Citat:
Ursprungligen postat av
Anthraxious
Jag är inte biolog (eller vilka som nu har koll på flora och fauna samt hur mångfalden skall se ut) men om det hade räckt det du skriver hade de väl haft det som råd? Finns ju ingen annan anledning att ändra odlingarna om nu inte det är så att ngt är trasigt eller på väg åt fel håll?
Sen, som lekman, låter inte 4 sädesslag som någon stor "mångfald" men återigen är jag inte direkt biolog.
My bad.. Du hade faktiskt en poäng där... Jag tog mig tiden och läste på nu lite mer om det!
Det ser ut att vara ett stöd från EU som finns för att marknaden inte betalar bönder för naturvård... Istället baseras deras inkomst på produktionen av sånt såsom spannmål/kött och mjölk.
Och den marknaden för dom är rätt så seg nu.
Så för att hjälpa till med naturens hälsa och välmående, tar de bidrag i form utav ett jordbruksstöd.
Och det här är ett utav de sätt som de kan göra det.
Att köra blomfält periodvis för dom kan öka närvaron i området för nyttodjur och polinatörer som är nyttigt för ganska många utav alla deras grödor. Och det i sig kan minska behovet utav bekämpningsmedel i vissa fall, eller kostnaden för restorering utav en förstörd/död natur...
Och så gör det också att de undviker att optimera deras jordbruk på sikt till ett system som ger dessa en kortsiktig och maximal produktion. Men försämrar hela systemets långsiktiga förmåga att producera mat i ett naturligt rikt system.
Så jag tror nog jag började det hela med lite fel fokus...
Det verkar handla mindre om att ta bort matproduktionen och mer om att ge stöd till sånt som marknaden ej belönar.