2026-07-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är sjuk snedvridning. Män från tex Eritrea har fått PUT för att slippa värnplikt... När det alltså är olagligt för svenska män att undgå mönstring.
Värnplikten i Eritrea är dock ofta livslång. Så det är den lilla skillnaden.

Och att Eritrea räknas som världens näst värsta diktatur.
Citera
2026-07-08, 14:36
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Varför ska inte de försvara sitt land?

Varför tycker du att det är viktigare att ukrainare försvarar sitt land mer än andra?
Citera
2026-07-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Varför ska inte de försvara sitt land?

Varför tycker du att det är viktigare att ukrainare försvarar sitt land mer än andra?
Försvara sin diktatur menar du.
Citera
2026-07-08, 14:40
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Försvara sin diktatur menar du.

Nej. Enligt din teori från innan borde de slåss mot diktaturen för landet de älskar.

Varför är det viktigt att ukrainare krigar, men inte andra, för dig?
Citera
2026-07-08, 14:40
Medlem
Citat:

Och? Knappast svenska skattebetalares problem.

Den är livslång i Ukraina också, med tanke på chanserna att komma hem från fronten vid liv. Men vi vet båda varför du är okej med att svarta muslimer från MENA kommer hit men inga vita européer från vårt närområde, jävla vänsterblivna fån.
Citera
2026-07-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Och? Knappast svenska skattebetalares problem.

Den är livslång i Ukraina också, med tanke på chanserna att komma hem från fronten vid liv. Men vi vet båda varför du är okej med att svarta muslimer från MENA kommer hit men inga vita européer från vårt närområde, jävla vänsterblivna fån.
Det har jag inte påstått heller. Jag har bara försökt förklara för Hulebacken att alla krig inte ser likadana ut och för någon annan att Eritrea är en diktatur med livslång värnplikt för både män och kvinnor.

Lugna ner dig.
Citera
2026-07-08, 15:02
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Varför för nu Sverige en politik där man vill skicka tillbaks Ukrainska män till krig men har ingen intention att göra samma sak med invandrare från arabländer?

https://samnytt.se/dagerlind-syriska-och-eritreanska-flyktingar-men-ukrainska-desertorer

"Migrationsminister Johan Forssell (M) har väckt uppmärksamhet genom att argumentera för att ukrainska män bör tvingas stanna kvar i eller återvända till Ukraina och strida."

Att diskutera, ska detta bara gälla gör män som flytt krig från Ukraina eller från alla krigsförande länder?
Mycket hjärnslö frågeställning imho.. Den relevanta skillnaden är att vi är allierade med Ukraina och aktivt stödjer deras försvarskamp. Kan vi inte bara komma överens om att personer som deserterar från en allierad armé inte bör få skydd här? Det vore skönt om vi kunde diskutera just denna princip utan att omedelbart dra in resten av svensk migrationspolitik.
Citera
2026-07-08, 15:35
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Det har jag inte påstått heller. Jag har bara försökt förklara för Hulebacken att alla krig inte ser likadana ut och för någon annan att Eritrea är en diktatur med livslång värnplikt för både män och kvinnor.

Lugna ner dig.

Som vanligt svarar du aldrig på frågor och blir det defensiv när du får mothugg.

Är du bara här för att känna dig lite bättre?

Och för att hålla ämnet, försöker med samma fråga igen: Varför är det viktigare för dig att ukrainare krigar mer än andra?
Citera
2026-07-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Som vanligt svarar du aldrig på frågor och blir det defensiv när du får mothugg.

Är du bara här för att känna dig lite bättre?

Och för att hålla ämnet, försöker med samma fråga igen: Varför är det viktigare för dig att ukrainare krigar mer än andra?
Det tycker jag inte att det är. Däremot är det mer begripligt att de väljer att göra det än andra, eftersom de försvarar sitt land och sin identitet. Att du börjar yra om att folk i diktaturer borde göra uppror istället för att fly tyder mest på att du inte vet vad en diktatur är och inget jag orkar bemöta mer än så.
Citera
2026-07-08, 15:41
Medlem
Citat:
Om vi tar kriget i Syrien tex, vilken sida hade du stridit för?

Alla krig är inte enkla med en sida som är good guys och en sida som är bad guys.

Ja för landet såklart, dvs Assad. De andra grupperna var islamistiska terrorister.
Citera
2026-07-08, 15:48
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Det tycker jag inte att det är. Däremot är det mer begripligt att de väljer att göra det än andra, eftersom de försvarar sitt land och sin identitet. Att du börjar yra om att folk i diktaturer borde göra uppror istället för att fly tyder mest på att du inte vet vad en diktatur är och inget jag orkar bemöta mer än så.

Jag kan förstå hur du tänker.

Menar du att det aldrig gjorts uppror mot diktaturer? Såklart alla kan göra motstånd mot orättvisor i sitt hemland, om de vill.

Tycker det är intressant hur du går in i denna tråden. Du förvarar både desertörer från Eritrea och Syrien, när tråden egentligen handlar om ukrainare.

Tror du att alla ukrainare automatiskt älskar det rådande läget i deras hemland? Varför tror du att de älskar sitt hemland mer än de andra du ”försvarade”? Varför är ukrainarnas identitet mer hotad än de andra exemplen i tråden?
Citera
2026-07-08, 15:49
Medlem
Balisers avatar
Därför att Sverige betraktar Ukraina som kulturellt jämställt, medan Syrien och Eritrea nedvärderas på ett slags omvänt kolonialt sätt. Typ att i sådana länder ska man inte behöva bo och verka. Syrien är då alldeles för rörigt och farligt, Eritrea är alldeles för repressivt. Då skyndar Sverige till och räddar dessa stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in