2026-07-07, 23:12
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarflickaan
Att Linda slagit Isabell med öppen och stängd hand? Stängd hand, alltså knytnävsslag? Att hon även gjort det med sina barn? Nej. Detta tror jag inte har pågått. Dock tror jag absolut Isabells och Lindas relation var dålig.

Men jag vet inte, ni vet inte. Vi kan bara spekulera.

Vad jag tänker.
Förhållandet med Isabells mamma när Hampus lämnade henne påverkade Isabell väldigt negativt. Mamman baktalade och vägrade låta Isabell vara med sin pappa. Hampus och polyfamiljen fick kämpa för att få ha henne. Det tog lång tid innan hon bodde varannan vecka. Detta finns att läsa om i bloggen.

Mammans relation med Hampus är nu bättre efter han lämnade. Detta har Hampus sagt i vloggen. Konstigt? Nä, det är ju vad hans ex alltid velat. Hon ville inte att Hampus skulle lämna henne. Att de även blev kända var också svårt att ta. Allt detta påverkade Isabell väldigt negativt. Hon fick höra negativt om nya familjen, speciellt Linda då hon var den som var drivande och resultatet blev som det blev.

Hade Linda gjort dessa saker, då tänker jag att soc skulle kliva in och även polisanmälan göras. Även Hampus och Erik är då medskyldiga om de låtit detta pågå. Barnfridsbrott skulle även vara i polisanmälan förutom misshandel. Syskon måste ha fått prata med soc om detta och utredning måste ha gjorts.

Ser en ung tjej som mår väldigt dåligt och Linda fick ta smällen som den som förstört allt mellan Hampus och bio mamman. Ang uppbrottet tror jag, att Linda och Hampus såg olika på hur de skulle lösa Isabells problematik, självskador, inläggningar samt sjukhusvård.

Tror du på allvar att någon tror att detta bara är påhitt? Idiot.

Märkligt att du alltid dyker upp när det kommer fram saker om Linda som inte är till hennes fördel. Det är väldigt starkt av Hampus dotter att gå ut med detta. Förhoppningsvis blir det starten på en process där resten av barnaskaran slipper utstå fysisk och psykisk misshandel.
Citera
2026-07-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarflickaan
Att Linda slagit Isabell med öppen och stängd hand? Stängd hand, alltså knytnävsslag? Att hon även gjort det med sina barn? Nej. Detta tror jag inte har pågått. Dock tror jag absolut Isabells och Lindas relation var dålig.

Men jag vet inte, ni vet inte. Vi kan bara spekulera.

Vad jag tänker.
Förhållandet med Isabells mamma när Hampus lämnade henne påverkade Isabell väldigt negativt. Mamman baktalade och vägrade låta Isabell vara med sin pappa. Hampus och polyfamiljen fick kämpa för att få ha henne. Det tog lång tid innan hon bodde varannan vecka. Detta finns att läsa om i bloggen.

Mammans relation med Hampus är nu bättre efter han lämnade. Detta har Hampus sagt i vloggen. Konstigt? Nä, det är ju vad hans ex alltid velat. Hon ville inte att Hampus skulle lämna henne. Att de även blev kända var också svårt att ta. Allt detta påverkade Isabell väldigt negativt. Hon fick höra negativt om nya familjen, speciellt Linda då hon var den som var drivande och resultatet blev som det blev.

Hade Linda gjort dessa saker, då tänker jag att soc skulle kliva in och även polisanmälan göras. Även Hampus och Erik är då medskyldiga om de låtit detta pågå. Barnfridsbrott skulle även vara i polisanmälan förutom misshandel. Syskon måste ha fått prata med soc om detta och utredning måste ha gjorts.

Ser en ung tjej som mår väldigt dåligt och Linda fick ta smällen som den som förstört allt mellan Hampus och bio mamman. Ang uppbrottet tror jag, att Linda och Hampus såg olika på hur de skulle lösa Isabells problematik, självskador, inläggningar samt sjukhusvård.
Du har alldeles rätt i att socialtjänsten borde ha blivit inblandade. Kuratorn bör ha brutit tystnadsplikt p.g.a. fara för barnet och socialtjänsten bör ha gjort en utredning. Nu verkar ju sådan aldrig ha initierats, så rimligen har någon i ledet inte gjort sitt. Vilket, tyvärr, inte förvånar mig när det kommer till vårt lands samhällsinsatser för utsatta barn. Tro mig, jag har varit det barnet, och vet tyvärr precis hur dåligt det kan hanteras. Att förutsätta att dottern ljuger tycker jag blir fel, i synnerhet när det under flera år stått tydligt att något inte är helt i sin ordning. L:s agerande gentemot bonusdottern har flera gånger uppmärksammats av följarna, och vi vet att det har stormat rejält i turerna kring vårdnaden. Och det sedan långt tillbaka. Jag vågar nog påstå att en fyraåring inte har det komplexa tänkandet för att aktivt sätta dit någon på detta sätt, och det var trots allt redan så tidigt det började.

Gällande hennes egna barn är det tydligt att dom en efter en tagit avstånd. Det är inget man gör från en förälder på oväsentliga grunder. Dessutom gäller det alla barn, förutom dom två yngsta, vilket talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av Retrouvailles 2026-07-08 kl. 00:56.
Citera
2026-07-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Du har alldeles rätt i att socialtjänsten borde ha blivit inblandade. Kuratorn bör ha brutit tystnadsplikt p.g.a. fara för barnet och socialtjänsten bör ha gjort en utredning. Nu verkar ju sådan aldrig ha initierats, så rimligen har någon i ledet inte gjort sitt. Vilket, tyvärr, inte förvånar mig när det kommer till vårt lands samhällsinsatser för utsatta barn. Tro mig, jag har varit det barnet, och vet tyvärr precis hur dåligt det kan hanteras. Att förutsätta att dottern ljuger tycker jag blir fel, i synnerhet när det under flera år stått tydligt att något inte är helt i sin ordning. L:s agerande gentemot bonusdottern har flera gånger uppmärksammats av följarna, och vi vet att det har stormat rejält i turerna kring vårdnaden. Och det sedan långt tillbaka. Jag vågar nog påstå att en fyraåring inte har det komplexa tänkandet för att aktivt sätta dit någon på detta sätt, och det var trots allt redan så tidigt det började.

Gällande hennes egna barn är det tydligt att dom en efter en tagit avstånd. Det är inget man gör från en förälder på oväsentliga grunder. Dessutom gäller det alla barn, förutom dom två yngsta, vilket talar sitt tydliga språk.
En kurator är skyldig att göra en orosanmälan om hen misstänker att ett barn far illa och bryter då inte mot någon tystnadsplikt.
Citera
2026-07-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
En kurator är skyldig att göra en orosanmälan om hen misstänker att ett barn far illa och bryter då inte mot någon tystnadsplikt.

Kanske var det just detta som orsakade splittringen av familjen. Hampus kan ha varit så färgad av situationen att han inte såg hur sin dotter mådde.
Vet vi om Linda misshandlade Isabelle framför familjen eller om det skedde i enrum? Otroligt starkt av Isabelle att berätta om det och förhoppningsvis har hon fått ett tryggare sammanhang ni.
Citera
2026-07-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svbk-tant
Jag har läst utlåtandet från skolpsykologen på I Tik-Tok och blev så arg och ledsen över hur denna tjej har misshandlats under så många år. Vad jag inte kan förstå är hur hennes pappa lät det fortsätta utan att sätta ner foten alltså var han medskyldig. Han skulle ha flyttat för många år sedan men han och L var så ihopklistrade mot den övriga familjen. E blev också mobbad, utnyttjad och förlöjligad av båda två. Nu skyller vi allt på L men jag tycker att H också var skyldig för han måste ha sett alla ärr på armarna och att hon aldrig verkade glad utan rädd. Synd att inte alla som höjer honom till skyarna läser här och sedan vidare på Tik-Tok. Han sjönk som en sten nu och jag håller fast vid att E är och var den mest fantastiska pappan. Undrar vad N tycker om allt detta men antagligen vet han inget utan H har lagt fram allt till sin fördel. L sade en gång i en video att H är inte den ni tror och där kan jag nu ge henne rätt.

Jag tänker att Hampus har varit ärlig med hur det har varit och varför det tog slut. De verkar ha kommunicerat mycket och Hampus måste förstå att saker kommer fram. Det är nog ner Linda som levt i förnekelse om vad hon var utsatt andra för och har svårt att se sin egen del i det. Kanske var det vändorna med socialtjänsten som gjorde att linda mer eller mindre sa av sig vårdnaden och drog till stan stället.
Det är väl själva fan att dessa storfamiljer ska kuka ur, kolla bara på Mirka Norrström som förlorat vårdnaden om sina minderåriga barn, hade hon haft två kloka pappor som kunde ta över hade de kanske inte behövt hamna i familjehem. Visst kan Hampus och Erik ha sina brister men inte lika krockade som Mirkas x.
Jag hoppas Linda får den uppmärksamhet hon förtjänar för det hon gjort, ingen skadar barn någonsin.
Citera
2026-07-08, 10:20
Medlem
Nu är inlägget på TikTok borttaget. Hoppas inte Isabelle råkar illa ut nu. 💔
Citera
2026-07-08, 11:01
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freudenberger
Vet vi om Linda misshandlade Isabelle framför familjen eller om det skedde i enrum?

Det står att samtliga syskon bevittnat våld mot styvdottern. Den yngsta pojken var bara 5år när rapporten skrevs.

Vidrigt.
Citera
2026-07-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det står att samtliga syskon bevittnat våld mot styvdottern. Den yngsta pojken var bara 5år när rapporten skrevs.

Vidrigt.
Håller med, så vidrigt! 💔

Linda är ute på semester utan barnen, trots att hon skulle haft dem med Erik. Hon är verkligen på väg att fasas ut ur familjen, självvalt eller andra som valt åt henne?
Citera
2026-07-08, 11:33
Medlem
Citat:

Vidrigt.

Helt enig. En förälder eller annan vuxen som beter sig så bör få vård.
Det innebär att rapporten måste skrivits ungefär när "polyfamiljen" imploderade. Yngsta gick väl i förskoleklass när Hampus flyttade. Kanske var detta som krävdes för att han skulle vakna och ta sitt föräldraansvar.
Och hur mådde biologiska mamman? Med tanke på att Isabelle var ganska stor borde hon kunna välja att bo endast hos henne om hon utsattes för våld och kränkningar hos sin pappa. Men det kanske inte var helt tryggt där? Stackars flicka ❤️.
Citera
2026-07-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maelha
Håller med, så vidrigt! 💔

Linda är ute på semester utan barnen, trots att hon skulle haft dem med Erik. Hon är verkligen på väg att fasas ut ur familjen, självvalt eller andra som valt åt henne?
Det gör sig nog själv om ingen av barnen vill vara med henne.
Citera
2026-07-08, 12:16
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freudenberger
Helt enig. En förälder eller annan vuxen som beter sig så bör få vård.
Det innebär att rapporten måste skrivits ungefär när "polyfamiljen" imploderade. Yngsta gick väl i förskoleklass när Hampus flyttade. Kanske var detta som krävdes för att han skulle vakna och ta sitt föräldraansvar.

Hampus flyttade sommaren -24. Pojken är född -19.

Något hände på nyårsafton -23. Linda har berättat att hon "föreslog något för att lösa en situation" och Hampus har berättat att det var droppen för honom. Vad det handlade om har aldrig redovisats, men det är högst sannolikt att något hände som ställde situationen mellan Linda och styvdottern på sin spets.
Citera
2026-07-08, 13:28
Medlem
Citat:
Hampus flyttade sommaren -24. Pojken är född -19.

Något hände på nyårsafton -23. Linda har berättat att hon "föreslog något för att lösa en situation" och Hampus har berättat att det var droppen för honom. Vad det handlade om har aldrig redovisats, men det är högst sannolikt att något hände som ställde situationen mellan Linda och styvdottern på sin spets.

Något hände också vid jul/nyår 2021 då livet var upp och ner som vlogg nr 326 handlar om. Då flyttade H också ut och efter den återföreningen skulle de flytta utomlands…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in