2026-07-07, 15:55
Medlem
Snapcounts avatar
Trump har ju ankommit till Ankara och...

Donald Trump was also asked by reporters about the war in Ukraine, while meeting Turkish President Recep Tayyip Erdogan in Ankara.

The US president said he had a "very good talk" ‌with Russian President Vladimir ​Putin and he thought the conflict would be resolved.

"I think ‌we're going to get ‌it settled, hopefully soon," Trump said.

Trump is expected to hold talks with Volodymyr Zelenskyy at the NATO summit tomorrow

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-hundreds-of-drones-fired-towards-moscow-as-nato-summit-begins-in-turkey-12541713

Det här tolkar jag enbart på ett sätt, nämligen att det är Ukraina som fortfarande skall komma med eftergifterna till bordet. Precis som tidigare.
Citera
2026-07-07, 16:09
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Trump har ju ankommit till Ankara och...

Donald Trump was also asked by reporters about the war in Ukraine, while meeting Turkish President Recep Tayyip Erdogan in Ankara.

The US president said he had a "very good talk" ‌with Russian President Vladimir ​Putin and he thought the conflict would be resolved.

"I think ‌we're going to get ‌it settled, hopefully soon," Trump said.

Trump is expected to hold talks with Volodymyr Zelenskyy at the NATO summit tomorrow

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-hundreds-of-drones-fired-towards-moscow-as-nato-summit-begins-in-turkey-12541713

Det här tolkar jag enbart på ett sätt, nämligen att det är Ukraina som fortfarande skall komma med eftergifterna till bordet. Precis som tidigare.

det är Trump vi pratar om, inget kommer att ske..
Citera
2026-07-07, 16:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
det är Trump vi pratar om, inget kommer att ske..

Han kommer att käfta på Nato, och säga att "köp mer amerikanska vapen".
Citera
2026-07-07, 16:13
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Han kommer att käfta på Nato, och säga att "köp mer amerikanska vapen".

Exakt, och de köper europeiskt, SAAB fick en fin order idag från NATO..
Citera
2026-07-07, 16:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Lancaster har faktiskt gjort nytta genom att hjälpa till med identifiering av krigsförbrytare. I övrigt sysslar han med det våra rysstroll i tråden ägnar sig åt, sprida Kremls propaganda.

Men även våra rysstroll har en roll, de flesta skriver inte i tråden utan läser enbart. En sådan som snedseglaren tydliggör att det faktiskt finns svenskar som tror på Putins lögner, även hur deras förträngningsmekanismer, förvrängda verklighetsuppfattningar och önskedrömmar om ett storryssland under deras idol Putin tarcsig uttryck.
De har tillräckligt förstånd för att inse att de inte rakt av kan kopiera Kreml eller ge direkt uttryck för sina våta drömmar om Putin som den nye stortsaren så de döljer det bakom fredsiver, humanism och neutralitet och länkar istället till avlönade propagandaister. Såklart lika neutrala och lika trovärdiga som vilket etablerat analysinstitut som helst

Det är komiskt att du kommenterar på tjogtals av mina inlägg och väljer att tro att jag har "våta drömmar om Putin som den nye stortsaren". Här är min position:

Börja med denna: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Nu till den intressanta frågan, varför är du så kunskapsresistent när det gäller att förstå andras åsikter. Det är inte jättesvårt att förstå att vissa tycker fred är mycket bättre än krig, även om det har negativa konsekvenser också med fred. Ändå misslyckas du.

Är det för att smutskasta? Eller borde du ha nån psykopat- eller Aspergersdiagnos? Eller låg läskunnighet kanske? Eller är det en försvarsmekanism mot din kognitiva dissonans när du inser att jag någonstans har en poäng...?
Citera
2026-07-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du ljuger!
Nix! Sanningen kommer alltid fram förr eller senare. Fakta och verklighet står starka på egen hand.
Citera
2026-07-07, 16:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är komiskt att du kommenterar på tjogtals av mina inlägg och väljer att tro att jag har "våta drömmar om Putin som den nye stortsaren". Här är min position:

Börja med denna: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Nu till den intressanta frågan, varför är du så kunskapsresistent när det gäller att förstå andras åsikter. Det är inte jättesvårt att förstå att vissa tycker fred är mycket bättre än krig, även om det har negativa konsekvenser också med fred. Ändå misslyckas du.

Är det för att smutskasta? Eller borde du ha nån psykopat- eller Aspergersdiagnos? Eller låg läskunnighet kanske? Eller är det en försvarsmekanism mot din kognitiva dissonans när du inser att jag någonstans har en poäng...?
Jag tror att i ditt fall (och alla andra proryssar) blir du bedömd utifrån vad du skriver och inte vad du påstår att du vill. Det verkar vara en utbredd prorysk strategi att påstå sig vara neutral och för fred men istället hela tiden rikta udden mot Ukraina, väst och Nato. Tom Moretex påstod sig vara neutral för att hen var orolig för bensinpriset i Sverige. Det är ett väldigt besynnerligt men ryskt talepunkt att du hellre vill ha fred istället för krig. Alla vill väl ha fred men det är väl ingen här som är så naiv som tror att eftergifter till Putin och Ryssland resulterar i en varaktig fred. Jag förstår inte ens varför du orkar hålla masken uppe. Nä, kanske skulle du få ett uns respekt om du var ärlig med dina intentioner (tom akademikerfyllot är det) men för alla (iaf på den pro-ukrainska sidan) är det uppenbart vad det är du håller på med.
Citera
2026-07-07, 18:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Situationen på den inhemska bränslemarknaden, med hänsyn till sommarens topp av efterfrågan och oplanerade reparationer, av raffinaderiet är fortfarande spänt. Detta sade vice premiärminister Alexander Novak vid ett möte i regeringens lägescenter.
Citat:
Rysslands president Vladimir Putin den 8 juli kommer att hålla ett möte med regeringen via videolänk, huvudämnet för diskussion kommer att vara arbetet med transport- och bränslekomplexet under de nuvarande förhållandena, rapporterade Kremls presstjänst.
https://tass.ru/ekonomika/27894759

Undrar vad det är för lösning man ska komma fram till? Förbjuda privat biltrafik?
Citera
2026-07-07, 18:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://tass.ru/ekonomika/27894759

Undrar vad det är för lösning man ska komma fram till? Förbjuda privat biltrafik?

Han kommer att höja insatserna återigen. Det är det han har gjort under hela kriget utan undantag. Att sedan folk får sätta "bark i brödet", och..allt det andra som kriget får med sig...saknar prioritet. Den egna befolkingen är enbart hjon som skall veta sin plats.
Citera
2026-07-07, 18:45
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Helt ärligt, ser du inte själv varför jag ifrågasätter dig när man läser de inlägg du själv länkar till?

Du återkommer gång på gång till samma grundtes: att USA, NATO och väst provocerade fram Rysslands invasion. I praktiken blir resonemanget att väst började och att Ryssland svarade. Där håller jag inte med dig.

Det som får mig att reagera är att du ofta presenterar omstridda påståenden som om de vore etablerade fakta. Du skriver om "statskuppen 2014", att Euromaidan var organiserat av väst, att väst gav löften som senare bröts trots att de inte finns dokumenterade, och liknande. Visst finns det forskning om västligt inflytande i Ukraina, men det är något helt annat än att det finns belägg för en västorganiserad statskupp eller att syftet var att provocera fram ett krig med Ryssland.
Ändå återkommer du till dessa påståenden som om de vore självklara sanningar.

Det är därför jag ifrågasätter din påstådda neutralitet. En neutral hållning innebär inte bara att man säger att "båda gjorde fel", utan också att man skiljer mellan sådant som är väl belagt och sådant som fortfarande är omstritt. När du konsekvent väljer den tolkning som lägger tyngdpunkten på västs ansvar, samtidigt som du avfärdar många etablerade källor som västpropaganda, framstår din analys inte som särskilt neutral.

I din senaste serie av inlägg har du beklagat dig över att tråden är en ekokammare och att dwn bara lyfter fram nyheter som är positiva för Ukraina. Är det verkligen så märkligt? Ukraina har haft flera uppmärksammade framgångar den senaste tiden och exempelvis bensinköerna i Ryssland är dokumenterade händelser, inte något som tråden har hittat på.

Att dina källor inte alltid tas på allvar får du också räkna med. Du länkar återkommande till Patrick Lancaster och MilitaryHistory samtidigt som du avfärdar exempelvis Institute for the Study of War som partiska.

Patrick Lancaster är ofta snabbt på plats och hans videomaterial kan absolut ha ett dokumentationsvärde. Bland annat för att identifiera krigsförbrytare. Men han arbetar nästan uteslutande från rysk eller ryskkontrollerad sida, under de förutsättningar som ryska myndigheter tillåter. Han återger dessutom ofta ryska myndigheters version av händelser, utan någon verifiering. Det betyder inte att allt han publicerar är fel, men det är en källa som måste granskas kritiskt och vägas mot annan rapportering.

Använd gärna hans videor för att studera terräng, utrustning eller identifiera personer och händelser. Men att betrakta honom som en tillräcklig källa för att fastställa vad som faktiskt har hänt är det nog få som gör. Samma kritiska krav bör för övrigt rimligen ställas på alla källor, oavsett om de kommer från Moskva, Kiev eller väst. Och det tycker jag görs, jag tycker det oftast lämnas öppningar för att information behöver bekräftas från flera håll innan den accepteras.

Jag förstår mycket väl din ståndpunkt. Du prioriterar ett snabbt slut på kriget, även om det innebär territoriella eftergifter. Det är en legitim ståndpunkt att ha. Att du däremot försöker dölja din ryssvurm bakom det har jag svårare för

Där vi skiljer oss åt är att jag inte tycker att vilken fred som helst är böttre än fortsatt motstånd. Om vi accepterar principen att en kärnvapenmakt kan invadera ett grannland, annektera delar av dess territorium genom militärt våld och sedan belönas med en fred där vinsterna består, då har vi också accepterat en mycket farlig internationell princip.

Rysslands invasion är folkrättsstridig. Döt finns omfattande dokumentation av krigsbrott, där civila har dödats, torterats och utsatts för sexuellt våld. Barn har dessutom förts från ockuperade områden till Ryssland. Mot den bakgrunden anser jag att det är moraliskt och politiskt riktigt att väst stödjer Ukraina så länge landet väljer att försvara sig.

Du och jag gör helt enkelt olika avvägningar. Du prioriterar att få slut på kriget även om det innebär territoriella eftergifter därför att det vore ju bekvämast för Putin, alla bara lägger sig ner och accepterar Rysslands överhöghet. Jag prioriterar att inte skapa ett prejudikat där militär aggression blir ett fungerande sätt att flytta internationellt erkända gränser.

Det sista fetade: Du ser inte en möjlighet att du gör en projicering här? Inte mycket går Rysslands väg just nu och du kommer in och klagar på att Ukrainska framgångar redovisas. Och exakt vad är din poäng? Den är högst oklar mer än att du alltid verkar irriterad när verkligheten inte "går enligt plan".

Och att allt är västs och Natos fel från början
Citera
2026-07-07, 18:51
Medlem
Citat:
Det låter som en stor nyhet. Det är konstigt att oljepriset gäspar åt detta, 0,57% upp.

Annars skulle man ju kunnat tolka nyheten som att Ryssland inte längre kan få de intäkterna som renderas av skeppning av olja via svarta havet. Men så är det tydligen inte. Vad finns det för möjliga förklaringar på detta, månne?

Det finns gott om olja från andra håll helt enkelt, Opec höjer kvoterna och traders har tagit hem vinsterna som varit beroende av helt andra konflikter.

Det intressanta är väl varför den ryska Ural-oljan är så löjligt billig när den ryska budgeten bygger på långt högre priser.

Detta är väl positivt för ryssland antar jag?
Citera
2026-07-07, 18:56
Medlem
Citat:
Trump "vevar på" i samma gamla anda i Ankara :

Donald Trump has again said he would like to take control of Greenland and warned he "could" pull all American troops out of Europe as he arrived in Turkey for a summit with NATO leaders.

The US president also criticised the policies of European allies on energy and immigration

Finns ju inget om europeisk säkerhet. Så det är "vintage" Trump på besök. Antar att telefonsamtalet med Putin gjorde sitt syfte. Nå..egentligen så är det gott. Att han fortsätter (som jag ser det) binda sig kring masten för Putin.

Bara för Europa att fortsätta att marginalisera Trump, för det har ju inte kommit något gott därifrån under hans tidevarv.
Fast utan USA är det kört för den ukrainska armén
Ingen Starlink och ingen global radar och intelligence
Självklart kommer USA fortsätta att leverera detta
Trump vill bara inte ta ansvar för det kommande nederlaget och istället flytta över det på EU
Risken är hög för att nederlaget infaller under hans presidentperiod. Biden kunde iallafall rulla över eländet på nästa administration.
När det gäller Patriots missiler kan han inte leverera mer eftersom produktionen är en flaskhals.
Här bombar dessutom ryssarna ett stort vapenlager utanför Kiev som innehöll Patriots bl.a.
https://www.facebook.com/share/v/1Cg435GuQh/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in