2026-07-06, 21:20
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Alternativet för mig kommer aldrig vara att avstå. Om rättighetsinnehavarna inte vill göra det tillgängligt globalt så får de skylla sig själva om folk får tag i det på annat sätt. De har heller inte förlorat några pengar eftersom det inte fanns att få tag på genom att betala.
Bara för att en film inte finns i Sverige eller inte går att köpa just nu betyder det inte att den plötsligt är gratis. Den har fortfarande ett värde och den ägs fortfarande av någon. Den är bara inte tillgänglig för dig.

Lite som om en bilmodell bara säljs i USA. Bara för att den inte går att köpa här betyder det ju inte att man får den gratis. Att något inte finns där du bor betyder inte att ägaren tappar sina rättigheter.

Att din gräns går vid "jag avstår aldrig" köper jag. Men då är det också ett val du gör, inte en rättighet. Att något är svårt att få tag på gör det inte fritt fram att ta det ändå.
Citera
2026-07-06, 21:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Bara för att en film inte finns i Sverige eller inte går att köpa just nu betyder det inte att den plötsligt är gratis. Den har fortfarande ett värde och den ägs fortfarande av någon. Den är bara inte tillgänglig för dig.

Lite som om en bilmodell bara säljs i USA. Bara för att den inte går att köpa här betyder det ju inte att man får den gratis. Att något inte finns där du bor betyder inte att ägaren tappar sina rättigheter.

Att din gräns går vid "jag avstår aldrig" köper jag. Men då är det också ett val du gör, inte en rättighet. Att något är svårt att få tag på gör det inte fritt fram att ta det ändå.

Kanske inte gratis juridiskt, men de får fortfarande skylla sig själva då om de inte vill ge folk tillgång till den på lagligt sätt. Då får de räkna med att folk bereder sig tillgång till det på annat sätt.
Citera
2026-07-06, 22:46
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
I så fall är det censur att man inte får sälja vapen fritt i Sverige också.

Det får man ju?
#dumheter
Citera
2026-07-06, 22:53
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Det får man ju?
#dumheter
Menar du att det inte finns några restriktioner, lagar, eller regler, kring vapenförsäljning i Sverige?
Citera
2026-07-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det har dom.
Folk som fildelar blir straffade.

Men mycket vill ha mer, nu vill storbolagen förbjuda teknik för att den KAN användas på ett sätt som påverkar deras mångmiljardvinster.

Sinnessjukt.

Som jag skrev tidigare så är det så att om alla resonerar och agerar som du så blir det ingen som betalar. Och att du och en del andra smiter undan innebär att jag och andra får betala även för ditt filmtittande.

Och som jag också skrev, flertalet filmbolag har inte alls några jättevinster utan sammantaget är det en bransch som har problem. Universal ville köpa Warner under förutsättning att Warners skulder inte ingick i köpet. Och resultatet blev att Paramount, som inte gjort vinst de senaste åren, ska köpa Warner.

Men jag förutsätter att du kommer att vara nöjd om resultatet blir färre och sämre filmer. Då kan du trösta dig med att de i alla fall är gratis.
Citera
2026-07-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Den långsiktiga konsekvensen av att man inte längre äger det man köper, det är att folk slutar betala för saker.

Ja, och slutar folk betala så kommer det att slutas producera saker. Kommer bli jättekul om 100 år när folk bara kan titta på 75 år gamla filmer för att inga nya görs.
Citera
2026-07-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, biltillverkarna drabbas inte, men andra trafikanter riskerar att drabbas. På samma sätt så är det den som gör sig skyldig till upphovsrättsintrång som betalar eventuella böter. Antingen de som står bakom de illegala sidorna eller den som fildelar.

Jag anser inte att det argumentet håller. För det första finns det inget som säger att den som ser en film illegalt eller tankar hem den hade betalat för den ändå även om den inte gick att se illegalt. För det andra så finns det ingen risk att folk kommer bli av med sina jobb. För det kommer alltid finnas folk som är beredda att betala. Faktum är att de flesta är beredda att betala och de som ser illegalt är en sådan liten klick att det inte har någon märkbar effekt. Filmbranschen badar i pengar. Disney är ett av världens rikaste företag och då är det oftast inte de som har skapat verket från första början utan de har bara köpt rättigheterna till det så jag skulle inte oroa mig för att stackars Kathleen Kennedy ska bli hemlös och behöva börja tigga på gatan.

Va? Du menar att andra ska betala för dina nöjen? Varför då? Om du förespråkar att du ska ha rätt att tanka hem filmer gratis måste du rimligen stå för att alla ska ha den möjligheten. Och om alla börjar utnyttja den så finns det ju till slut ingen som betalar.

Filmbranschen badar inte i pengar. Disney är det enda bolaget som gör stora vinster. Sony och Universal går med viss vinst, Paramount går med betydande förluster och Warner har flera förlustår bakom sig och har nu varit svårsålt på grund av sin skuldsättning.

Kennedy, partner till Spielberg, har varit inblandad i många framgångsrika filmer och har säkert pengar så hon klarar sig. Men att de filmer hon producerat dragit in 11 miljarder USD innebär inte att hon har 11 miljarder på sitt bankkonto.
Citera
2026-07-06, 23:21
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Menar du att det inte finns några restriktioner, lagar, eller regler, kring vapenförsäljning i Sverige?

Jag säger bara att du har fel. Det är lättare att köpa vissa vapen i Sverige än i USA beroende på vad det är, så du ljuger och är ej påläst.

Läs på. Svara inte.
Citera
2026-07-06, 23:34
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jag säger bara att du har fel. Det är lättare att köpa vissa vapen i Sverige än i USA beroende på vad det är, så du ljuger och är ej påläst.

Läs på. Svara inte.

Lätt och fritt är inte samma sak.
Citera
2026-07-06, 23:41
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Lätt och fritt är inte samma sak.

Det är ju fritt. Punkt.
Sluta svara, du gör bara bort dig.
Citera
2026-07-06, 23:42
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Det är ju fritt. Punkt.
Sluta svara, du gör bara bort dig.

Du verkar inte förstå vad fritt betyder.
Citera
2026-07-06, 23:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Va? Du menar att andra ska betala för dina nöjen? Varför då? Om du förespråkar att du ska ha rätt att tanka hem filmer gratis måste du rimligen stå för att alla ska ha den möjligheten. Och om alla börjar utnyttja den så finns det ju till slut ingen som betalar.

Filmbranschen badar inte i pengar. Disney är det enda bolaget som gör stora vinster. Sony och Universal går med viss vinst, Paramount går med betydande förluster och Warner har flera förlustår bakom sig och har nu varit svårsålt på grund av sin skuldsättning.

Kennedy, partner till Spielberg, har varit inblandad i många framgångsrika filmer och har säkert pengar så hon klarar sig. Men att de filmer hon producerat dragit in 11 miljarder USD innebär inte att hon har 11 miljarder på sitt bankkonto.

Om du hade läst mitt tidigare inlägg så hade du sett att jag har sponsrat film - och musikindustrin med väldigt mycket pengar genom åren och gör fortfarande i den mån det är möjligt. Men ibland har man inget val när en film eller serie bara är tillgänglig för streaming inom USA eller inte alls. Då tvingas man ta till mer eller mindre okonventionella alternativ. Skådespelarna och regisössrerna badar i pengar jo. Även bossarna som Kathleen Kennedy. Hon är god för ca 300 miljoner dollar så det finns ingen risk att hon kommer att hamna på gatan inom överskådlig framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in