Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Nej, biltillverkarna drabbas inte, men andra trafikanter riskerar att drabbas. På samma sätt så är det den som gör sig skyldig till upphovsrättsintrång som betalar eventuella böter. Antingen de som står bakom de illegala sidorna eller den som fildelar.
Jag anser inte att det argumentet håller. För det första finns det inget som säger att den som ser en film illegalt eller tankar hem den hade betalat för den ändå även om den inte gick att se illegalt. För det andra så finns det ingen risk att folk kommer bli av med sina jobb. För det kommer alltid finnas folk som är beredda att betala. Faktum är att de flesta är beredda att betala och de som ser illegalt är en sådan liten klick att det inte har någon märkbar effekt. Filmbranschen badar i pengar. Disney är ett av världens rikaste företag och då är det oftast inte de som har skapat verket från första början utan de har bara köpt rättigheterna till det så jag skulle inte oroa mig för att stackars Kathleen Kennedy ska bli hemlös och behöva börja tigga på gatan.
Va? Du menar att andra ska betala för dina nöjen? Varför då? Om du förespråkar att du ska ha rätt att tanka hem filmer gratis måste du rimligen stå för att alla ska ha den möjligheten. Och om alla börjar utnyttja den så finns det ju till slut ingen som betalar.
Filmbranschen badar inte i pengar. Disney är det enda bolaget som gör stora vinster. Sony och Universal går med viss vinst, Paramount går med betydande förluster och Warner har flera förlustår bakom sig och har nu varit svårsålt på grund av sin skuldsättning.
Kennedy, partner till Spielberg, har varit inblandad i många framgångsrika filmer och har säkert pengar så hon klarar sig. Men att de filmer hon producerat dragit in 11 miljarder USD innebär inte att hon har 11 miljarder på sitt bankkonto.