Citat:
Det första som slår mig är att nästan alla meningar börjar med personligt pronomen eller karaktärens namn, vilket blir som att läsa en lista med händelser snarare än en berättelse. Det finns heller ingen konflikt som driver historien framåt, och dialogen handlar mest om jobbet.
Jag önskar att du hade använt dialogen mer effektivt för att blåsa mer liv i karaktärerna, för just nu är det mest en historia om två ganska tråkiga kollegor som har sex, varav den ena kanske är otrogen. Det är inte dramatiskt. Det är inte roligt. Det är inte sexigt. Så vad för känslor eller budskap är det egentligen du vill förmedla med novellen?
Jag önskar att du hade använt dialogen mer effektivt för att blåsa mer liv i karaktärerna, för just nu är det mest en historia om två ganska tråkiga kollegor som har sex, varav den ena kanske är otrogen. Det är inte dramatiskt. Det är inte roligt. Det är inte sexigt. Så vad för känslor eller budskap är det egentligen du vill förmedla med novellen?
Tack för dina synpunkter.
Du har helt rätt när du kommenterar meningsbyggnaden. Den kan man ha olika åsikter om. Minimalism kan skrivas på detta sätt, men också med mer variation i meningsbyggnaden. Det beror på vilken känsla författaren vill förmedla. Jag säger inte att jag lyckats.
Ditt andra stycke. Du sätter fingret på det jag själv brottas med: är novellen angelägen?
Temat; otrohet mellan två jobbkollegor har tagits upp i litteraturen hundratals gånger.
Skriver jag om det på något nytt sätt, med någon ny infallsvinkel? Jag är själv osäker på om jag gör det.
Möjligen är det ”nya” med min novell att storyn flyter fram i lugnt tempo, utan att de avgörande situationerna i storyn framhävs utan att de beskrivs lugnt och nedtonat. Nej, det finns ingen dramatik, i alla fall inte uttalad. Möjligen finns dramatiken i personernas inre, att det som de upplever är dramatiskt för dem.
Novellens budskap? Ja, där är du också spot on. Det tycker jag själv är en av de svagaste sakerna med den. Vad är budskapet till läsaren? Jag kan nog krysta fram ett, men det känns inte bra om det inte känns rätt med hur läsaren uppfattar och tolkar.
Ge mig gärna tips på hur jag kommer förbi de nackdelar du tar upp.