2026-07-08, 07:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Det skall man förstås alltid sträva efter att göra. Men det du skrev var ju att göra saker som hon uppskattar och genom detta behöver han inte ha ett gott självförtroende. Det tror jag inte blir bra, som sagt, men jag håller självklart med dig att man, i en funktionell relation, skall göra allt för att tillfredsställa sin partner.

Det är ju inte lätt att arbeta sig till ett bättre självförtroende, men det är ju det som trådskaparen ändå måste göra. Det kommer nästan säkert sluta dåligt annars.
Du har rätt. Jag är själv en simp. Jag var tvungen att göra slut med min flickvän för ett tag sedan för att hon började trampa på mig. Jag var alldeles för inställsam. Känner man inte att man duger som man är så är det oundvikligt. Vad kvinnor säger och vad kvinnor gör är inte samma sak.
Citera
2026-07-08, 07:44
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alextheel
En till allmän fråga, jag har funderat lite på om jag borde prata med henne om det här?

Gör inte det. Oavsett vad kvinnor må säga om att de vill ha "sårbara män" så är de absolut inte attraherade av manlig svaghet.

Arbeta med ditt självförtroende, men gör det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Känner man inte att man duger som man är så är det oundvikligt.

Tyvärr är det nästan alltid så. Om en man inte tillhandahåller (tillräckligt mycket) maskulin energi i en relation så kommer kvinnan behöva göra det, och det gör henne tyvärr ofta bossig och elak.

Citat:
Vad kvinnor säger och vad kvinnor gör är inte samma sak.

Ja, det är absolut så, och det är ju en lite sorglig sak som gör många relationer mycket svårare än de borde.
Citera
2026-07-08, 08:46
Medlem
Musikopps avatar
Varför snackar så många om TS självförtroende när han skriver att han vill ha hjälp med sin självkänsla?

Är man mogen ge andra råd om man inte förstår skillnaden mellan självförtroende (jag kan) och självkänsla (jag är tillräcklig, jag är värd framgång och kärlek mm)?

Jag jobbar sedan ett tag tillbaka proffesionellt med min egen självkänsla, då jag hamnat i en relation där den ställer till det för mig.
Citera
2026-07-08, 09:44
Medlem
Citat:
Främst uttrycker den sig som ångest. Även i situationer som är bra och där jag borde må bra får jag ångest över att hon egentligen inte vill vara där och att hon tycker jag är för klängande eller krävande, även om jag vet att hon inte tänker så.
Det har varit på tal i en tidigare relation men som jag skrev var det inte en lika seriös relation och därför blev det aldrig ett stort problem varken för mig eller henne. Men det är absolut ett problem jag har haft länge.
Jag är väll egentligen rädd för att ångesten ska göra att jag just inte beter mig som mig själv och därför skapar problem i relationen.
Har du blivit övergiven eller lämnad som barn?
Har någon tagit hand om dig som liten och där du mest upplevt det som att det var dens plikt att ta hand om dig?
Citera
2026-07-08, 11:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Varför snackar så många om TS självförtroende när han skriver att han vill ha hjälp med sin självkänsla?

Är man mogen ge andra råd om man inte förstår skillnaden mellan självförtroende (jag kan) och självkänsla (jag är tillräcklig, jag är värd framgång och kärlek mm)?

Jag jobbar sedan ett tag tillbaka proffesionellt med min egen självkänsla, då jag hamnat i en relation där den ställer till det för mig.

Bra inlägg. Bra distinktion du gör. Det är skillnad. Dock följer de ofta/ibland hand i hand om än inte alltid. Det kan även vara en kombination av dåligt självförtroende och självkänsla. TS behöver reda ut det med sig själv så han vet vad han behöver arbeta med men som du nämner. Det är viktigt att ha koll på de två begreppen när man gör sin självanalys.

// CC
Citera
2026-07-08, 11:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Gör inte det. Oavsett vad kvinnor må säga om att de vill ha "sårbara män" så är de absolut inte attraherade av manlig svaghet.

Arbeta med ditt självförtroende, men gör det själv.

Tyvärr är det nästan alltid så. Om en man inte tillhandahåller (tillräckligt mycket) maskulin energi i en relation så kommer kvinnan behöva göra det, och det gör henne tyvärr ofta bossig och elak.

Ja, det är absolut så, och det är ju en lite sorglig sak som gör många relationer mycket svårare än de borde.
Så pass svåra att jag gör klokt i att avstå. Jag måste lära mig att lägga den energin på något annat. En relation kan aldrig i sig uppfylla min dåliga självkänsla. Å andra sidan har jag hög självuppskattning. Jag fick en tuff start i livet och har psykisk ohälsa men har ändå tacklat både utbildning, karriär och familj. Framsidan av dålig självkänsla är att man blir en fighter. En person med hög självkänsla behöver inte ta fighten för någonting. De kan lämna allt bakom sig och må bra ändå.
Citera
2026-07-08, 11:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Tack för tipset! Det känns inte som en lätt uppgift men det låter som ett bra ställe att börja på. Jag ska fundera och försöka vara så ärlig mot mig själv som möjligt.

En till allmän fråga, jag har funderat lite på om jag borde prata med henne om det här? Å ena sidan tycker jag det känns konstigt att det finns något i vår relation som jag tycker är så svårt och har ångest över utan att hon vet om det, men å andra sidan vill jag inte att hon ska känna att det här är ett problem som hon behöver lösa eftersom jag är övertygad om att det här är ett problem som jag måste jobba på hos mig själv. Har ni några tankar?

Du har fått bra svar från All-the-way-77. Jag håller med honom. En del kvinnor säger att de vill att mannen öppnar upp sig, visar sig sårbar etc men faktum är att den stora majoriteten kvinnor gör det inte. Stor risk att hon förlorar respekten för dig. Stor risk att hon utnyttjar informationen för sina egna syften och du kommer att känna dig utnyttjad.

Ingen vill ta hand om en partner. Ingen vill vara "mamma eller pappa" till en partner. Om hon tar upp ditt beteende, om hon undrar över varför du säger eller gör vissa saker som kan kopplas till din självkänsla, säg bara att du är en man som tänker och reflekterar över dig själv och att du arbetar med att bli en bättre man och människa. Det räcker. Gå inte in på detaljer. Frågar hon så säg bara vänligt att du en dag kanske berättar men att du just nu behöver hålla det för dig själv.

// CC
Citera
2026-07-08, 12:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... jag är övertygad om att det här är ett problem som jag måste jobba på hos mig själv. Har ni några tankar?...

I ditt första inlägg vill du bli övertygad om att du förtjänar henne... här använder du 'övertygad' igen så det är väl ett ord du ofta använder, men det är bara i ovan citat du ska använda det och kan göra nåt åt.

Annars säger jag Grattis, du har gjort ett kap! Du är trygg på jobbet och med det du kan, du behöver bara bli lite van. Annars är snabbaste sättet att sabba relationen tänket att hon kan hjälpa dig med din osäkerhet och ångest. Det ska hon inte. Det ska du inte ens vilja ge dig på. Du kan prata med henne om enstaka tillfällen som ger dig ångest men inte att du är otrygg och inte förtjänar henne.
Citera
2026-07-08, 13:24
Medlem
Kleiners avatar
Det är inte alls bra det där. När du sätter din partner på en piedestal då undervärdera du dig själv. Vad du känner för henne kan omöjligt var genuint när du sätter henne på en piedestal.
Citera
2026-07-08, 13:29
Medlem
Bassplays avatar
Steg ett är att sluta vara en liten bitch och lägga av att sitta och lipa.

Man vet aldrig om ett förhållande tar slut imorgon eller om 20 år, det är bara sånt som märks.

Varför skulle en tjej inte kunna tycka om/älska dig?

Jobba på ditt självförtroende och kom ihåg att du är älskvärd till du bevisar motsatsen.
Citera
2026-07-08, 14:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Jag var alldeles för inställsam... Vad kvinnor säger och vad kvinnor gör är inte samma sak.

Citat:
... Oavsett vad kvinnor må säga om att de vill ha "sårbara män" så är de absolut inte attraherade av manlig svaghet...

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
... En del kvinnor säger att de vill att mannen öppnar upp sig, visar sig sårbar etc men faktum är att den stora majoriteten kvinnor gör det inte...

Har förstått att killar hört det där och vill säga några saker om det. Det är ingen debunkad universallögn här. Killar som lyssnat på tjejer prata sådär och sett att det bara var skit blir förbannade på att det var lögn. Istället för att förstå felet:
Citera
2026-07-08, 15:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har förstått att killar hört det där och vill säga några saker om det. Det är ingen debunkad universallögn här. Killar som lyssnat på tjejer prata sådär och sett att det bara var skit blir förbannade på att det var lögn. Istället för att förstå felet:

Så kan det absolut vara (tjejen) men tyvärr får man inte reda på det förrän efteråt och då är det försent. Således bättre att inte ta risken. De flesta kvinnor älskar drama. De älskar att vrida ut och in på andras känslor. Med undantag förstås.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in