Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
Det moderna kriget handlar i stor utsträckning om drönare.
En stridsvagn rycker fram. Tio FPV-drönare angriper den omedelbart. Stridsvagnen slås snabbt ut.
Det är så dagens krigföring ser ut. Pansarförband kan inte längre avancera lika fritt, och stridsvagnar har blivit måltavlor för drönare i stället för att dominera slagfältet som förr.
Jag skulle vilja ställa en fråga till dem som hånar den ryska armén och kallar den svag.
Om Hitler hade levt idag och startat ett världskrig, tror ni verkligen att han ens hade kunnat erövra Polen? Enligt min uppfattning hade Nazitysklands berömda stridsvagnar blivit enkla mål för drönare och förvandlats till skrot innan någon erövring ens hade varit möjlig.
Med detta menar jag inte att jämföra dagens polska och tyska militär. Jag syftar på ett hypotetiskt scenario där Nazityskland och Polen från den tiden behåller samma styrkor och resurser, men båda sidor använder dagens moderna vapensystem.
I ett sådant scenario tror jag att Hitler hade blivit stoppad redan i Polen och till slut begått självmord i sin bunker.
Personligen tycker jag att Ryssland klarar sig förhållandevis väl, trots de mycket svåra förutsättningarna i ett drönardominerat krig.
Vad tycker ni om detta resonemang?
Jag tycker frågan är intressant.
Jag läste någonstans att med den nya teknologin som kom i första världskriget (kulsprutor, skyttegravar med mera) hade den försvarande sidan ett övertag och det var svårt för en anfallare att ta mark.
I andra världskriget var läget annorlunda. Då fanns nya inslag som tanks och stridsflyg och den anfallande sidan hade övertag på ett sätt som inte varit möjligt i första världskriget.
Nu med drönare verkar det som att fördelen åter svängt över till den försvarande sidan. Att erövra mark är svårt om man har förhållandevis billiga drönarsvärmar emot sig.
Nu verkar dessutom krig mer handla om att skada motsidans infrastruktur och ekonomiska förutsättningar.
Hursomhelst ett intressant ämne. Hur krig och styrkeförhållanden förändras när de teknologiska förutsättningarna förändras.