2026-07-08, 15:53
Medlem
Såklart en katastrof för den personliga integriteten. Bahnhof lär förbli det bästa alternativet ett tag framöver men det finns nu ett stort behov av en ny, självständig aktör.
Citera
2026-07-08, 15:54
Medlem
Vem använder Bahnhof
Citera
2026-07-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vem använder Bahnhof

jag
Citera
2026-07-08, 16:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vem använder Bahnhof
Jag har dom som leverantör. Och du använder bahnhof när du är på flashback forum; (FB) Bahnhof sponsrar Flashback med uppgraderad infrastruktur (och fler servrar)
Citera
2026-07-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
jag
Okej bra
Vilken del av landet?
För i skåne är de "borta"
Citera
2026-07-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har dom som leverantör. Och du använder bahnhof när du är på flashback forum; (FB) Bahnhof sponsrar Flashback med uppgraderad infrastruktur (och fler servrar)
Tack!
Oroväckande det här med uppköp
Citera
2026-07-08, 16:35
Moderator
Siegfrids avatar
Snart är det bara Starlink kvar som fristående operatör.
Citera
2026-07-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bahnhof kommer fortsätta så som gör idag.

Det tror inte jag. Jag tror att Bahnof sakteligen kommer bli mer mainstream - till förmån för övervakning och inte till förmån för dig och mig. Vi får till exempel se hur länge Bahnof kommer att samarbeta med 5 Juli-stiftelsen. Den relationen tar nog snabbt slut ska ni se.
Citera
2026-07-08, 16:46
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dålig magkänsla av det här. Bahnhof har stått för mycket som knappast Telenor vill ha på sitt bord. Och hur blir det med Bahnhof <3 Flashback i fortsättningen? Kommer Telenor acceptera driften av flashbacks servrar?

Varför skulle de inte acceptera att driva Flashbacks servrar efter köpet? De tjänar pengar på det!
Citera
2026-07-08, 16:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Varför skulle de inte acceptera att driva Flashbacks servrar efter köpet? De tjänar pengar på det!
Du har missat att flashback inte precis har en plats i det politiskt korrekta finrummet? Det spelar ingen roll vad politisk korrekthet kostar, större företag än Telenor har hängt sig själva i sin iver att vara woke och rätta sig efter hatpöbeln som inte älskar platser som flashbalck där dom inte kan styra narrativet. Det är knappast för att driva flashack som dom köper upp bahnhof, då vore det mer troligt att dom köper bahnhof för att tysta flashback.
Citera
2026-07-08, 16:52
Medlem
rovmuns avatar
Telefonoperatörer som Telenor har väl knappast någonsin varit kända för att försvara den personliga integriteten eller ett fritt internet på det sätt som Bahnhof varit. Jag kanske har missat något, men när gick Telenors ledning senast ut och tog strid mot censur, massövervakning, filmbolagens krav eller de amerikanska techjättarnas inflytande?

Nu påstår Telenor att Bahnhof ska få större muskler att fortsätta den kampen. Men vilka bevis finns för det? Vilket annat stort telekombolag har gjort samma sak? Jag kommer inte på ett enda. Det låter mest som ett pressmeddelande skrivet för att lugna kunderna.

Vi har dessutom hört samma sak tidigare. När Telenor köpte Bredbandsbolaget 2005 hette det:

“Affären innebär inte några omedelbara förändringar för Bredbandsbolagets organisation eller kunder.”

Den typen av formuleringar dyker upp vid nästan varje företagsköp. Först lovar man att inget ska förändras. Sedan, några år senare, är det gamla bolaget borta och uppköparen har tagit över helt.

Och Telenor har knappast ett oklanderligt facit när det gäller integritet. Bolaget har fått hård kritik för sin hantering i Myanmar efter militärkuppen, där uppgifter om kunddata hamnade i fokus och där bolaget fortfarande möter allvarliga anklagelser. Oavsett hur Telenor försvarar sitt agerande är det ett märkligt bolag att lyfta fram som någon slags garant för personlig integritet.

För mig känns det här som slutet på en era. Bahnhof var mer än en internetleverantör de var ett av få svenska företag som faktiskt vågade ta strid för ett öppet internet och säga emot både politiker och mäktiga intressen. Telenor har aldrig haft den rollen, och jag ser ingen anledning att tro att de plötsligt kommer att börja nu.

Även supporten har ju varit grym på Bahnhof då man fått prata med någon som är tekniker och kan mer än en själv.

Frågan är vilket bolag som tar över banhof roll och är tillräckligt vanligt att man ska kunna välja de bland sin leverantör i tex Telia öppet fiber etc? Kanske några från Bahnhof bryter sig loss
Citera
2026-07-08, 17:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Man ska förstås inte måla fan på väggen i onödan, men jag är lite tveksam till att "Bahnhof fortsätter att vara Bahnhof" i det långa loppet.

Vid köp likt detta brukar det egentligen bara vara en tidsfråga innan det större företaget helt och hållet införlivar det mindre i sin egen organisation med allt vad det innebär. Folk får jobba kvar, teknik och kunder behålls men under ledning av Telenor och under deras namn. Någon som mins Algonet eller Bredbandsbolaget månne?

Hur som helst varar inget för evigt men man får väl hoppas att om nu Bahnhof försvinner axlar någon annan deras mantel när det kommer till frihet och integritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in