Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Har en stig intelligens? Den är upptrampad över tid och undviker alla träd, oftast tar den också den kortaste vägen.
Ja, jag anser att information (allt i universum) går att representera med i princip vad som helst.
Du kan representera i princip vad som helst (även en tänkande hjärna) med vad fan du vill! Energi, ettor och nollor, celler, lego - eller varför inte en stig?
Citat:
Precis på samma sätt är ML, det är inristade mönster från något träningsdata så det är uppenbart inte intelligens överhuvudtaget, intelligens är förmågan att anpassa till nya förutsättningar och där är ML och i synnerhet LLMs totalt efterblivna.
Haha,
Machine Learning är för ju helvete att anpassa till nya förutsättningar!😂 Det är därför man
tränar den!
Vänta bara tills du får veta vad ordet ”learning” betyder…
Och ja - man kan likt en hjärna fortsätta träna under runtime.
Märkligt krav på intelligens för övrigt. Men visst, du väljer din egna definition - men inte heller här håller den för att avfärda AI från att kallas för intelligens, inte ens dagens
Citat:
Och det motsäger inte att det kan vara möjligt att reproducera detta artificiellt,
Exakt!
(Lustigt att du nyss ifrågasatte att en stig inte kan representera ett intelligent system)
Citat:
men om du överhuvudtaget tror det är fallet idag så kanske du borde ta en reality check.
Det låter jag vara osagt, jag kritiserar bara din egna otydlighet kring var din bestämda men osynliga gräns dras
Men bra, vi tycks vara överens om att AI kan vara intelligens. Därmed kan vi avfärda kravet på att det måste vara biologiskt.