Citat:
Du erkände ju precis i ett annat inlägg att problemet jag beskriver är en öppen forskningsfråga. Men plötsligt är det etablerad kunskap och problemet är att jag inte tar emot information om det. Hur ska du ha det?

Citat:
Som sagt, det är bara ett konstaterande om att större modeller blir bättre. Det förklarar ju inte den konkreta mekanismen, det som du själv har erkänt är en öppen forskningsfråga.

Jag anser fortfarande att skalningslagarna är ett adekvat svar på din fråga hur en mindre modell presterar sämre än en större modell. Ungefär som varför en bil på 100hk går långsammare än en bil med 400hk. Bror, det är en större motor.

Vad gäller din fobi för information är det rätt så uppenbart. Det gäller inte bara din önskan att få svaret på en öppen forskningsfråga i formatet av ett UML-diagram. Du är ju aktiv i hela den här forumdelen.
Citera
2026-07-08, 19:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag anser fortfarande att skalningslagarna är ett adekvat svar på din fråga hur en mindre modell presterar sämre än en större modell. Ungefär som varför en bil på 100hk går långsammare än en bil med 400hk. Bror, det är en större motor.

Vad gäller din fobi för information är det rätt så uppenbart. Det gäller inte bara din önskan att få svaret på en öppen forskningsfråga i formatet av ett UML-diagram. Du är ju aktiv i hela den här forumdelen.
Hur bilen fungerar är inte en öppen forskningsfråga. Inom billtillverkningen har man en sundare inställning. Först forskar man på en ny motor, sedan bygger man den. Dvs raka motsatsen till hur man utvecklar AI. Först bygger man en modell - senare när den är klar försöker man förstå hur den fungerar, i öppna forskningsfrågor, som du uttryckte det.
Citera
2026-07-08, 19:24
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Hur bilen fungerar är inte en öppen forskningsfråga. Inom billtillverkningen har man en sundare inställning. Först forskar man på en ny motor, sedan bygger man den. Dvs raka motsatsen till hur man utvecklar AI. Först bygger man en modell - senare när den är klar försöker man förstå hur den fungerar, i öppna forskningsfrågor, som du uttryckte det.

Svagt exempel. Tekniken föregår väldigt ofta förståelse.

1. Flygplanet kom innan aerodynamik
2. Ångmaskiner innan termodynamik
3. Vaccination innan immunologi

Ja, vi förstår inte alla fenomen i djupinlärning än. Men vi ser empiriska samband. Mitt svar är adekvat, prove me wrong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in