2026-07-07, 15:33
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Men du måste ju fatta att forskning försöker vara så exakt som möjligt. Säger man säkert så menar man inte "säkert" i någon slags ironisk anda. Om man inte vet säger man att det är oklart, ofullständigt, eller med andra ord som beskriver vad man menar.

Ja, det stämmer i forskning som inte går att bevisa helt. Men när det gäller hud, så kan man idag med 100% säkerhet säga från vilken art huden kommer.

Jag grävde lite mer, och det gjordes en polsk studie på samma grej, de kom fram till att den inte var av mänsklig hud. De släppte rapporten, det gjorde aldrig Mark. Lustigt va?

Här kan du ladda ner rapporten
Citera
2026-07-07, 16:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Ja, det stämmer i forskning som inte går att bevisa helt. Men när det gäller hud, så kan man idag med 100% säkerhet säga från vilken art huden kommer.

Jag grävde lite mer, och det gjordes en polsk studie på samma grej, de kom fram till att den inte var av mänsklig hud. De släppte rapporten, det gjorde aldrig Mark. Lustigt va?

Här kan du ladda ner rapporten

Alright. Den berömda lilla lampskärm som finns i Stiftelsen Buchenwalds samlingar tillverkades ursprungligen i Buchenwalds eget lägerlaboratorium , patologiska avdelningen, år 1941. Den stod därefter som en makaber skrivbordslampa inne på kontoret hos lägrets SS-kommendanter.
Vägen från kommendantens skrivbord till dagens museum gick i flera steg; när amerikanska styrkor befriade Buchenwald i april 1945 hittades lampskärmen och andra mänskliga kvarlevor och den före detta tyske politiske fången Karl Straub tog hand om lampskärmen för att säkra den som bevis på nazisternas brott.2. I slutet av 1940-talet överlämnades lampskärmen till en organisation för nazismens offer (VVN). Därifrån skickades den vidare till Östberlin, där den förvarades i arkiven hos det östtyska Marx-Engels-Lenin-institutet.. År 1953 krävdes lampskärmen tillbaka för att ingå i det nya museum som höll på att byggas upp på platsen för det forna koncentrationslägret. Den ställdes ut i museets permanenta utställning år 1954 som ett bevis på SS sadism. Historien fick ett nytt kapitel år 2025 då ytterligare en saknad pusselbit återbördades. En brittisk politiker vid namn Ness Edwards hade besökt Buchenwald precis efter befrielsen 1945 och fått med sig en bit av samma lampskärm som bevis. Hans familj gömde undan biten i 80 år innan de lämnade tillbaka fragmentet till museet, där forensiska forskare bekräftade att den passade ihop med originalskärmen.

Skärmen i din länk köptes på loppis. "The main purpose of the study was to identify the species origin of the material from which the incriminating lampshade bought at a flea market had been made."

I rest my case.
Citera
2026-07-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larus470
Att slita av en kroppsdel från en frisk människa är nästan omöjligt. Men efter lång och utdragen tortyr, kan det vara möjligt att kroppsdelar lossnar.

Det var så jag tänkte. Det är mödosamt nog att försöka bryta delar av en helgrillad kyckling.
På en färsk spädis poppar säkert lederna ur ganska lätt, men sen har man ung elastisk hud, senor och muskelvävnad kvar.

Hade de inga verktyg till hjälp så är det en solklar myt i mina ögon.
Citera
2026-07-07, 16:23
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Alright. Den berömda lilla lampskärm som finns i Stiftelsen Buchenwalds samlingar tillverkades ursprungligen i Buchenwalds eget lägerlaboratorium , patologiska avdelningen, år 1941. Den stod därefter som en makaber skrivbordslampa inne på kontoret hos lägrets SS-kommendanter.
Vägen från kommendantens skrivbord till dagens museum gick i flera steg; när amerikanska styrkor befriade Buchenwald i april 1945 hittades lampskärmen och andra mänskliga kvarlevor och den före detta tyske politiske fången Karl Straub tog hand om lampskärmen för att säkra den som bevis på nazisternas brott.2. I slutet av 1940-talet överlämnades lampskärmen till en organisation för nazismens offer (VVN). Därifrån skickades den vidare till Östberlin, där den förvarades i arkiven hos det östtyska Marx-Engels-Lenin-institutet.. År 1953 krävdes lampskärmen tillbaka för att ingå i det nya museum som höll på att byggas upp på platsen för det forna koncentrationslägret. Den ställdes ut i museets permanenta utställning år 1954 som ett bevis på SS sadism. Historien fick ett nytt kapitel år 2025 då ytterligare en saknad pusselbit återbördades. En brittisk politiker vid namn Ness Edwards hade besökt Buchenwald precis efter befrielsen 1945 och fått med sig en bit av samma lampskärm som bevis. Hans familj gömde undan biten i 80 år innan de lämnade tillbaka fragmentet till museet, där forensiska forskare bekräftade att den passade ihop med originalskärmen.

Skärmen i din länk köptes på loppis. "The main purpose of the study was to identify the species origin of the material from which the incriminating lampshade bought at a flea market had been made."

I rest my case.

Jag har läst det du kopierar, tack.

Du missar varför polackerna gjorde studien och rapporten. Det var inte för att bevisa just det föremålet. Utan anledningen var för att ge en säker metod för att veta till 100%.

Forskaren som undersökte det föremålet museet äger släppte aldrig sin metod, så vi vet inte hur han gjorde.
Citera
2026-07-07, 16:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag har läst det du kopierar, tack.

Du missar varför polackerna gjorde studien och rapporten. Det var inte för att bevisa just det föremålet. Utan anledningen var för att ge en säker metod för att veta till 100%.

Forskaren som undersökte det föremålet museet äger släppte aldrig sin metod, så vi vet inte hur han gjorde.

Det är ju inte samma föremål så var ligger poängen i det här?
Citera
2026-07-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag minns att jag hörde detta från en jude som var på besök i skolan för en herrans massa år sedan. Är ganska säker på att jag även läst om andra som hört det från kanske samma överlevande jude.

Kunde en tysk soldat ta en bebis i armarna och slita av dom från kroppen? Använde man två män som drog i ben och den andra i armar och kroppsdelarna slets utav?

Bonus fråga. Slängdes det verkligen bebisar/barn från höga byggnader som man skulle prickskjuta i luften?

100% kommunisterna i Röda khmererna som du tänker på.
Citera
2026-07-07, 16:58
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
100% kommunisterna i Röda khmererna som du tänker på.

Kan du läsa innan du skriver?

Jag säger ju att det var en JUDE som var och föreläste.
Citera
2026-07-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams. Men visst kunde en lägerkommendant dra fram en pistol och skjuta någon han tyckte var irriterande. Nazismen är den minst humana ideologi som någonsin funnits, bara 70 år sedan i högkukturella tyskland.

Dödslägren i Polen är de värsta ställen för människan som någonsin existerat på jorden.

Men inte ens de klassiska "lampskärmar gjorda av hud" är äkta, filmen som visar dem är ett falsifikat.

Ja jag hörde att dom i Gulag hade bubbelpool och champagne frukost, så visst tyska krigsfångar hade det värst.
Citera
2026-07-07, 20:23
Medlem
Möjligt, men det låter mer som ryska/sovjetiska och muslimska krigstraditioner.
Citera
2026-07-07, 21:32
Medlem
Detta var länge sen men vi hade också en jude på besök i våran skola som hade överlevt Auschwitz eller liknande och även han berättade om onödigt kreativa avrättningsmetoder från nazisternas sida. Det lät en gnutta överdrivet men det var såklart inget man ifrågasatte.

Jag är ganska säker på att gubbens initialer var E.R
Citera
2026-07-09, 14:15
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Det är lika sant som lampskärmar och tvålar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in