2026-07-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag tror övervakningen i bilen är tillfällig och kommer att avskaffas snart.

Syftet med kameran är säkerhet då självkörande bilar fortfarande kräver mänsklig övervakning.

Tesla kommer (förhoppningsvis snart) att ha unsupervised self driving, vilket borde innebära att man kan sova (eller ha sex) bakom ratten och tejpa över kameran.

Det är min profetia.

Någon som invänder?

kan du dra några exempel på tillfällig övervakning som sedan dragits tillbaka och upphört?
Citera
2026-07-08, 11:25
Medlem
Hivmannnens avatar
Jag kommer nog aldrig att köpa en riktigt modern bil, blir galen av allt pipande, övervakande osv.

Bilarna enligt mig har sin peak någonstans runt 2005. Bra bränsleförbrukning, helt ok ljudisolerade, går att felsöka och laga det mesta med en bra obd2 dator,

Synd bara att alla bilar rostar till sist. man kanske ska köpa på sig ett gäng bilar som har i princip noll i värde så man har ett lager. Gärna tråkiga bilar typ Skoda Octavia med manuell låda eller något sånt.
Citera
2026-07-08, 11:33
Medlem
ppp333s avatar
Kontrollsamhällets utveckling motiveras alltid med "För ert eget bästa", "Trygghet", "Säkerhet" etc
Vadderad cell fur alles. Som att den fysiska döden vore det värsta som kan hända en människa.
Citera
2026-07-08, 11:35
Medlem
Glödskals avatar
Citat:

Syftet med kameran är säkerhet då självkörande bilar fortfarande kräver mänsklig övervakning.

Tesla kommer (förhoppningsvis snart) att ha unsupervised self driving, vilket borde innebära att man kan sova (eller ha sex) bakom ratten och tejpa över kameran.

Det är min profetia.

Någon som invänder?

Har övervakning väl införts kommer den bli kvar. Givetvis "för din säkerhets skull" eller för att "förbättra din körupplevelse".
Det finns alltid betalande kunder som vill veta vilken slags chokladkaka du äter eller vilka kläder du har på dig, dina politiska åsikter, fritidsintressen du har samt var/vem/hur/när du knullar.
Citera
2026-07-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Vips så har din mamma blivit 10 år äldre och "gamla bilar" finns inte.
Vad svamlar du om?
Citera
2026-07-08, 11:45
Medlem
Citat:

Det är min profetia.

Någon som invänder?
Du inbillar dig det? Samtidigt som de än en gång försöker tvinga igenom chat control bakom våra ryggar?
Citera
2026-07-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Och detta kan inte utnyttjas i andra avseenden? Finns säkerligen positiva ting med detta men även negativa... Att ett fordon skall förlita sig på vad en kamera, eller flera, ser - låter väldigt osäkert. Vad sker om dessa system fallerar och går helt bananas?

Varför är det galet att fordonet har mer information så att det kan ta bättre beslut? Vad sker om dessa system fallerar? Jo du får samma presetanda som du har i din nuvarande bil och det verkar du inte ha några problem med.

Allt kan användas till negativa avseenden. Ska vi förbjuda knivar för att det kan användas som vapen?
Citera
2026-07-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

Väldigt bra. Bilar är livsfarliga maskiner, så det är på tiden.
Citera
2026-07-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
När man kollade dödssiffran för covid över ett par år dog sådär 14000 svenskar av covid relaterat, samtidigt visade statistiken får. Socialstyrelsen att cirka 13000 svenskar där av rökning, per år!!! Upprördhet över covid var överlägsen rökningen.
Vad är då meningen att satsa miljarders miljarder på att minska trafikdöden med ett par stycken. Jaga rökning gör otroligt mkt mer!

Cancer på grund av alla gifter som tillåts i maten, alla E-nummer och PFAS i bl.a. smink och gifter i plast bisfenol A som tex nappflaskor. Det skiter man totalt i.
Citera
2026-07-08, 12:43
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

Tja. Alla taxibilar har kameror, har ni ens tänkt på det när ni sitter å spyr eller hånglar?
Grejen blir väl pinsam den dagen du blir känd som ”mördaren som petade näsan” när du råkade mejja ner någon unge och petade dig i näsan samtidigt och detta kablas ut i rättegången…, sedan i resten av världen …och du blir hånad for ever…
Citera
2026-07-08, 12:44
Medlem
Det fick ni för att kalla oss konspirationsteoretiker.
Citera
2026-07-08, 12:50
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Om dessa system fallerar och går helt bananas, är inget du ser kan hända? Elektronik är väldigt skört vad gäller utomstående påverkan och felaktigheter... Ju mer elektronik, desto större risk för att denna går sönder... Detta vet vi redan är fallet på bilar med mycket elektronik i...
Ja jo, men det är ju en annan femma. Det jag poängterade gällde ju de som tror att de blir övervakade, och att det skulle vara syftet med kameran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in