Citat:
Ha ha, så jävla sant det du skriver. Här i Göteborg har vi t ex puben John Scott som höst, vinter, vår kör typ AW mellan 15-19 och då kostar en pint Höga Kusten 49 eller 55 kr beroende på vilken av deras pubar man går till. Det funkar för mig och min jobbarkompis, blir ett par tre stycken och i bland käkar vi också. Vi gör det för att vi gillar att sitta o tjata på puben helt enkelt.
Med bilar är det precis som du säger. Jag har aldrig gillat gamla lyxkryssare, ju mer skit bilen är utrustad med desto mer kan krångla och desto dyrare blir det. Framförallt när bilen är 10-15 år gammal och rullat 30K mil med tveksam service de sista fem tio åren.
Angående ekonomi i övrigt så kommer var min morsa helt hopplös med ekonomi under hennes liv och det gjorde att jag tidigt bestämde mig att jag ska inte bli lika dan, jag ska ha koll på min ekonomi och inte köpa massa skit och jag ska alltid se till att klara mig själv. Så har det blivit och sen har jag skaffat mig ett bra jobb och har god inkomst.
Idag har jag en nästan ny Toyota Yaris. Ingen bil bilfantasterna hoppar högt över, men det går alltid, den går billigt och den krånglar aldrig och jag och frugan gillar den skarpt, den passar oss utmärkt.
När jag var ung så reste jag en del också, även bilat i Europa. Givetvis har jag haft tjejer med mig när man hade flickvän på den tiden, och de gillar killar som kan ta hand om sig själva, som att lösa saker om t ex flyget blir inställt eller att någon hotellbokning krånglat. Så brudarna hänger hellre med på en roadtrip eller flygresa i Europa än att åker till ST1 i grannkommunen för att tanka två öre billigare per liter.
Med bilar är det precis som du säger. Jag har aldrig gillat gamla lyxkryssare, ju mer skit bilen är utrustad med desto mer kan krångla och desto dyrare blir det. Framförallt när bilen är 10-15 år gammal och rullat 30K mil med tveksam service de sista fem tio åren.
Angående ekonomi i övrigt så kommer var min morsa helt hopplös med ekonomi under hennes liv och det gjorde att jag tidigt bestämde mig att jag ska inte bli lika dan, jag ska ha koll på min ekonomi och inte köpa massa skit och jag ska alltid se till att klara mig själv. Så har det blivit och sen har jag skaffat mig ett bra jobb och har god inkomst.
Idag har jag en nästan ny Toyota Yaris. Ingen bil bilfantasterna hoppar högt över, men det går alltid, den går billigt och den krånglar aldrig och jag och frugan gillar den skarpt, den passar oss utmärkt.
När jag var ung så reste jag en del också, även bilat i Europa. Givetvis har jag haft tjejer med mig när man hade flickvän på den tiden, och de gillar killar som kan ta hand om sig själva, som att lösa saker om t ex flyget blir inställt eller att någon hotellbokning krånglat. Så brudarna hänger hellre med på en roadtrip eller flygresa i Europa än att åker till ST1 i grannkommunen för att tanka två öre billigare per liter.
Till TS kan man ju hälsa att låta bli diverse gamla lyxkryssare. Det kostar att hålla igång en sådan bil och när de är sådär 15 år gamla, så faller de i värde och köps av diverse smågrabbar som egentligen inte har råd med en sådan bil. Servicen blir eftersatt, den dyra luftfjädringen får pyspunka och glappet i styrlederna allt värre. Konstruktionen är ungefär lika avancerad som Apollo månlandare och reservdelar kostar en förmögenhet.
Satan va gött ni har det i Göteborg. Jag bor i Polen idag, men allt går prismässigt uppåt. Idag kostar en middag ute i Gdansk mer än vad den gör i Malmö. Ölen är fortfarande billigare, men man måste leta sig ut från centrum.
Ett hett tips till TS är att efter skulderna avsätta sådär 20% av sina inkomster till sparande och investeringar. Fonder brukar vara rätt säkra fast de växer inte jättesnabbt. Sedan kan man avsätta en mindre summa till lite mer aggressiva aktier. Finns massor av bloggar och chatgrupper med likasinnade.