2026-07-08, 19:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Varför skulle de inte acceptera att driva Flashbacks servrar efter köpet? De tjänar pengar på det!
Jag hoppas du skämtar? Givetvis kommer de stängas, tror du att Telenor vill sammankopplas med flashback? Kan se dåligt ut för varumärket du vet. Bahnhof var idealister, Telenor är det inte.
Citera
2026-07-08, 19:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Äh så är det alltid. Många röstar vänster till de själva blir rika och då blir höger. Det är gången, det normala.
Samma om det går åt andra hållet - en rik som förlorar sin förmögenhet kommer bli mer och mer vänster.
Sant så sant men man blir lika besviken varje gång. De finns ett fåtal som aldrig viker sig. Tänker spontant på hotellägaren Lasse Viding i Varberg som skiter i vilket och uppför en 10 meter hög staty av Lenin i sin trädgård tex. Där snackar vi om att inte bry sig hahaha.

https://www.document.se/2024/06/leninstaty-rest-i-varberg-syns-over-hela-staden/
Citera
2026-07-08, 19:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu väntar vi bara på att Telenor köper upp Tre...

Tre är/var Hutchinson Telecom, Hong-Kong-baserat bolag, CCP.
Styrs av Peking.
Citera
2026-07-08, 19:46
Medlem
Funkar om man bor på landet eller åtminstone i hus, inte i lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Snart är det bara Starlink kvar som fristående operatör.
Citera
2026-07-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Frågan är vilket bolag som tar över banhof roll och är tillräckligt vanligt att man ska kunna välja de bland sin leverantör i tex Telia öppet fiber etc? Kanske några från Bahnhof bryter sig loss

Precis min tanke, var väl inte bara eldningen som var för integritet.
Det finns ingen konkurrens just nu om någon väljer att starta Bahnhof 2.0,
500 000 kunder har Bahnhof idag.
Citera
2026-07-08, 19:53
Moderator
ksvs avatar
Det blir att säga upp avtalet. Det finns ingen anledning att betala premiumpris längre, utan man kan lika gärna byta till den billigaste.
Citera
2026-07-08, 19:58
Medlem
folkgemenskaps avatar
Den reella valfriheten raderas ut när infrastruktur koncentreras till ett fåtal globala konglomerat.
Det sista skyddet mot massövervakning och kommersiell datamining offras på ägarkapitalets altare. Kundens privatliv reduceras till en monetariserbar tillgång för utländska ägarintressen.
Vinster från kritisk nordisk infrastruktur extraheras och flyttas uppåt till kapitalägarna, medan användarna betalar högre oligopolpriser för sämre rättigheter.

Det nyliberala löftet om konkurrens slutar konsekvent i företagskonsolidering. Infrastruktur som borde fungera som en demokratisk och reglerad allmännytta har förvandlats till ett dystopiskt extraktionsverktyg där medborgaren är produkten. Alternativen för den integritetsmedvetna konsumenten är i det närmaste utraderade på den nuvarande oreglerade marknaden.
Citera
2026-07-08, 20:01
Medlem
Citat:
– Ja, det hoppas jag. Sen är det klart att jag har en personlighet som gjort att vi kanske har varit lite rebelliska och har kunnat sticka ut hakan i många sammanhang... Och det är väl kanske inte den rollen jag ser mig själv i nu, säger han.
https://efn.se/saljer-livsverket-men-blir-kvar-som-vd-ska-bli-roligt

Men han är ju också 60 plus idag. Som jag skrev tidigare ligger isåfall hoppet på andra förmågor. Men tyvärr har svenska folket och våra politiska partier inte prioriterat integriteten och alla ISP behöver följa övervakningslagarna idag.
Citera
2026-07-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det blir att säga upp avtalet. Det finns ingen anledning att betala premiumpris längre, utan man kan lika gärna byta till den billigaste.

Bredband2 är billigast för min del. Ca 60kr mindre. Men de köptes upp av Telia vilka jag ogillar ännu mer.
Funderar på att istället betala premium för att stötta ett mindre lokalt bolag nu när det inte längre spelar någon roll. Vi har ett tag på oss att fundera och kan även se det som en chans för ett nytt Bahnhof att startas, om det ens är någon idé med dagens integritetsläge.
Citera
2026-07-08, 20:10
Medlem
Nordamerikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Måste? På vilket sätt måste han? Har Bahnhof gått dåligt? Har han personliga skulder? Hade han en pistol mot huvudet?
Jag tror han har en symbolisk "pistol mot huvudet" med anledning av de integritetskränkande trender vi ser i Bryssel.
Hela hans verksamhet går ut på att sälja integritet- & privatliv till folk som värderar det.
Produkterna Bahnhof säljer blir sakta men säkert bortreglerade av övervakningsmaffian.
Vissa kanske t.o.m olagliga.
Citera
2026-07-08, 20:10
Avstängd
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Sant så sant men man blir lika besviken varje gång. De finns ett fåtal som aldrig viker sig. Tänker spontant på hotellägaren Lasse Viding i Varberg som skiter i vilket och uppför en 10 meter hög staty av Lenin i sin trädgård tex. Där snackar vi om att inte bry sig hahaha.

https://www.document.se/2024/06/leninstaty-rest-i-varberg-syns-over-hela-staden/
Ok intressant även om jag aldrig hört talas om mannen tidigare.
Citera
2026-07-08, 20:13
Avstängd
Moobs avatar
De kanske även känner sig lite tvingade iom de förändringar som blir hela tiden. Var ju inte länge sen det kom nåt nytt direktiv i eu om att internetleverantörer måste förhindra tillgång till vissa piratsidor annars blir det dryga sanktionsavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in