2026-07-07, 03:21
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag förstår inte hur man inte kan inse att en AI aldrig kommer att kunna uttrycka mer än hela den kollektiva mänskliga kunskapen.

Den kan inte själv tränga in i det okända, och den kan inte ifrågasätta sin egen okunskap.

Den kan inte förstå vad den inte förstår om den inte först tränas i att identifiera det.

Och även om den tränas i det, kommer det fortfarande att vara ett uttryck för mänsklig kapacitet, eller snarare för den individ eller de individer som har tränat och format den.

Innebörden av ordet "artificiell" har en stor betydelse.
Exakt. AI kan bara simulera, saknar kreativitet.
Senast redigerad av HappyNewLives 2026-07-07 kl. 03:35.
Citera
2026-07-07, 03:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
I Sverige är det ganska ovanligt att inte vara reduktionist. Alltså att säga att man inte kan få samma grej i AI som i hjärnor. Men det är inget religiöst med det. Det är bara modern filosofi om medvetande.
AI måste inte ha en biologisk hjärna för att skapa problem. AI skapar redan stora problem.
Citera
2026-07-07, 09:08
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Hur tänker du att du har ett medvetande? Magi?

Hur tänker du kring Boltzmann-hjärnor? En filosofisk omöjlighet eftersom magi inte är i blandat?

Folk har en så jävla tråkig syn på verkligheten. Känns som att mentaliteten bland gemene man är ”Om det går att förstå så är det tråkigt, och därför fel!”. På ett eller annat sätt så måste magi tryckas in, även om det inte behövs, annars är det verkligt och tråkigt och därmed fel!

Och en hjärna..? Magic?

jag tycker inte ett mjukvara kvalificerar för medvetande, särskilt inte den AI vi ser idag. Den lurar dig bara, genom att vara en stokastisk papegoja.
Citera
2026-07-07, 09:10
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vad är ett medvetande?
Så att jag vet vad jag ska leta efter i ANN.

Vad menar du egentligen med leta efter u ANN?

ANN är ett samlingsbegrepp för en familj av modeller. Förmodar att du menar transformer i olika utföranden? Och med leta, ställer du då frågor till den eller gräver du i matriserna?
Citera
2026-07-07, 13:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vad menar du egentligen med leta efter u ANN?

ANN är ett samlingsbegrepp för en familj av modeller. Förmodar att du menar transformer i olika utföranden? Och med leta, ställer du då frågor till den eller gräver du i matriserna?
Påståendet var ju att ett medvetande inte kan existera i ett artificiellt neuralt nätverk, ANN. Då undrar jag rimligen hur man kan veta det när vi: 1. Inte vet vad ett medvetande är, 2. Inte vet hur man hittar dylika egenskaper i ett ANN.
Citera
2026-07-07, 16:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Exakt. AI kan bara simulera, saknar kreativitet.
AI kan simulera kreativitet vilket många människor upplever som äkta kreativitet. De flesta är ju inte konst- eller musikkritiker. De flesta vanliga människor har låg till ingen begåvning inom kultur och blir imponerade av simulerad kreativitet. Att något är simulerat eller inte simulerat har ganska liten praktisk betydelse. Speciellt när vi inte vet om vi själva är simulerade eller inte 🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-07, 17:23
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
AI kan simulera kreativitet vilket många människor upplever som äkta kreativitet. De flesta är ju inte konst- eller musikkritiker. De flesta vanliga människor har låg till ingen begåvning inom kultur och blir imponerade av simulerad kreativitet. Att något är simulerat eller inte simulerat har ganska liten praktisk betydelse. Speciellt när vi inte vet om vi själva är simulerade eller inte 🤷🏻‍♂️
Om man själv säger att man inte vet nånting – varför är man då alarmist? Man kan ju bara vara realist och lita på naturens egen logik. Eller menar du att AI är både naturligt och artificiellt samtidigt?
Citera
2026-07-07, 17:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om man själv säger att man inte vet nånting – varför är man då alarmist? Man kan ju bara vara realist och lita på naturens egen logik. Eller menar du att AI är både naturligt och artificiellt samtidigt?
Jag menar att vi ska utgå från vad som faktiskt händer och vad som är möjligt. Att du sätter etikett A eller B på ett artificiellt neuralt nätverk förändrar ingenting i nätverket. Det framstår mest som retorik eller politik.
Citera
2026-07-07, 20:21
Medlem
trickydicks avatar
Både Chat GTP och Grok löste denna på första försöket och med tydliga förklaringar till det. Det är inget som en autocomplete eller sokratiskt papegoja eller tillika en stor del av min kvinnliga bekantskapskrets klarar av.

[img]https://i.postimg.cc/rRpzZ5Hk/IMG-4222.jpg[/img]

Dom har blivit mycket bättre på både matematik och att resonera på senare tid.
Citera
2026-07-07, 20:59
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Påståendet var ju att ett medvetande inte kan existera i ett artificiellt neuralt nätverk, ANN. Då undrar jag rimligen hur man kan veta det när vi: 1. Inte vet vad ett medvetande är, 2. Inte vet hur man hittar dylika egenskaper i ett ANN.

Paja, den här retoriken känner jag igen från religionsforumen. Hur vet vi att något inte existerar, om det varken går att mäta eller se? Med din inställning kan ju allting vara medvetet.
Citera
2026-07-07, 21:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Paja, den här retoriken känner jag igen från religionsforumen. Hur vet vi att något inte existerar, om det varken går att mäta eller se? Med din inställning kan ju allting vara medvetet.
Det finns ingen anledning att tro att ett äpple är medvetet. Men det finns anledning att misstänka att en maskin som har klarat Turing-testet och som har 130 i IQ skulle kunna vara medvetet. Du jämför äpplen med päron, det är inte intellektuellt hederligt.
Citera
2026-07-07, 21:18
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att tro att ett äpple är medvetet. Men det finns anledning att misstänka att en maskin som har klarat Turing-testet och som har 130 i IQ skulle kunna vara medvetet. Du jämför äpplen med päron, det är inte intellektuellt hederligt.

Ladda hem Ollama och börja gräva i matriserna då? Det är en mjukvara liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in