2026-07-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Ladda gärna upp. Vet tyvärr inte hur man gör men fler kan nog hjälpa.

Ang mycket skit på Gotland tror jag fler vågar anmäla än förut. Vilket är bra!

Jag tycker dock det är så märkligt att det inte står något om denna 18 åring men hans om våldtog en tjej på toaletten på munken skrev man massor om.

Hoppas fler kanske träder fram och anmäler honom då. Han verkar ju satt i system.

Jag tror fan förlåt här kommer en sorglig fördom att många unga killar idag tar sig rätten.
Därför måste alla tjejer som vågar träda fram stöttas.

Kan tänka mig det är svårt för en tjej att veta var gränsen går. Dvs hon vill inte men killen tjatar, är på , man kanske gillar personen men inte vill mer osv. Man säger nej men så händer det och man har blivit ”oaktsamt” våldtagen men man tar typ det.

Tycker det är för jävligt.

Tror det blev mkt skriverier för att det va en minderårig tjej och en 30+ man.
Men också för att det va på en ”offentlig plats”.

Men håller med om att det borde skrivas om de ALLA lika mkt.

Enligt FUP så ska minst en tjej ha anmält tidigare men det lades ner. Klassiskt Gotland.

Tyvärr har du rätt.
Det är extremt många som inte träder fram av olika skäl.
Man skäms, man frös och tycker att man borde skrikits och slagits och därför tror man inte man kommer bli betrodd eller så orkar man bara inte gå igenom massa undersökningar och förhör för att sedan kanske få allt nerlagt.
Man kallar inte en anmälan och rättegång för ett ”andra och tredje övergrepp” för intet. Det är fruktansvärt att gå igenom. För mig var det traumat nästan lika illa som våldtäkten i sig. Jag hade skador men de lades ändå ner.
Vi hör dessa skräckhistorier som min från andra tjejer och tänker att ”det där tänker då fan inte jag gå igenom. Jag glömmer hellre detta, begraver det och berättar inte för någon”.
Rättsystemet måste bli bättre mot våld mot kvinnor och sexbrott öht.
Samtyckeslagen var ett steg åt rätt håll - men det är en svår balansgång för rätten med.
Citera
2026-07-05, 15:07
Medlem
WallabeJoys avatar
Läst fupen nu. Har han en intellektuell funktionsnedsättning? Han verkar ju korkad på riktigt. Hur många tjejer har han tvingat sig på?

Det som skrämmer mig i förhören är att detta som jag skrev förut verkar ju vara väldigt vanligt att killar tvingat sig på tjejer. Berättas ju om flera stycken i förhören, som handlar om andra killar och tjejer.
Detta måste lyftas så fler anmäler.

Verkar ju inte vara så mkt köra in snoppen utan att killar på riktigt tror man bara kan köra in fingrarna i en tjej bara de säger hej till varann,
Citera
2026-07-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Läst fupen nu. Har han en intellektuell funktionsnedsättning? Han verkar ju korkad på riktigt. Hur många tjejer har han tvingat sig på?

Det som skrämmer mig i förhören är att detta som jag skrev förut verkar ju vara väldigt vanligt att killar tvingat sig på tjejer. Berättas ju om flera stycken i förhören, som handlar om andra killar och tjejer.
Detta måste lyftas så fler anmäler.

Verkar ju inte vara så mkt köra in snoppen utan att killar på riktigt tror man bara kan köra in fingrarna i en tjej bara de säger hej till varann,

Tyvärr måste det börja med att straffen blir mer kännbara och att kvinnorna blir mer tagna på allvar och brotten ordentligt utredda.
Kommer inte få fler att våga anmäla om det inte börjar kännas värt att gå igenom det trauma som en anmälan innebär.
Även om jag tycker det verkar som att den yngre generationen kvinnor är bättre på att våga anmäla än vad min generation är så tror jag mörkertalet på alla som inte gör det är enormt

Ja det upplever jag har blivit mkt mer.
Det där med att ta på, trycka in fingrar i och filma/fota i smyg.
Eller för den delen filma/ta på/trycka in fingrar eller leksaker i någon som sover.
Vet inte varför det är en epidemi av sånt just nu
Citera
2026-07-05, 20:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Tyvärr måste det börja med att straffen blir mer kännbara och att kvinnorna blir mer tagna på allvar och brotten ordentligt utredda.
Kommer inte få fler att våga anmäla om det inte börjar kännas värt att gå igenom det trauma som en anmälan innebär.
Även om jag tycker det verkar som att den yngre generationen kvinnor är bättre på att våga anmäla än vad min generation är så tror jag mörkertalet på alla som inte gör det är enormt

Ja det upplever jag har blivit mkt mer.
Det där med att ta på, trycka in fingrar i och filma/fota i smyg.
Eller för den delen filma/ta på/trycka in fingrar eller leksaker i någon som sover.
Vet inte varför det är en epidemi av sånt just nu

Rättssäkerheten för män i sexualbrottsmål måste stärkas, inte försvagas. Många sitter oskyldigt dömda. Det aktuella fallet och vad som gäller där är oklart, men i grunden är jag skeptisk till svenska tjejers våldtäktshysteri.
Citera
2026-07-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Rättssäkerheten för män i sexualbrottsmål måste stärkas, inte försvagas. Många sitter oskyldigt dömda. Det aktuella fallet och vad som gäller där är oklart, men i grunden är jag skeptisk till svenska tjejers våldtäktshysteri.

”Våldtäktshysteri”? Tala om för mig exakt vad du menar med det.
För personligen är jag väldigt skeptiskt till vissa svenska mäns åsikt att de har rätt att ta på, sexuellt trakassera, filma/fota och rent av våldta tjejer pga det ena eller andra.

Och vart har jag sagt något om att rättssäkerheten inte ska stärkas?
Rent av har jag sagt motsatsen.

Och vart har du bevisen på att många sitter oskyldigt dömda?
Ni älskar att säga det och sitta i dessa trådar och spy misogyni ur er - men ni har väldigt sällan några som helst bevis och är definitivt inga experter.

I detta fall finns gott om bevis.
Och som du säger själv har du inte koll på detta fall.
Så vad gör du i denna tråd?
Citera
2026-07-05, 21:47
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
”Våldtäktshysteri”? Tala om för mig exakt vad du menar med det.

Cirka 8000 anmälda våldtäkter per år i ett land på 10 miljoner, tvåa i världen efter Lesotho i södra Afrika. Samtidigt, trots de lägsta beviskraven i världen, endast några hundra fällande domar. Ja, man kan defintivt tala om våldtäktshysteri. Vad mer är det du inte begriper? Svenska unga kvinnor har tappat det totalt. Det är totalt sinnesrubbat, det måste du väl ändå förstå?
Senast redigerad av WordWarrior 2026-07-05 kl. 21:50.
Citera
2026-07-05, 21:52
Medlem
Citat:
Cirka 8000 anmälda våltäkter per år i ett land på 10 miljoner, tvåa i världen efter Lesotho i södra Afrika. Samtidigt, trots de lägsta beviskraven i världen, endast några hundra fällande domar. Ja, man kan defintivt tala om våldtäktshysteri. Vad mer är det du inte begriper? Svenska unga kvinnor har tappat det totalt.

Har tappat det för att de anmäler när män beter sig som svin?
Du säger också att vi har lägsta beviskraven, att massa sitter oskyldigt dömda, att män behöver högre rättssäker - samtidigt talar du själv om hur extremt några anmälningar som leder till fällande domar.
Om det va så rättsosäkert för män och så många är oskyldigt dömda så går det inte ihop med att så många anmälningar läggs ner / så många åtalade går fria.

Så igen: vad menar du med våldtäktshysteri?
Du menar att det är fel att kvinnor vågar anmäla?
Fräscht.
Citera
2026-07-05, 21:58
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Har tappat det för att de anmäler när män beter sig som svin?
Du säger också att vi har lägsta beviskraven, att massa sitter oskyldigt dömda, att män behöver högre rättssäker - samtidigt talar du själv om hur extremt några anmälningar som leder till fällande domar.
Om det va så rättsosäkert för män och så många är oskyldigt dömda så går det inte ihop med att så många anmälningar läggs ner / så många åtalade går fria.

Så igen: vad menar du med våldtäktshysteri?
Du menar att det är fel att kvinnor vågar anmäla?
Fräscht.

Ja, falskanmälningar är alltid fel, både när de sker av kriminellt uppsåt på grund av hämndbegär, och när hon är korkad nog att inte begripa vad en våldtäkt är. Killen i det aktuella fallet kanske var ett svin, men bara det faktum att många rycker på axlarna, visar ju att Sverige har urholkat begreppet våldtäkt till något som kan innebära lite vad som helst. I långa loppet missgynnar detta såväl presumtiva offer och gynnar presumtiva gärningsmän. Antar att du inte kan tänka i mer än ett steg, och du anser att att tjejer aldrig ljuger om våldtäkter?

Du fattade alltså inte vad låga beviskrav och samtidigt få fällande domar betyder. Det betyder att lagar och dess tillämpning är felaktiga, och många killar måste genomgå svåra processer trots att de är oskyldiga.

Det är inte kriminellt att vara ett svin, men det är brottsligt att falskanmäla.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-07-05 kl. 22:03.
Citera
2026-07-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ja, falskanmälningar är alltid fel, både när de sker av kriminellt uppsåt på grund av hämndbegär, och när hon är korkad nog att inte begripa vad en våldtäkt är. Killen i det aktuella fallet kanske var ett svin, men bara det faktum att många rycker på axlarna, visar ju att Sverige har urholkat begreppet våldtäkt till något som kan innebära lite vad som helst. I långa loppet missgynnar detta såväl presumtiva offer och gynnar presumtiva gärningsmän. Antar att du inte kan tänka i mer än ett steg, och du anser att att tjejer aldrig ljuger om våldtäkter?

Du fattade alltså inte vad låga beviskrav och samtidigt få fällande domar betyder. Det betyder att lagar och dess tillämpning är felaktiga, och många killar måste genomgå svåra processer trots att de är oskyldiga.

Det är inte kriminellt att vara ett svin, men det är brottsligt att falskanmäla.

Falskanmälningar är absolut fel.
Har aldrig sagt något annat.
Har inte heller sagt att det inte finns någon som gör sånna.
Det är också kriminell som du säger, och tur är väl det.

Men Likaså är våldtäkt.
Och nej våldtäkt betyder inte ”lite vad som helst” och tjejer tror inte heller det.
Att du ens säger så är ännu ett bevis på att det du uttrycker är grundat i misogynism och inget annat.

Fast om det va låga beviskrav och så otroligt rättsosäkert som du påstår så hade det ju inte varit så extremt få fällande domar.
Jag undrar vem det är som inte kan tänka här.

Och väldigt många tjejer, som dina egna siffror visade, får genomgå ett övergrepp (våldtäkten), sedan flera till (förhör och rättegång) och sedan ett till (oskyldig dom) och ännu fler (varje gång de träffar sin våldtäktsman på gatan).

”Killen i detta fall kanske var ett svin”
”Det är inte kriminellt att va ett svin”.

Du tycker alltså inte att han gjort något fel? Inget kriminellt? När han körde in fingrarna i en tjej som sa att hon inte ville?
Att flera tjejer dessutom anklagat honom förut (en utredning nerlagd och sen flera som inte vågat anmäla) tycker du inte pekar på att han nog inte ska va ute bland folk?
Senast redigerad av Purplepanic 2026-07-06 kl. 19:29.
Citera
2026-07-06, 20:27
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Cirka 8000 anmälda våldtäkter per år i ett land på 10 miljoner, tvåa i världen efter Lesotho i södra Afrika. Samtidigt, trots de lägsta beviskraven i världen, endast några hundra fällande domar. Ja, man kan defintivt tala om våldtäktshysteri. Vad mer är det du inte begriper? Svenska unga kvinnor har tappat det totalt. Det är totalt sinnesrubbat, det måste du väl ändå förstå?

Skitsnack. Finns tydlig statiskt på att av hundra våldtagan kvinnor fälls två st ungefär, mindre än 10 går till rättegång.

Det där med oskyldigt dömda är en myt, både vad gäller sexualbrott och andra brott.
Vi har er väldigt säkert rättsystem. Dock har många gått fria, som tex våldtsgit barn i sömnen osv osv.
Citera
2026-07-06, 22:59
Medlem
Han blev dömd till 3års fängelse och att betala skadestånd på 245 000kr till offret.
Citera
2026-07-07, 07:59
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emeraldis
Han blev dömd till 3års fängelse och att betala skadestånd på 245 000kr till offret.

Han är ju inte dömd än så vad svamlar du om. Rättegången har inte varit. Han har just blivit åtalad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in