2026-07-07, 12:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter ...
Ja din idé här får det föreslagna ovan att verka ålderdomligt. Direktsignal till försäkringsbolag, polis och rent av att bilen saktas ned för den som efter en tid visat mönster av att köra illa, ryckigt, bryta mot reglerna eller sitter och gör blogginlägg under körning vore mer rakt på sak (än pipande och analys av ögonrörelser).
Citera
2026-07-07, 12:30
Medlem
Vore det inte bättre att se till att alla i trafiken kan köra bil snarare än att se till att alla blir sämre på det med hjälp av handikappsanpassningar i varenda bil? Tacka veta jag gamla hederliga volvo v70. Inte kameror, inget tjut bara gammal hederlig bilkörning.
Citera
2026-07-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Om man är bekymrad över att bli filmad under tiden man kör så kan man sätta nån icke transparent tejp eller linkande där man vet eller anar att det kan sitta kameror i bilen. Ljudupptagning i kupén kräver lite andra grejer, men även det går att fixa.
Är det din lösning på problemet? Tror du inte det lär finnas mikrofoner i bilen med? Och en massa annan spårningsskit? Och kanske killswitch osv?
Citera
2026-07-07, 12:39
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Är det din lösning på problemet? Tror du inte det lär finnas mikrofoner i bilen med? Och en massa annan spårningsskit? Och kanske killswitch osv?

En del av lösningen, men läste du inte vad jag skrev? Det finns lösningar på att "döda" mikrofoner också.
Citera
2026-07-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
En del av lösningen, men läste du inte vad jag skrev? Det finns lösningar på att "döda" mikrofoner också.
Tycker du inte att en bättre lösning skulle vara att folket säger NEJ till den ständigt ökande övervakningen, samt vägrar köpa nya bilar som innehåller sånt här? Ditt sätt legitimerar skiten och resulterar endast i ännu mer övervakning. Vill du leva i Orwells 1984 eller?
Citera
2026-07-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

Det är såklart jättebra.
Citera
2026-07-07, 12:44
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Har inte haft några invändningar tidigare mot ökad övervakning men det här uppskattar jag inte.

Nåja bara att köpa och se glad ut, livet fortsätter.

Carpe diem.
Citera
2026-07-07, 12:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jepp A stolparna borde vara genomskinliga, sjukt att de ej gjorts sånt skit än
Plus att touchscreen, eller skärm över huvud taget borde göras valfri. Där hade EU kunnat göra en insats, kräva att manuella reglage alltid finns som tillvalsalternativ.

Men det säger en del om EU, att en uppenbart dålig teknisk lösning för gränssnittet mellan förare och fordon inte backas ifrån, utan istället ökar man komplexiteten och avhumaniseringen ytterligare.

Om nu någon biltillverkare skulle erbjuda bilar utan skärm och med taktila/mekaniska reglage så skulle ändå dessa plåster för att "lösa" problemet med skärmarna vara obligatoriska.

Likaså de obligatoriska uppkopplingarna av bilar. Nej, EU har inte rent mjöl i påsen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-07 kl. 12:51.
Citera
2026-07-07, 12:49
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Tycker du inte att en bättre lösning skulle vara att folket säger NEJ till den ständigt ökande övervakningen, samt vägrar köpa nya bilar som innehåller sånt här? Ditt sätt legitimerar skiten och resulterar endast i ännu mer övervakning. Vill du leva i Orwells 1984 eller?

Jo absolut, men då är frågan om du ens kan köpa en ny bil om det blir lagstadgat med uppdateringar av bilarnas system via 4 eller 5g-näten osv.! Har själv en hyfsat ny bil, en app talar om en massa om bilens kondition osv även om man inte kör med den. Ganska bra vintertid med motor och kupévärmare t.ex, men givetvis är det inte okej att nån sitter och kollar vad som händer i bilen eller vad som sägs när man använder den.
Citera
2026-07-07, 12:52
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Det ska jag så fan heller. Därför köper man inte nya bilar. Jävla diktatur-EU!

Det beror på, om bilen går att köra ifall man, "temporärt", kopplar ur dessa kameror. Om det kukar ur saker så håller jag med.
Citera
2026-07-07, 12:52
Medlem
Citat:

Det är exakt det här jag kommit underfund med sedan jag senast röstade höger. En röst på höger är en röst på övervakning, djupare klyftor melland de som har och de som inget har samt att smutskasta invandrare för hur samhöllet ser ut.

Det är helt sjukt.

Snacka om att man varit hjärntvättad.
Citera
2026-07-07, 12:58
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har kört i moderna elektriska bilar någon enstaka gång och alla säkerhetssystem gjorde det farligare att köra.

- Pep och levde rövare för jag inte hade bältet på. Även fast jag körde inom inhägnat område och tömde sopor och fick stanna var 10e meter.
- När det var en ofarlig snöklimp på vägen så tvärnitade den. Höll fan på att flyga ut ur framrutan.
- Konstant försökte den styra bilen till vänster, rakt in i mötande trafik, för att den inte kunde se vita linjer på marken på grund av att det var snötäckt.

Ingen av dessa idiotfunktioner gick att stänga av.

Detta kommer ytterligare bli en "säkerhets"-funktion som bara irriterar föraren och göra färden mindre säker. För att inte tala om övervaknings-aspekterna. Snart kommer du bli stannad av polisen när du är trött för att kameran i bilen läste av ditt ansikte och ansåg att du var onykter. Eller så ser du ut som någon som är efterlyst, kameran rapporterar det, och det slutar med att du blir stannad, häktad och får sitta inne i en vecka medans några butchflator till polisutredare gör alla fel som går att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in