2026-07-08, 12:53
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Att bilen hela tiden pinglar och tjuter slumpmässigt är ju ett distraktionsmoment av rang och orsakar garanterat en mängd olyckor , det räcker med eländet med autobroms / avståndsvarning som inte klarar av att det snöar utan att tjuvbromsa och falsklarma hela tiden , ska man nu terroriseras av en AI som bestämmer om man ser tillräckligt pigg ut för att köra bil ?

När man hittills inte klarar av att ersätta backvarnarna med kameror och AI utan att bilen backar in i cementgrisar och stolpar som systemet missar så kanske man ska avvakta med införandet av detta tills man fått ordning på de tidigare grejorna .
Tänk alla som kör medan de kollar på sin telefon. Det kan orsaka sjukt många olyckor. Då är det ju bra om bilen varnar och till slut stänger av bilen. Såna ska inte ha körkort. Men håller med om att för mycket plingande och blinkande bara är irriterande. Man måste ju bygga dessa grejer smartare än det är idag.
Citera
2026-07-08, 12:59
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför är det galet att fordonet har mer information så att det kan ta bättre beslut? Vad sker om dessa system fallerar? Jo du får samma presetanda som du har i din nuvarande bil och det verkar du inte ha några problem med.

Allt kan användas till negativa avseenden. Ska vi förbjuda knivar för att det kan användas som vapen?

Skulle du vilja köpa en kökskniv som larmar när den inte är över en skärbräda?
Senast redigerad av Glödskal 2026-07-08 kl. 13:01.
Citera
2026-07-08, 13:01
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Ja jo, men det är ju en annan femma. Det jag poängterade gällde ju de som tror att de blir övervakade, och att det skulle vara syftet med kameran.

Det uttalade syftet med kameran, och garanterat och odiskutabelt ett av dem.

Lik förbannat blir folk övervakade, och övervakningen kommer att användas för annat. Något annat är naivt att tro.
Citera
2026-07-08, 13:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

Och har vi nu kameror i kupén så kan vi så klart ha ett system som automatiskt bötfäller de förare som inte använder backspeglarna regelbundet, automatiskt bötfäller de som kör utan att ha gjort rent vindrutan och strålkastarna, bötfäller de som fokuserar på att samtala med en passagerare istället för att köra, bötfäller den som inte har båda händerna på ratten o.s.v. o.s.v. Och i.o.m. att vi har alla dessa övervakningssystem, så kan vi så klart även bötfälla de som inte sopsorterar med anal noggrannhet, de som går mot röd gubbe, de som cyklar utan cykelhjälm, de som plankar på tunnelbanan, samt så klart bötfälla 90% av alla de som kör elsparkcykel.

Det stora trafiksäkerhetsproblemet idag är inte att folk kör för fort, utan att folk inte är uppmärksamma, utan sitter med mobilen, eller fipplar runt på displayen. Det trafiksäkerhetsproblem som snabbast blir värre är elsparkcyklarna, eftersom dessa dels har en extremt farlig konstruktion, samtidigt som de som kör på dem, är de trafikanter som framför sina fordon allra farligast.

Så i praktiken borde de totalförbjudas med nuvarande utformning, med krav på att alla elsparkcyklar i framtiden måste ha ett mycket större axelavstånd och ha mycket större hjul, för att kompensera för den stående körställningen, krav på förarbevis, krav på integralhjälm o.s.v.
Citera
2026-07-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja din idé här får det föreslagna ovan att verka ålderdomligt. Direktsignal till försäkringsbolag, polis och rent av att bilen saktas ned för den som efter en tid visat mönster av att köra illa, ryckigt, bryta mot reglerna eller sitter och gör blogginlägg under körning vore mer rakt på sak (än pipande och analys av ögonrörelser).

Sånt här finns redan, färdskrivare kallas de. Och yrkeschaufförer är ju inte stressade alls. Släng på att man måste stanna efter en viss tid plus ta raster också så Svensson får ha kul.. Oj, körde du bil igår kl 2330? Synd för dig! Böter om fordonet rullas före 0830!

Ni är fan inte kloka.
Citera
2026-07-08, 13:15
Medlem
Vanligt folk ska övervakas när de kör med barnen till dagis. Bilen ska automatiskt bromsa om de försöker köra 94 km/h på 90-väg när de är på väg hem från arbetet som drar in skatt till nya integrationsåtgärder.

Samtidigt så kan religösa terrorister köra bilar rakt in på stränder, shoppinggator och julmarknader.

EU är trasigt.
Citera
2026-07-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tips till de nervösa i tråden. Det kommer att finnas en tråd på FB "hur du hackar din kamera i bilen så den bara visar en stillbild, länk i tråden" så det är lugnt.

Apropå övervakning så silar de mygg. Alla bilar sedan 10-15 år loggar alla data, men de får inte polisen eller försäkringsbolag kolla. Men det är helt rimligt att kunna kolla om den som körde på dig körde i 90 på 50-väg.
Min är från 2000 så den loggar inget.
Citera
2026-07-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Att köra bil på våra vägar är ett enormt privilegium, självklart är det en ytterst liten inskränkning att konstant bli filmad!
Du är fan dum i huvudet! Vad fan ska du med körkort till om bilarna snart ska göra allt jävla jobb? Då är det ju en lika ytterst liten inskränkning för dig att lägga ut alla dina lösenord till allt du har i den här tråden, alla bilder duhar i din telefon, alla mail och smskonversationer, ditt pass, körkort, namn, personummer, telefonnummer och adress.
Citera
2026-07-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Det är så efterblivet att en del verkar tro att syftet alltid är att övervaka människor. Syftet är att rädda liv. Varför är det så svårt att förstå?
Det är du som är efterbliven som inte fattar att myndigheterna låter idioter som inte kan köra bil, köra bil. Och drar in en massa impulsiva blattar som kör som idioter.
Citera
2026-07-08, 13:32
Medlem
Dashcam vill jag ha ur säkerhetsynpunkt. Inklusive filmning av mig. Inte för att den ska se om jag gör något korkat. Utanför att när jag råkar ut för någon annan som gör något korkat, så ska jag ha bevis på att jag skött mig så det inte blir ord mot ord.
Citera
2026-07-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Men på Rapport 1930 idag lät det som att detta börjar gälla nu, obligatoriskt och att alla äldre bilar inkl veteranbilar måste installera det (alltså monitorering av ögonrörelser och automatstopp). Och sen gick de vidare till andra nyheter. Obegripligt. Har vi alla sovit och vaknat upp den första april?
Det kan de glömma. Installerar ingen övervakningsskit i mina fordon.
Citera
2026-07-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det allra bästa hade varit om ingen längre körde bil alls utan att detta sköts av AI. Jag både hoppas att det kommer hända och längtar tills dess. En bil helt utan möjlighet att köra hade varit helt perfekt. Inga efterblivna kan längre köra som de brukar göra. Bilarna skulle kunna köra i 200 på alla motorvägar helt utan problem och utan olyckor.
Ska vi ha ai som gör precis allting åt en? Fan vilket roligt liv det skulle bli då.....Idiot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in