2026-07-07, 07:55
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag tänker Basshunter.

En stark kandidat.

Om musikkarriären svalnar är det bara att byta namn till Asshunter med passande filmtema.
Citera
2026-07-07, 07:56
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Alice Cooper måste väl vara en kandidat iaf.
Citera
2026-07-07, 08:03
Medlem
heliotrops avatar
Jarbo och Michael Gira i Swans såklart
Citera
2026-07-07, 08:26
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Amy Winehouse hade mycket av äkta "rock'n'roll rebel"-attityd, inte som pose utan på riktigt, och hon var samtidigt en djupt originell ung artist. Men hon blev rejält illa behandlad av både nyhetsmedia och av ignoranta kids på sociala medier. Jag har aldrig sett en framstående artist bli så aggresivt påhoppad och förföljd på sociala medier som hon, av fullständigt befängda anledningar, och det var tyvärr tydligt att mycket av detta bottnade i att hon var tjej. Ingen hade hoppat på t ex Axl Rose, Snoop Dogg eller Liam Gallagher så att det kommit i närheten, för deras drogvanor och konfrontationer då och då med fans, paparazzi och pressfotografer - för manliga rockstjärnor och rappare ses det som en accepterad del av "their thing", men för kvinnliga artister är bilden en helt annan och en del ballade ur fullständigt när det gällde Amy Winehouse.
Håller med om det mesta. Amy Winehouse var Rock'n'roll. Jag tänkte på henne nästa direkt när jag läste tråden.
Däremot så har det även funnits riktiga punders av kjolstyg som blivit rejält accepterade genom tiderna. Nästan helgonförklarade av vissa. Antagligen för att de var Röda. Jag tänker främst på Janis Joplin.

Har verkligen tänkt efter om det verkligen finns någon riktig internationell Rocker av idag, men jag kommer inte på någon. Kommer bara på slätstrukna, personlösa härmapor. Inga som känns på riktigt med andra ord.
Citera
2026-07-07, 08:39
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Jordan Peterson. Rebell som tog sig an etablissemanget, sålde ut arenor, började knarka och flippade ut.
Citera
2026-07-07, 08:42
Medlem
proconsuls avatar
Freddie Mercury.
Citera
2026-07-07, 08:43
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jordan Peterson. Rebell som tog sig an etablissemanget, sålde ut arenor, började knarka och flippade ut.
Men spelar han rockmusik? 🤔
Och vadå flippade ut, vad har han gjort?

... "sista", som om det inte dyker upp nya bra rockmusiker eller många som fortfarande kör. Förstår inte tråden...
Citera
2026-07-07, 09:16
Medlem
orrtupps avatar
Vet ej, men den enda svenska rockstjärnan är Leila K.
Citera
2026-07-07, 09:32
Medlem
slagskotts avatar
Vi behöver inte åka så långt för att finna Snowy shaw!
Citera
2026-07-07, 09:47
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Trots att rocken fortfarande lever och frodas så har jag inte hört talas om någon musiker som lever upp till rockstjärnemyten på senare år.

På 70-talet var det Stones, Ozzy Osbourne med flera.
På 80-90-talet kom ju ännu fler kända namn - Kurt Cobain var väl 90-talets främsta, kanske.

Men vem var den sista "riktiga" rockstjärnan?
Jag tippar på att det är Jack White, men Pete Doherty ligger hett till med.

Det var ju absolut inte Kurt Cobain iaf. Snarare han som markerade ett avslut på rock och början på grunge.
Iggy Pop är väl ett alternativ kanske. Någon från -80 talet.
Citera
2026-07-07, 09:53
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vet ej, men den enda svenska rockstjärnan är Leila K.

yngve malmsten?
Citera
2026-07-07, 09:55
Medlem
LKKINGENs avatar
Til Lindemann kanske? Fast han är inte var om var är av betydelse, verkar leva ett ganska hårt liv.

Ska vi sikta på de som var så var nog Lemmi Killmeister en av de som levde som han lärde.

Tänker osökt på AC/DC, mer rock blir det väl inte fast nu är det väl vara Angus som är kvar när Brian fick tagga ner. Men Angus har alltid varit bandet, utan Angus inget asedase.

Är Metallica och Iron Maiden rock eller har vi dom i en annan kategori?

Någon i tråden som definierat rockstjärna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in