2026-07-07, 23:31
Medlem
Tropicalss avatar
Det allra bästa hade varit om ingen längre körde bil alls utan att detta sköts av AI. Jag både hoppas att det kommer hända och längtar tills dess. En bil helt utan möjlighet att köra hade varit helt perfekt. Inga efterblivna kan längre köra som de brukar göra. Bilarna skulle kunna köra i 200 på alla motorvägar helt utan problem och utan olyckor.
Citera
2026-07-07, 23:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Du är uppenbarligen en av de jag pratar om. Som sen skriver "hahahaha" och är cp snarare än att argumentera tillbaka.

Hur skall detta rädda liv, menar du?
Citera
2026-07-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Sverige har ca 200 dödsfall per år i trafiken. Det år långt mycket färre än antalet dödsfall orsakade av spelmissbruk, konsumptionslån ochandra krediter, samt av livsstilsfaktorer som hög konsumption av skräpmat (ex. Typ 2 diabetes och cancer).

Ändå spammas man med reklam för allt detta och finns inget stopp i sikte, medans vi alla ska övervakas i våra egna fordon.

Vidrigt! Och det är väl den där onda haggan Ursula som klubbat igenom detta.
¨
Det är inte bara dödsfall utan även allvarliga skador som man måste titta på. Och det är tusentals varje år.

Sen siffran 200 är ett resultat av gediget arbete med fordonssäkerheten som ni bakåtsträvare säkert en gång i tiden ansåg vara nån slags inkränkning på er "integritet".
Citera
2026-07-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

1. Genom att varna för trötthet/ouppmärksamhet eller eventuellt vidta åtgärder (som att sakta ner eller stanna fordonet) om föraren tappar medvetande

2. Genom att klassificera den åkande med avseende på vikt, ålder, sittposition och liknande kan bilen vid en eventuell krock ställa in skyddsystemen så att de jobbar på bästa möjliga sätt.
Citera
2026-07-07, 23:48
Medlem
Jag köpte en ny Toyota för två år sedan och till min stora förfäran sitter det ett system installerat som plingar högt varje gång bilen överskrider hastighetsgränsen. (Modellen jag provkörde innan köpet hade ej detta system, då hade det inte blivit något köp)
Detta är också någon EU-grej, och varningen går förvisso att stänga av från en undermeny som nås med ca 12 knapptryck, men det återställs varje gång man stänger av motorn.
Ett av alla problem med systemet (tror det kallas ISA) är att bilen ofta inte har koll på hastighetsgränsen. Jag kan köra på en 100-väg och den uppfattar en avfart som har 50, och vips plingar det högt och aggressivt så man tror hela bilen är på väg att paja. Det hjälper inte heller att ställa in farthållaren på gränsen eftersom även en fluktuation på 1km/h aktiverar varningen. Att behöva tänka på att slå av det förbannade systemet vid varje start har helt ärligt förstört mitt bilägande och glädjen i bilkörning, vilket lär ha varit ett av huvudsyftena.
Då alla nya bilar ska ha ISA från mitten av 2024 så är det obegripligt för mig hur detta inte lett till ett ramaskri från alla nybilsägare? Men jag har inte sett något mer än ett par artiklar i motortidningar. Så jag kan bara anta att även kameraövervakning och snart även direktrapportering till polisen, försäkringsbolaget och en krypskytt kommer att accepteras av de allra flesta.
Citera
2026-07-07, 23:53
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Att bilen varnar när kameran noterar att du är trött så du inte somnar och dör eller kör på någon annan? Är det du frågar om?
Citera
2026-07-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
1. Genom att varna för trötthet/ouppmärksamhet eller eventuellt vidta åtgärder (som att sakta ner eller stanna fordonet) om föraren tappar medvetande

2. Genom att klassificera den åkande med avseende på vikt, ålder, sittposition och liknande kan bilen vid en eventuell krock ställa in skyddsystemen så att de jobbar på bästa möjliga sätt.

Och detta kan inte utnyttjas i andra avseenden? Finns säkerligen positiva ting med detta men även negativa... Att ett fordon skall förlita sig på vad en kamera, eller flera, ser - låter väldigt osäkert. Vad sker om dessa system fallerar och går helt bananas?
Citera
2026-07-08, 00:09
Medlem
Citat:
Att bilen varnar när kameran noterar att du är trött så du inte somnar och dör eller kör på någon annan? Är det du frågar om?

Om dessa system fallerar och går helt bananas, är inget du ser kan hända? Elektronik är väldigt skört vad gäller utomstående påverkan och felaktigheter... Ju mer elektronik, desto större risk för att denna går sönder... Detta vet vi redan är fallet på bilar med mycket elektronik i...
Citera
2026-07-08, 00:24
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Att bilen hela tiden pinglar och tjuter slumpmässigt är ju ett distraktionsmoment av rang och orsakar garanterat en mängd olyckor , det räcker med eländet med autobroms / avståndsvarning som inte klarar av att det snöar utan att tjuvbromsa och falsklarma hela tiden , ska man nu terroriseras av en AI som bestämmer om man ser tillräckligt pigg ut för att köra bil ?

När man hittills inte klarar av att ersätta backvarnarna med kameror och AI utan att bilen backar in i cementgrisar och stolpar som systemet missar så kanske man ska avvakta med införandet av detta tills man fått ordning på de tidigare grejorna .
Senast redigerad av sealstryper 2026-07-08 kl. 00:28.
Citera
2026-07-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ok Epstein.

Även Ghislaine Maxwell gillade att dokumentera allting hörde jag?
Vad ylar du om då?
Citera
2026-07-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Som sagt, intelligensreserv. Det är datorn i bilen som kollar att dina ögon är öppna och att de är riktade framåt. Efter en viss tid kommer en ljudsignal om du blundar eller kollar åt ett annat håll.
Så solglasögon får inte användas då, är inte det trafikfarligt?
Citera
2026-07-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

Det skulle rädda en massa liv och lidande om tex våldsamma eller elaka personer automatiskt tas bort via obligatorisk neurallink från födsel med killswitch. Lögnare också, det är fel att ljuga kanske lite elschocker eller nervsmärta, det ska vara lätt att göra rätt!

Vi får också bukt på cykelfortkörare och de som går mot röd gubbe men där kanske mer lämpligt med skatte-tillägg på 50% extra per företeelse vilket automatiskt övergår till lånekredit om någon är så olydig att de fortsätter göra fel efter löne och fondkontot är tömt. Skattefifflare raderas ur folkbokföringen och får alla tillgångar beslagtagna av Kronofogden. Vi har ai och snart är vi där, inget att förlora, det är bara att sköta sig!
Senast redigerad av Bloe 2026-07-08 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in