2026-07-07, 13:07
Medlem
Alltså, lite självbevarelsedrift hade man ju önskat. Är man gift med statsministern kanske man inte ska sätta sig i situationer där folk ens kan börja prata gräddfil. Det är inte rättvist, men det är verkligheten.

Med det sagt känns det här drevet också rätt överdrivet. Folk får det att låta som att hon smugglats in som ärkebiskop mitt i natten.

Om kyrkan nu har en rekryteringsprocess som tillåter den här typen av tillsättningar så är det väl främst den processen man ska ifrågasätta. Vad skulle hon ha gjort? Sagt “nej tack, jag tror Flashback blir arga”?

Tycker mest att båda sidor överdriver. Lite mer fingertoppskänsla från Birgitta & co, absolut. Men “korruption” känns som ett ganska stort ord för något som snarare ser ut som en dåligt hanterad rekrytering.
Citera
2026-07-07, 13:53
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intevemsomhelst
Alltså, lite självbevarelsedrift hade man ju önskat. Är man gift med statsministern kanske man inte ska sätta sig i situationer där folk ens kan börja prata gräddfil. Det är inte rättvist, men det är verkligheten.

Med det sagt känns det här drevet också rätt överdrivet. Folk får det att låta som att hon smugglats in som ärkebiskop mitt i natten.

Om kyrkan nu har en rekryteringsprocess som tillåter den här typen av tillsättningar så är det väl främst den processen man ska ifrågasätta. Vad skulle hon ha gjort? Sagt “nej tack, jag tror Flashback blir arga”?

Tycker mest att båda sidor överdriver. Lite mer fingertoppskänsla från Birgitta & co, absolut. Men “korruption” känns som ett ganska stort ord för något som snarare ser ut som en dåligt hanterad rekrytering.

I den tjyvaktiga skatans kölvatten handlar det ju dock inte bara om rekryteringsprocessen utan om ALLT som hon och familjen är inblandad i och som till syvende och sist visst kan kokas ner till korruption, jäv, svågerpolitik, nepotism, egen vinning, märkliga stiftelser och styrelser där alla jobbar gratis utom hon själv men man betalar ist med kontakter, lägenheter och flotta jobb och lägg även till att hon sitter med sitt megaarsle på långt fler än två stolar där hon rycker och drar i många trådar som gynnar henne själv och som dessert; hon är PRÄST, vilket är ett ämbete som innebär flera avlagda löften som direkt STRIDER MOT den syltburken hon formligen badar i.

I FÖRLÄNGNINGEN ÄR DETTA OTROLIGT SKADLIGT FÖR LANDET DÄR HON DESSUTOM BLIR EN STOR SÄKERHETSRISK!

AVKRAGA DEN TJYVAKTIGA PRÄSTINNAN!
Citera
2026-07-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det tror jag.

Det gjorde jag och en uppsjö av mina studiekamrater sista terminen på universitetet. Det var i många av dessa fall villkorade anställningar, att de skulle erhålla examen.

Tror du på fullt allvar att de flesta studenter väntar tills de har erhållit sitt examensbevis innan de söker en anställning som kräver en examen?

I Birgitta Eds fall var det precis som ovan nämnt, villkorat att hon skulle få tillträda tjänsten först när hon genomfört sitt introduktionsår.

Så du menar att hon skulle göra klart det först, sedan skicka in en ansökan efteråt?

Men ni tjingade alltså höga befattningar som inga andra sökanden ens fick nys om?
Det är skillnad på att ha kontakt med ett företag som har folk som kommer och går och ett högt ämbete.

Satt ni också i styrelsen som ni själva skulle gynnas av ifall ni tog jobbet?

Inte ens kyrkan själva säger ju att det är vanligt att det är såhär det går till.
Senast redigerad av Robokopf 2026-07-07 kl. 14:25.
Citera
2026-07-07, 14:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men ni tjingade alltså höga befattningar som inga andra sökanden ens fick nys om?
Det är skillnad på att ha kontakt med ett företag som har folk som kommer och går och ett högt ämbete.

Satt ni också i styrelsen som ni själva skulle gynnas av ifall ni tog jobbet?

Inte ens kyrkan själva säger ju att det är vanligt att det är såhär det går till.
Ibland och ibland inte.

Vi skrev examensarbete på uppdrag åt ett företag och blev erbjuda tjänst efteråt. Men absolut, de flesta tjänster var utannonserad, för få hade ett sådant nätverk som student alternativt på karriärdagarna när PWC, KPMG mfl hade montrar på plats.

Jag tror inte heller att det är vanligt att Svenska Kyrkan anställer en präst på detta vis, dels så är det brist på präster och då behöver de nå ut till så många presumtiva arbetstagare som möjligt och dels saknar nog många samma nätverk som hon.
Citera
2026-07-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Korruptionen runt Ulf Kristersson verkar inte ha några gränser, ändå händer det aldrig någonting när han fastnar med fingrarna i kakburken, skumt.

Han skickade 12 miljoner ur skattekassan till sin frus syster, ingenting händer, inga avgångskrav inga journalistdrev, inga polisanmälningar med återkrav.

Nu har frun som är lika omoralisk som Ulf blivit präst i Strängnäs domkyrkoförsamling utan att hon var färdig präst när hon fick tjänsten och utan att någon annan hade möjlighet att söka arbetet. Det utannonserades aldrig, samma skit som Batrakärringen Moderat också gjorde, det ledde väl till slut att Batra moderatkärringen fick avgå.

"Domkyrkans anställningskrav var erfarenhet av verksamhetsutveckling, kreativitet och förmåga att knyta kontakter.

Och så skulle man vara präst i Svenska kyrkan.

Men Birgitta Ed, som prästvigdes i januari 2023, hade fortfarande tre månader kvar av sitt år som pastorsadjunkt."

https://www.dn.se/sverige/birgitta-ed-fick-sitt-prastjobb-utan-oppen-rekrytering/

"Enligt Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, bör en rekrytering ske i 16 steg. De rekommenderar att lediga jobb annonseras ut i sociala medier, på Linkedin, i tidningar, via Arbetsförmedlingen eller branschorganisationer.

– Generellt sett är det ju klart att man bör gå ut och annonsera. Det är en princip vi har åtminstone på den nationella nivån, men det kan finnas särskilda skäl i det här fallet som jag inte känner till, säger Lotta Bodin, hr-chef för Svenska kyrkan."

"Prästen Elisabeth Gerle, docent i etik vid Lunds universitet, menar att bara misstanken om att statsministerns fru skulle fått en gräddfil till en fin tjänst i en domkyrkoförsamling är problematisk – och riskerar att drabba förtroendet för Svenska kyrkan."

"Projekt Domkyrkoberget inleddes redan 2010. Elisabeth Gerle reagerar på att behovet att rekrytera en projektledare dök upp just när Birgitta Ed snart var klar som pastorsadjunkt.

– Det låter lite för bra för att vara sant.

Beslutet att anställa Birgitta Ed togs av domprosten Christofer Lundgren. Han har inte velat ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att tjänsten ”var ett svar på ett identifierat behov” och att det ”uppstod förutsättningar” i församlingens organisation som gjorde det möjligt att anställa."

"Även biskopen Johan Dalman, som tidigare suttit i samma styrelsegrupp för Europaskolan som Birgitta Ed, skrev under beslutet om hennes anställning. Nyligen avslöjade Aftonbladet bland annat nära kopplingar mellan Svenska kyrkan och Fållöknastiftelsen, som Birgitta Ed grundat. Johan Dalman har hållit mässa på stiftelsens herrgård och skrivit för deras sociala medier, enligt tidningen.

Stiftelsen tar hjälp av volontärer för att bygga upp sin verksamhet – i utbyte mot ett ”bra nätverk”. Efter granskningen har flera personer anmält statsministerfrun till Strängnäs stift, varpå domkapitlet nu utreder Birgitta Eds lämplighet som präst. Johan Dalman har anmält jäv och kommer inte att delta i utredningen."
Kyrkan och staten är numer separerade så min fråga till dig är då: Hur fan kom du på idéen att lägga tråden i Politik-Inrikes?
Att Ulfinas make Birger är en del av Ulfinas korruption är en sak men när det kommer till det kyrkliga ser jag inget politiskt.
Citera
2026-07-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Jag är mest förvånad över att lille Ulf inte kunde få tag i nåt bättre.
Verkligen?
Har du missat hur feminin Uffe är och hur maskulin Birgitta är? Att de inte avlat egna barn utan valt att köpa dem i Kina är ganska klockrent.
Som homosexuell har du det svårare att göra karriär och varför då inte skapa ett skenäktenskap som gynnar båda parter?
Citera
2026-07-07, 15:07
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-07-07, 15:29
Medlem
John.Walkers avatar
Verkligheten är att elitens korruption är oändlig och eliten äter upp folks penga och gör människor fattigare och sjukare.

Men eliten pekar på invandring och vips så har folk glömt eliten och sparkar neråt istället för avsätta och bekämpa eliten.
Citera
2026-07-07, 16:39
Medlem
Firma Kristersson/Ed bara fortsätter. Hon blev alltså prästvigd så sent som 2023 och har fått en tjänst inom Strägnäs domkyrkoförsamling där hon kompisrekryterats via diverse kopplingar mellan olika stiftelser och styrelser trots att hon vid ansökningstillfället inte uppfyllde de formella kraven för tjänsten ...

Att svenska kyrkan inte följer gängse praxis avseende rekrytering till offentliga tjänster är såklart märkligt. Mer smutsigt blir det dock då det framgår hur Ed fått tjänsten och att man verkligen inom Strängnäs domkyrkoförsamligt utnyttjat denna möjlighet med att inte tillämpa en öppen rekrytering.

Bara en i raden av ytterligare märkligheten kring Kristersson/Ed där de agerat som att lagar och normer inte gäller de själva utan de gör som de själva vill, det vill säga fuskar, myglar och överhuvudtaget uppträder som amatörer. Statsministern och hustru framstår verkligen inte som några föredömen vare sig förvaltningsmässigt eller enligt gällande normer i samhället. Fundersamt vad det är för typ av lobbyverksamhet Ed pysslat med tidigare också, för förskolebarn, med tanke på hur hon agerar?

Intressant att hon försvaras av Karin Enström som också är syster till klanten Landerholm många ledande moderater som behöver bytas ut för att skapa förtroende igen.

Helt omöjligt för mig att kunna rösta på Moderaterna igen med en sådan amatör till statsminister. Och nej, då det inte finns några andra alternativ blir det en blankröst i år.
Senast redigerad av martinSigurd 2026-07-07 kl. 16:52.
Citera
2026-07-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kyrkan och staten är numer separerade så min fråga till dig är då: Hur fan kom du på idéen att lägga tråden i Politik-Inrikes?
Att Ulfinas make Birger är en del av Ulfinas korruption är en sak men när det kommer till det kyrkliga ser jag inget politiskt.

Svåger-politik?
Citera
2026-07-07, 16:49
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
DEN TJYVAKTIGA PRÄSTINNAN!
Vad har hon stulit?
Citera
2026-07-07, 18:32
Medlem
Det är något genuint fel i huvudet på prästkärringen! Egennyttig och girig som få. Gör business och PR av att vara gift med statsministern i en kletigt religiös sörja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in