Citat:
Ursprungligen postat av
Gunn-den-4de
I Sverige har vi elitsatsning av barn. Tydligaste exemplet är Brommapojkarna som börjar toppa lag, inhämta spelare från hela Stockholm från 8-10 års ålder. Finns även många andra exempel numera i storstäderna.
I Danmark pågår precis samma sållning som vi här sysslar med, fast i större omfattning.
I Norge är det tills förbjudet med elitsatsning, toppa osv innan barnen fyllt 15 år. Där finns inga u11, u12,u13,u14 lag som elitsatsar.
Är du för eller emot elitsatsning av småbarn? Ger det nått? Väger nyttan över nackdelarna?
Vad är bäst? Att träna 6 dagar i veckan med avlönade tränare i klubben från 8 års ålder, eller att träna 2-3 gånger i veckan och resterande tid ägna sig åt spontanfotboll som Zlatan?
Norge har inte förbjudit elitsatsning på barn.
En klubb kan fortfarande erbjuda träning 6 dagar i veckan med avlönad tränare.
Erbjuder inte klubben det kan man ju fixa det på egen hand med extra fys
Det man vill värna är att barn tränas allsidigt, inte blir utslagna, att alla får vara med om de vill, att resultatfixering minskas, inga nationella tävlingar för 12 år m.fl.
-----------
vad är bäst? Jag spelade hockey och tennis alla dagar i veckan och sex dagar i klubbens regi under 12 år. Det tyckte jag var bäst. Så det där med bäst ärr väl individuellt och får väl var och en bestämma.
det var djävligt kul. det var väl elitsatsning både på hockey och tennis från 10 års ålder med läger och resor. När det gällde tennis t ex var man ju tvungen att dela in barnen i skicklighetsgrupper. Jag blev en smula uttråkad när jag var tvingad att spela med de som inte kunde spela. men vi fick lära oss att ge till de som var sämre. Det var inte så ofta heller och man förstod att man fick bjuda på det då och då för att få spela mot de äldre juniorerna som var bättre. Även de som var sämre i tennis tyckte det var tufft att spela mot de bättre under parollen "alla skall vara med och vi skall inte ha några elitgrupper". De blev ju krossade och förnedrade och man kan ju inte säga
- du får inte dribbla förbi honom hela tiden utan måste låta honom ta pucken!!