2026-07-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal
Jag har en aggressiv granne som flera i området är rädd för. Vid flertalet tillfällen har jag hört honom bråka och skrika på sin sambo, säkert även misshandla henne fysiskt, och vid någon gång har jag ringt polisen för att jag varit orolig för hans sambos hälsa. Hon tittade alltid ner i marken när vi möttes på gården och i trapphuset, eftersom jag vet att hon förstod att jag hört bråken.

Den senaste tiden har jag varit bortrest i långa perioder, så har inte varit hemma på länge. Men idag när jag kom hem såg jag att det hängde flertalet brev i trappuppgången som det stod hennes namn + dödsbo på. Jag googlade mig till att hon inte längre står skriven på lägenheten, och tolkar det som att hon är död.
Jag hittar ingen dödsannons på Familjesidan och har tyvärr inte hennes personnummer så kan inte kolla upp henne på SKV

Min oro än nu såklart att han har haft ihjäl henne.

Hur kan jag ta reda på vad som hänt?

Lämna in en orosanmälan anonymt.
Citera
2026-07-03, 20:34
Medlem
Du ringer ju folkbokföringen och frågar efter hennes personnummer. Du vet ju namnet och var hon bott.

Citat:
Jag har en aggressiv granne som flera i området är rädd för. Vid flertalet tillfällen har jag hört honom bråka och skrika på sin sambo, säkert även misshandla henne fysiskt, och vid någon gång har jag ringt polisen för att jag varit orolig för hans sambos hälsa. Hon tittade alltid ner i marken när vi möttes på gården och i trapphuset, eftersom jag vet att hon förstod att jag hört bråken.

Den senaste tiden har jag varit bortrest i långa perioder, så har inte varit hemma på länge. Men idag när jag kom hem såg jag att det hängde flertalet brev i trappuppgången som det stod hennes namn + dödsbo på. Jag googlade mig till att hon inte längre står skriven på lägenheten, och tolkar det som att hon är död.
Jag hittar ingen dödsannons på Familjesidan och har tyvärr inte hennes personnummer så kan inte kolla upp henne på SKV

Citera
2026-07-03, 20:41
Medlem
Hon är inte delägare i ett dödsbo då? Eller var det hennes eget dödsbo? Varför tar inte sambon in hennes brev om hon avlidit? Det vore väl mer rimligt?
Citera
2026-07-03, 21:55
Medlem
Citat:

Hon kanske har fått skyddade uppgifter? Då är man helt borta från alla typer av upplysningssidor.
Citera
2026-07-04, 00:03
Medlem
Ring polisen så klart. De kanske misstänker samma sak som du, men har inte tillräckligt på honom för häktning. Polisen kanske inte kan häkta honom på din info men det kanske räcker för en husrannsakan.
Citera
2026-07-06, 13:29
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mrkoll eller Ratsite ger dig det. Ratsite ligger hon kvar på samma adress ett par månader efter hon gått bort. Du måste rega dig för att få de fyra sista men det är ingen fara. Har själv varit regat där sedan 8 år eller så. enda som händer är att man får skräpmail varannan var tredje månad om att nya deklarationen och sånt kommit in.

Mrkoll kan vara rätt snabba på att plocka bort avlidna.

Hon är borttagen från både MrKoll och Ratsit. Avled tydligen i höstas, så har gått mer än 6 månader sedan och är därför bortplockad
Citera
2026-07-06, 13:32
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Du kan ju knacka på hos grannen och fråga vad som hänt, grannen bör väl sitta inne med mest info.

Han är som sagt aggressiv och både jag och andra grannar är rädda för honom. Jag tror inte direkt att han skulle svara ärligt på frågan heller..
Citera
2026-07-06, 13:34
Medlem
gurkskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Hon är inte delägare i ett dödsbo då? Eller var det hennes eget dödsbo? Varför tar inte sambon in hennes brev om hon avlidit? Det vore väl mer rimligt?

Det var hennes eget dödsbo och jag har nu fått bekräftat att hon avled i höstas men jag vet inte dödsorsak. Vet inte varför han inte tagit in hennes brev. Antar att han tog bort hennes namn från dörren snabbt och att brevbäraren därför inte visste vilken låda han skulle lägga dem i eftersom hennes namn inte fanns kvar på någon dörr.
Citera
2026-07-08, 11:42
Medlem
Vilken slashas. Stackars kvinna.
Citat:
Det var hennes eget dödsbo och jag har nu fått bekräftat att hon avled i höstas men jag vet inte dödsorsak. Vet inte varför han inte tagit in hennes brev. Antar att han tog bort hennes namn från dörren snabbt och att brevbäraren därför inte visste vilken låda han skulle lägga dem i eftersom hennes namn inte fanns kvar på någon dörr.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in