2026-07-04, 09:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Jag talade med en släkting 1987 eller 89 nåt sånt han låg i Uppsala runt 1935 och där tyckte alla att Hitler var framtiden. Jag kommer från en bondefamilj men den här killen/ gubben blev advokat. Jag nämnde detta för hans barnbarn min tjej och hon sade tråkade han ut dig med det igen?

Alltså både min morfar och farfar tyckte extremt illa om Hitler och Tyskar. Min pappa var född 1938 min mamma 1942. 1976 åkte vi på semester med husvagn till Italien och jag minns att Tyskland såg ut som Beirut riktigt sönder bombat överallt..
Våra universitet var i huvudsak protyska.

En svensk som hör om det idag förstår inte sammanhanget.
Då var kurslitteraturen på tyska precis som den idag är på engelska.

Arbetarklassen höll på USA i ww2 och ännu mer i WW1 då alla hade släktingar där.

Men vi visste inte inte lika mycket om andra länder heller.
Citera
2026-07-04, 09:38
Avslutad
tyskarna och svenskarna har krigat sig trötta för länge sedan

men om tyskarna inte hade blivit så tuktade efter ww2 och krigshökarna hade haft mer att säga till om under årens lopp så hade troligen tyskland legat på samma militära nivå som israel (gånger 8)

måste säga att jag är lite förvånad över att ryssarna efter 4 års krig inte har utvecklat bättre vapen och motmedel mot drönare (men slaverna blir kanske mer uppfinningsrika när dom ska försvara sig med kniven mot strupen?)

krig brukar ju driva utvecklingen (se tyskland ww2)
Citera
2026-07-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Det moderna kriget handlar i stor utsträckning om drönare.

En stridsvagn rycker fram. Tio FPV-drönare angriper den omedelbart. Stridsvagnen slås snabbt ut.

Det är så dagens krigföring ser ut. Pansarförband kan inte längre avancera lika fritt, och stridsvagnar har blivit måltavlor för drönare i stället för att dominera slagfältet som förr.

Jag skulle vilja ställa en fråga till dem som hånar den ryska armén och kallar den svag.

Om Hitler hade levt idag och startat ett världskrig, tror ni verkligen att han ens hade kunnat erövra Polen? Enligt min uppfattning hade Nazitysklands berömda stridsvagnar blivit enkla mål för drönare och förvandlats till skrot innan någon erövring ens hade varit möjlig.

Med detta menar jag inte att jämföra dagens polska och tyska militär. Jag syftar på ett hypotetiskt scenario där Nazityskland och Polen från den tiden behåller samma styrkor och resurser, men båda sidor använder dagens moderna vapensystem.

I ett sådant scenario tror jag att Hitler hade blivit stoppad redan i Polen och till slut begått självmord i sin bunker.

Personligen tycker jag att Ryssland klarar sig förhållandevis väl, trots de mycket svåra förutsättningarna i ett drönardominerat krig.

Vad tycker ni om detta resonemang?

Jag tycker frågan är intressant.

Jag läste någonstans att med den nya teknologin som kom i första världskriget (kulsprutor, skyttegravar med mera) hade den försvarande sidan ett övertag och det var svårt för en anfallare att ta mark.

I andra världskriget var läget annorlunda. Då fanns nya inslag som tanks och stridsflyg och den anfallande sidan hade övertag på ett sätt som inte varit möjligt i första världskriget.

Nu med drönare verkar det som att fördelen åter svängt över till den försvarande sidan. Att erövra mark är svårt om man har förhållandevis billiga drönarsvärmar emot sig.

Nu verkar dessutom krig mer handla om att skada motsidans infrastruktur och ekonomiska förutsättningar.

Hursomhelst ett intressant ämne. Hur krig och styrkeförhållanden förändras när de teknologiska förutsättningarna förändras.
Citera
2026-07-04, 14:26
Moderator
Neksnors avatar
Om vi skulle "översätta" de tyska och polska styrkorna den 31 augusti 1939 til dagens standard, hur många frontnära förband med hög stridsberedskap och mängder av FPV-drönare hade Polen haft?
Citera
2026-07-06, 13:21
Medlem
rex144s avatar
Tyskland under invasion av Polen använde sig av helt ny taktik-blixtkrig och Polens platta landskap är utmärkt för stridsvagnar. Men den tyska armén bestod inte bara av stridsvagnar som man ser på filmer det fanns omkring 600.000 hästar som drog kanoner och vagnar med ammunition och andra förnödenheter.

Google:

"Yes. Contrary to the popular myth that the invading German Wehrmacht was a fully mechanized "Blitzkrieg" force, the German army relied heavily on horses during the 1939 invasion of Poland. In fact, they utilized roughly ≈ 580,000 to 600,000 horses for the entire Polish campaign.The heavy reliance on horses stemmed from limited industrial capacity, gasoline shortages, and a lack of motor vehicles. Key functions of horses during the invasion included:Artillery Logistics: The vast majority of German field guns and heavy artillery were horse-drawn. It required 10 to 16 horses to pull heavy field pieces through rough terrain.Supply Wagons: Most of the supplies, food, and ammunition were brought to the front lines by horse-drawn carts. Cavalry: The German army deployed several horse-mounted cavalry divisions for reconnaissance and securing flanks"

Så kanske kunde man använda drönare mot dessa tyska häst-karavaner för att stoppa bränsleleveranser till de tyska stridsvagnar.
Man skulle kunna inrikta drönarattacker på bränsle leveranser.

Det hände att tyska stridsvagnar blev stående i väntan på bränsle eller på infanteriet och slog läger , det var då polska kavallerister lyckades med sina blixtattacker. Man överraskade tyska stridsvagns besättningar som slog läger med kavallerichock.
Kavallerister drog även tunga maskingevär Browning och pansarvärnskanoner Bofors 37mm.
Citera
2026-07-13, 13:57
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tyskland under invasion av Polen använde sig av helt ny taktik-blixtkrig och Polens platta landskap är utmärkt för stridsvagnar. Men den tyska armén bestod inte bara av stridsvagnar som man ser på filmer det fanns omkring 600.000 hästar som drog kanoner och vagnar med ammunition och andra förnödenheter.

Google:

"Yes. Contrary to the popular myth that the invading German Wehrmacht was a fully mechanized "Blitzkrieg" force, the German army relied heavily on horses during the 1939 invasion of Poland. In fact, they utilized roughly ≈ 580,000 to 600,000 horses for the entire Polish campaign.The heavy reliance on horses stemmed from limited industrial capacity, gasoline shortages, and a lack of motor vehicles. Key functions of horses during the invasion included:Artillery Logistics: The vast majority of German field guns and heavy artillery were horse-drawn. It required 10 to 16 horses to pull heavy field pieces through rough terrain.Supply Wagons: Most of the supplies, food, and ammunition were brought to the front lines by horse-drawn carts. Cavalry: The German army deployed several horse-mounted cavalry divisions for reconnaissance and securing flanks"

Så kanske kunde man använda drönare mot dessa tyska häst-karavaner för att stoppa bränsleleveranser till de tyska stridsvagnar.
Man skulle kunna inrikta drönarattacker på bränsle leveranser.

Det hände att tyska stridsvagnar blev stående i väntan på bränsle eller på infanteriet och slog läger , det var då polska kavallerister lyckades med sina blixtattacker. Man överraskade tyska stridsvagns besättningar som slog läger med kavallerichock.
Kavallerister drog även tunga maskingevär Browning och pansarvärnskanoner Bofors 37mm.
600000 hästar 🤣 dumheter förstår du väl.
Citera
2026-07-13, 21:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
De ryska trupperna underskattade motståndet grovt, både trupperna på marken, den ukrainska ledningen och det stöd Ukraina kom att erhålla då landet stod emot.

Jag tror att den svåraste ryska missbedömningen handlade om den egna kapaciteten, om styrkornas skick i allmänhet och VDV:s i synnerhet.

Som tur är verkar de inte ha lärt sig någonting. Under VK2 fanns i alla fall viss anpassningsförmåga, under ohyggliga förluster givetvis.
Citera
2026-07-14, 00:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
600000 hästar 🤣 dumheter förstår du väl.

Varför tror du det?
Citera
2026-07-14, 01:42
Medlem
Balansen mellan anfall och försvar har skiftat under historien. Under antiken var det lättare att försvara befästningar än att anfalla. Sedan kom araberna och mongolerna och erövrade halva kontinenter. Sedan kom pikenerare och ringmurar och det blev återigen lättare att försvara. Sedan svartkrut och kanoner för anfall. Sedan kulsprutenästen och bunkrar. Sedan bewegungskrieg och flygbombningar. Och nu kryssningsmissiler och FPV-drönare.

För tillfället verkar försvar vara lättare än anfall. Men så behöver det ju inte förbli. Förr eller senare kommer säkert något som återigen gör det lättare att anfalla än att försvara.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in