2026-07-08, 09:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Förr frågade man "Och bilen går bra?". Nu kan man öppna med "Plingar och plongar din bil mycket?", så har man konversation för en hel förmiddag.
Citera
2026-07-08, 09:50
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hatar alla dessa nymodigheter. Bättre med knappar och reglage. Behöver inga varningssignaler eller backkameror och fan och hans moster. Jag kan köra bil. Fan vad jag hatar dessa bilar.

Jag håller med dig.

En stor pekskärm är billigare att tillverka och installera än paneler med knappar och reglage, samtidigt som stora pekskärmar marknadsförs som nytt och lyxigt, så biltillverkarna har incitament att fortsätta med detta otyg.
Citera
2026-07-08, 09:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Läste just precis en artikel att EU, våran icke demokratiskt valda ledare, bestämt attd et ska bli obligatoriskt med kameror som håller koll på din vakenhet.
Givetvis i säkerhetens namn och vem kan strejka mot det? Sen att detta leder till att du kommer spelas in och bevaras av någon, i vilket syfte, vilket såklart är början på det totala övervakningssamhället.
Det kan knappast vara så att alla varningar och pip som måste observeras och ibland åtgärdas tillför någon säkerhet då dom uppenbarligen stjälper uppmärksamhet fr vägen.
Du ska inte tro att dom kommer sluta med kameror och mikrofoner i bilarna bara för att dom blir självkörande på heltid, då är vi så vana vid det vi går på argumentet att vi nu kan ha zoom samtal med barnbarnen medans vi åker till Ica.
Samt att skulle olyckan vara framme för att det skett en olycka som inte kan ske pga av all säkerhet så finns det en kamera eller 7 bara för din säkerhet.
Citera
2026-07-08, 09:53
Medlem
Det stänger man såklart av, men lånar man en bil så blir det ju annat. Kan tycka att Lane keeping är kanoners att ha när man mobilsurfar mycket när man kör.
Citera
2026-07-08, 09:59
Medlem
Jupp lite så är det , det konstanta stannandet av motorn sjukt irriterande, btw kan det ens hjälpa ngt ?
Citera
2026-07-08, 10:02
Medlem
Neroxxs avatar
Man ska komma ihåg att många av dessa "säkerhetstjänster" är krav från EU och det lär endast blir värre. Många experter menar dock att det har en omvänd effekt och gör förare sämre förare iform att de blir frustrerade . Detta är väl ett krav pga "självkörande' (line-assist osv), men visst är det störande. EU vill ju även göra att det INTE ska gå att stänga av vilket det gör idagsläget på en hel del av dessa typer av "pipande".

Min gissning är att de flesta biltillverkare gärna hade varit utan dessa ljud. Nu tycker hag inte att systemen är så illa att man inte kan köra dock.
Senast redigerad av Neroxx 2026-07-08 kl. 10:04.
Citera
2026-07-08, 10:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det har du iofs väldigt rätt i.

Samma här fast en gammal V70. Tänker nog hålla liv i den så länge jag kan 👍 fast den börjar rosta i skärmkanterna.
Också haft några V70, fantastiska bilar med rejält lastutrymme.
Jag har kört bil i ca 50 år och haft en del olika bilar och fasar över skiten man nu har med iPad liknande påhitt i bilarna.
Nya Volvo EX30 har endast en panel där även hastighet visas. Alltså inte rakt fram där man har blicken på vägen utan på skärmen som sitter i mitten. Så jäkla korkat.
Nya Volvo EX60 har den "revolutionära" nyheten med en extra skärm som sitter bakom ratten där hastighet visas. Där satt hastighetsmätaren redan på min gamla Volvo Amazon från 1965.

Jo jag har haft min nuvarande bil i många år och vill inte ha ett nytt missfoster.
Absolut ingen Tesla där de plockat bort spaken för blinkers och ersatt med knappar i ratten.
Rätt korkat när man kör i en rondell och ska blinka höger och var är vänster och höger knappar då?
Men det passar väl alla idioter som inte blinkar när de byter fil eller ska svänga.
Citera
2026-07-08, 10:04
Medlem
Det blir nog bättre snart när helt självkörande bilar kommer.
Citera
2026-07-08, 10:11
Medlem
Jag ställer mig frågan om jag ens vill leva i en värld så full av skyddsräcken att jag aldrig kan göra fel. För det verkar vara dit vi är på väg. På nått sätt känner jag att vi kanske bara ska byta ut människor mot robotar och AI rakt av så är vi färdiga sen då?

Jag har lite svårt att förmedla exakt vad jag menar och känner, men om det inte finns några reella konsekvenser, om de enda alternativ jag vackert får välja mellan är på förhand certifierat ”bra”… lever jag ens då? Jag vill inte påstå att jag är en adrenalintorsk eller att meningen med livet är att kunna dikesköra vad helst jag önskar, men å andra sidan, vad kommer vi ha kvar? Skvallra om grannarna? Kommer vi ens få det? Det kanske ökar risken för psykisk ohälsa och nån AI i telefonen man inte kan stänga av eller får lagligt lägga ifrån sig kommer pipa och varna direkt.
Citera
2026-07-08, 10:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Instämmer!

Varje gång vi startar vår bil så måste vi klicka bort massor med olika varningssystem (hastighet, filbyte, trötthet osv). Dessutom kommer det upp en varning för att vi stänger av vissa av dessa varningssystem.

Lägg till att det ibland tar lite tid för skärmen att vakna till liv och det tar störande lång tid innan vi kan börja köra iväg.
Citera
2026-07-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag fattar inte varför folk vill köra omkring i ett infotainment-center (lär bli ännu värre med mer kinesiska bilar på vägarna då det är kinesernas smak som driver på).

För mig är bilkörning rogivande. Jag kopplar av i bilen. I alla fall när jag kör ensam eller med rätt person. De funkar mindre bra med tre ungar som undrar om vi är framme snart.

Inte heller vill jag ha 700 givare som ständigt talar om för mig ditten och datten.
Instämmer helt och hållet i ditt inlägg, bilkörning är meditativt. Jag är till och med utvilad efter att ha bilat 20 timmar i sträck.

En ny bil med all den här tekniken är helt otänkbart i min värld. Men jag gissar att det är det som är meningen, man vill döda all körglädje för att folket med glädje ska gå över till självkörande bilar när tekniken är mogen.
Citera
2026-07-08, 10:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.
Jag fattar vad du menar. Nu kör jag en rätt enkel bil från 2022, men den har ändå avståndsvarnare, filglidningsvarning och massa annat. Men det första jag gjorde när jag hämtade hem bilen var att stänga av allt som gick och det som inte gick ställde jag ner på lägsta känslighetsgrad. Filglidarvarnaren måste jag stänga av varje gång jag startar bilen, men det finns en knapp på ratten som jag håller inne tre sekunder så stängs den av.

Hur som haver så finns det både bra och dåliga saker med alla dessa automatvarnargrejer. Men det jag inte gillar är att allt för många verkar lita för mycket på dem istället för att lära sig köra bil ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in