2026-07-07, 14:30
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du kanske inte är så bra på engelska?

"Only an additional forensic report commissioned in 2023 came to the conclusion after microscopic and genetic examinations that the material of the lampshade - as originally assumed - was "certainly human skin".

"Certainly" betyder "säkert".

”Det stämmer säkert” hahahah

Nej, inom forskning använder man det när man inte vet, men tänker att det ”säkert” stämmer. Hahahah
Citera
2026-07-07, 14:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
”Det stämmer säkert” hahahah

Nej, inom forskning använder man det när man inte vet, men tänker att det ”säkert” stämmer. Hahahah

Verkligen inte. Du gör bort dig nu.
Citera
2026-07-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Stämmer. Dock kan man hävda att det med hög sannolikhet fanns en och annan sadist i de tyska trupperna, liksom det funnits i alla grupperingar av liknande slag i världshistorien. Att det skulle ha givits order om såhär pass specifika avrättnings- och tortyrmetoder utanför koncentrationslägren är däremot föga troligt. Men visst, det är inte osannolikt att någon bebis blev både våldtagen och rejält plågad till döds. Liksom det är troligt att någon enstaka fick genitalierna avskurna och intryckta i käften.

Jo, sadister kommer alltid finnas i någon utsträckning. Därför man behöver vettiga befälhavare som kan hålla dem i schack.
Citera
2026-07-07, 14:51
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Verkligen inte. Du gör bort dig nu.

Nej, haha. Jag blir bara trött på otroligt sjuka omformuleringar, och att du är så blåögd.

För att förklara för dig används det uttrycket uteslutande när man inte kan lägga fram siffror. Juridiskt, som medicinskt.

Jag har letat efter rapporten från den ”undersökningen” 2023, finns inte. Visa!

Uppdatering! Hittade lite mer info: det finns inte någon rapport, han höll en presskonferens, men publicerade inget.

Mannen mannen
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-07 kl. 14:57.
Citera
2026-07-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Går det? Absolut. Hände det? Vem vet.

Tyska soldater kunde plocka upp gråtande barn i fötterna och dänga dem med huvudet först i närmsta vägg däremot.

https://ctxt.es/images/cms-image-000028611.jpg
Så du tar en tecknad serie för fakta?
Citera
2026-07-07, 14:54
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så du tar en tecknad serie för fakta?

Det är en biografi i serieformat, degskalle.
Den första serieromanen som tilldelades pulitzerpriset.

"Hööööööö tecknad serie"
Citera
2026-07-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är en biografi i serieformat, degskalle.
Den första serieromanen som tilldelades pulitzerpriset.

"Hööööööö tecknad serie"
En "biografi" av en jude som vill föra fram hur synd det är om judarna.
Citera
2026-07-07, 14:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
För att förklara för dig används det uttrycket uteslutande när man inte kan lägga fram siffror. Juridiskt, som medicinskt.

Verkligen inte. Att använda termen "säkert" i ett forskningsresultat betyder precis vad det säger.
Är du kvar i grundskolan eller vad?

Citat:
Jag har letat efter rapporten från den ”undersökningen” 2023, finns inte. Visa!

Du fick ju länken. Menar du att Buchenwald Museum ljuger?
Citera
2026-07-07, 15:01
Medlem
Ganonitos avatar
Självklart inte. Samma skrönor som att nazisterna gjorde tvål och lampskärmar av judehud.
Citera
2026-07-07, 15:02
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Verkligen inte. Att använda termen "säkert" i ett forskningsresultat betyder precis vad det säger.
Är du kvar i grundskolan eller vad?

Du fick ju länken. Menar du att Buchenwald Museum ljuger?

Nej, jag vet. Visa mig en forskningsrapport där det används som du påstår då.

Jag gjorde ett tillägg innan, forskaren gjorde en presskonferens efter, men släppte aldrig någon rapport. Ja, jag tror de ljuger. Varför vet jag inte.
Citera
2026-07-07, 15:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, jag vet. Visa mig en forskningsrapport där det används som du påstår då.

Jag gjorde ett tillägg innan, forskaren gjorde en presskonferens efter, men släppte aldrig någon rapport. Ja, jag tror de ljuger. Varför vet jag inte.

Men du måste ju fatta att forskning försöker vara så exakt som möjligt. Säger man säkert så menar man inte "säkert" i någon slags ironisk anda. Om man inte vet säger man att det är oklart, ofullständigt, eller med andra ord som beskriver vad man menar.
Citera
2026-07-07, 15:21
Avslutad
Det verkar varit ukrainska nationalister som slet av armarna på bebisar. Alltså inte tyska soldater, men de såg mellan fingrarna på det. På östfronten under andra världskriget använde Tyskland sig av Einsatzgruppen, som samarbetade med lokalbefolkningen och ukrainska nationalister för att bedriva pogromer och massakrer.

I Ukraina skedde brutala massakrer mot judar, ofta utförda av ukrainska nationalistiska organisationer, inklusive de som var kopplade till Stepan Bandera (OUN-B) och dess militära gren, Ukrainska Upprorsarmén (UPA). De bröt sig in i judiska hem, misshandlade, våldtog och mördade judar på gatorna eller i deras hem, och använde sig av tillhyggen som påkar, knivar och ibland även skjutvapen.

Ett exempel är pogromen i Lviv 1941. Efter att tyskarna intagit staden uppmuntrade Einsatzgruppen till våld mot den judiska befolkningen. Ukrainska nationalister från OUN-B deltog aktivt i dessa pogromer. Judar misshandlades, torterades och mördades brutalt på gatorna. Många kvinnor våldtogs. Tusentals judar mördades under dessa dagar.

Det var inte ovanligt att våldet tog sig mycket sadistiska uttryck. Mord på småbarn och spädbarn, utförda av ukrainska nationalistiska grupper skedde inte bara i Ukraina utan även i andra områden där de var verksamma, till exempel under massakrerna på polacker i Volynien och Galicien. Metoder som att slå barns huvuden mot väggar, krossa dem mot träd eller andra hårda föremål, eller att sticka dem med bajonetter förekom under dessa grymheter.

Referens: Snyder, Timothy (2010). Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin. Storbritannien: Basic Books. ISBN 978-0-465-00239-9
Senast redigerad av Larus470 2026-07-07 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in