Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Att du ställer frågan visar åter att du överhuvudtaget inte hänger med.
Här påstår du återigen att jag inte förstår saker utan någon som helst återkoppling på det jag förklarar för dig.
Min fråga är alltså om du förstår förklaringen som jag gett dig.
Det låter som ett aggressivt sätt att slippa erkänna att du inte kan svaret på frågorna jag ställde. Hade du förstått de förklaringar som getts så hade du kunnat besvara hur en större påverkan från aerosolerna påverkade skillnaden mellan exvis ghg forcing och net forcing. Det är en central förståelse som krävs för att förstå hur klimatkänsligheten påverkas och
varför den påverkas.
Om du tillåter dig att lära dig av de förklaringar som ges kommer du att lära dig
varför och då kommer du även att
förstå hur:et.
Citat:
Det du frågar efter är ju Hansen et al.:s teorier och kritik mot IPCC som jag tog upp för länge sedan i tråden. Annan forskning visar på att minskad molnighet har gett ett mycket stort energibidrag under hela 2000-talet – och orsakerna är fortfarande till stor del oklara. Det handlar om olika fysikaliska mekanismer som samverkar på ett sätt som vetenskapen ännu inte kan förklara.
Min fråga gällde om du förstår förklaringen till varför ökad solinstrålning som följd av renare luft kan tillskrivas någon andel av uppvärmningen. Nej. Det kan den inte med förindustriell period som referens.
Förstår du förklaringen?
Är du ens intresserad av den faktiska förklaringen?
Citat:
För att åter citera Norman Loeb:
“It’s likely a mix of anthropogenic forcing and internal variability,” said Loeb. “And over this period they’re both causing warming, which leads to a fairly large change in Earth’s energy imbalance. The magnitude of the increase is unprecedented.”
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/langley/joint-nasa-noaa-study-finds-earths-energy-imbalance-has-doubled/
Ja, precis. Det finns två delar i detta:
*Renare luft
Det är den här delen
din fråga gällde.
*Feedback genom en reduktion av lågliggande moln i tropiska/subtropiska områden.
Förstår du skillnaden mellan dessa mekanismer?
Förstår du att ditt eget inlägg handlade om den första?
Citat:
Mätdata saknar motstycke i historien och den stora frågan är hur stor del av uppvärmningen som kommer från CO2, minskade luftföroreningar och naturliga variationer.
Klimatkänsligheten har länge haft ett stort intervall. Hansens bästa estimat ligger inom intervallet som gavs redan i charneyrapporten (1.5-4.5 grader).