2026-07-04, 00:44
Medlem
jag tror mer alla tänker på om inte Hitler gick in i soviet vad hade hänt då?
Citera
2026-07-04, 00:45
Medlem
semen.12s avatar
Jag talade med en släkting 1987 eller 89 nåt sånt han låg i Uppsala runt 1935 och där tyckte alla att Hitler var framtiden. Jag kommer från en bondefamilj men den här killen/ gubben blev advokat. Jag nämnde detta för hans barnbarn min tjej och hon sade tråkade han ut dig med det igen?

Alltså både min morfar och farfar tyckte extremt illa om Hitler och Tyskar. Min pappa var född 1938 min mamma 1942. 1976 åkte vi på semester med husvagn till Italien och jag minns att Tyskland såg ut som Beirut riktigt sönder bombat överallt..
Citera
2026-07-04, 00:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Intressant hypotes. Det franska ultradefensiva försvaret 1940 hade nog faktiskt haft bättre chanser om dom haft drönarvapen och visuella satellitbilder. Å andra sidan hade Normandieinvasionen 1944 blivit mycket riskablare.

Riskablare? Den hade blivit omöjjlig.
Citera
2026-07-04, 00:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa

Du menar att Sovjet och Nazi-Tyskland hade kunnat levt i fredlig samexistens?
Citera
2026-07-04, 01:03
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa

Självklart den viktigaste frågan av alla. Tänk på att i Europa hade vi haft England som måste kväsas. USA hade aldrig tillåtit detta 1945. Allians mellan Nazism och Kommunism??

Engelskspråkiga är än i dag mäktiga så tänker jag. Hitler var för sjuk han lyssnade inte på sina generaler och han svek sitt folk. Efterträdarna var utförare inga ledare.

Jag beundrar Tyskland i dag men hatar Angela Merkel
Citera
2026-07-04, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja, och i princip ”alla” diktatorer misslyckas ju förr eller senare.

Visst, i Nordkorea har ledarfamiljen på nåt konstigt sätt lyckats behålla makten i åttio år eller nåt, men där har man väl med olika medel lyckats ha tillräckligt stor del av folket på sin sida antar jag.

Men Putin avgår nog eller blir avsatt förr eller senare.

1. Nja

2. Hot och våld håller dom vid makten

3. Tror inte att det inte händer
Citera
2026-07-04, 02:30
Medlem
semen.12s avatar
Jag är ingen historiker inte ett dugg men alla som är bra på att kriga är värdelösa på att styra Karl den tolfte , Napoleon eller Hitler.

När det gäller vänstern så har kina Sovjet och Korea bevisat att en ledare ett parti är ren skit. Vi måste komma ihåg att USA har aldrig använt kärnvapen sedan 1945.

Det är därför jag litar på dom.
Citera
2026-07-04, 02:55
Medlem
Neroxxs avatar
Nu blir ju detta väldigt hypotetiskt, men ett rätt spännande tankeexpriment.

Man ska väl konventera Tysklands teknoligiskaläge från dåtiden, dvs att den var bland de främsta (om inte till och med den främsta) när det kommer till militär teknologi.

Om vi då ser Tyskland idag även vara den teknoligiska gigant fast anno 2026 så bör de ha en god chans. Ryssland har en rätt föråldrat maskinpark där mycket är äldre vagnar. Vad dock Ryssland har och alltid har haft är stora mängder av matrial.
Citera
2026-07-04, 04:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Det moderna kriget handlar i stor utsträckning om drönare.

En stridsvagn rycker fram. Tio FPV-drönare angriper den omedelbart. Stridsvagnen slås snabbt ut.

Det är så dagens krigföring ser ut. Pansarförband kan inte längre avancera lika fritt, och stridsvagnar har blivit måltavlor för drönare i stället för att dominera slagfältet som förr.

Jag skulle vilja ställa en fråga till dem som hånar den ryska armén och kallar den svag.

Om Hitler hade levt idag och startat ett världskrig, tror ni verkligen att han ens hade kunnat erövra Polen? Enligt min uppfattning hade Nazitysklands berömda stridsvagnar blivit enkla mål för drönare och förvandlats till skrot innan någon erövring ens hade varit möjlig.

Med detta menar jag inte att jämföra dagens polska och tyska militär. Jag syftar på ett hypotetiskt scenario där Nazityskland och Polen från den tiden behåller samma styrkor och resurser, men båda sidor använder dagens moderna vapensystem.

I ett sådant scenario tror jag att Hitler hade blivit stoppad redan i Polen och till slut begått självmord i sin bunker.

Personligen tycker jag att Ryssland klarar sig förhållandevis väl, trots de mycket svåra förutsättningarna i ett drönardominerat krig.

Vad tycker ni om detta resonemang?
Går inte ens jämföra Polens och Tysklands resurser då. Tyskland gled in med pansarvagnar medan Polen red mot dem med kavalleri. Hade båda använt drönare hade polen ändå blivit mosade.
Tyskland hade planerat det länge medan Polen togs med överraskning.

Det som kan förvåna mig är att Ukraina kunde stå emot första anfallet så bra som de gjorde? De hade ingen hjälp, inget bistånd från väst, inga drönare, ingen Musk-Starlink de första tre-fyra veckorna av kriget. De kapade ormen som ringlade mot Kiev och drev ryssen på flykt ändå.

Anfallet var räknat med när ryssland drog ihop styrkor vid gränsen, jag hade räknat med det och sålde allt ryssland Januari det året. Gav Ukraina max en vecka innan de skulle vara invaderade och slagna, hade fel på den punkten, vilket jag är glad över. Ukraina hade lärt sig något efter Krim och var beredda.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-04 kl. 04:16.
Citera
2026-07-04, 04:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

En stridsvagn rycker fram. Tio FPV-drönare angriper den omedelbart. Stridsvagnen slås snabbt ut.

Det är så dagens krigföring ser ut. Pansarförband kan inte längre avancera lika fritt, och stridsvagnar har blivit måltavlor för drönare i stället för att dominera slagfältet som förr.

Jag skulle vilja ställa en fråga till dem som hånar den ryska armén och kallar den svag.

Om Hitler hade levt idag och startat ett världskrig, tror ni verkligen att han ens hade kunnat erövra Polen? Enligt min uppfattning hade Nazitysklands berömda stridsvagnar blivit enkla mål för drönare och förvandlats till skrot innan någon erövring ens hade varit möjlig.

Med detta menar jag inte att jämföra dagens polska och tyska militär. Jag syftar på ett hypotetiskt scenario där Nazityskland och Polen från den tiden behåller samma styrkor och resurser, men båda sidor använder dagens moderna vapensystem.

I ett sådant scenario tror jag att Hitler hade blivit stoppad redan i Polen och till slut begått självmord i sin bunker.

Personligen tycker jag att Ryssland klarar sig förhållandevis väl, trots de mycket svåra förutsättningarna i ett drönardominerat krig.

Det påminner lite om när Tyskland övermodigt anföll Ryssland i sommaruniformer för kriget skulle ju vara över på en månad, de flesta tyskar som stupade vid östfronten antingen frös eller svalt och var för svaga att klara sig då ryssen drog sig tillbaka in i landet och brände allt efter sig. Det fanns inget att äta/ plundra bara brända jorden. När vintern kom så frös och svalt tysken. Taktik de aldrig stött på tidigare. De hade knappast läst krigsstrategi för ryssarna hade gjort samma mot både fransmän och svenskar tidigare.
Citera
2026-07-04, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
1. Går inte ens jämföra Polens och Tysklands resurser då. Tyskland gled in med pansarvagnar medan Polen red mot dem med kavalleri. Hade båda använt drönare hade polen ändå blivit mosade.
Tyskland hade planerat det länge medan Polen togs med överraskning.

2. Det som kan förvåna mig är att Ukraina kunde stå emot första anfallet så bra som de gjorde? De hade ingen hjälp, inget bistånd från väst, inga drönare, ingen Musk-Starlink de första tre-fyra veckorna av kriget. De kapade ormen som ringlade mot Kiev och drev ryssen på flykt ändå.

3. Anfallet var räknat med när ryssland drog ihop styrkor vid gränsen, jag hade räknat med det och sålde allt ryssland Januari det året. Gav Ukraina max en vecka innan de skulle vara invaderade och slagna, hade fel på den punkten, vilket jag är glad över. Ukraina hade lärt sig något efter Krim och var beredda.
1. Polen blev anfallet, av "misstag" för tidigt vid det som kallas Jabłonkówincidenten där en tysk specialstyrka den 26:e augusti hann inleda Hitlers tidiga attack, trots att han backade ned och sköt upp kriget till den 1:e september. Vidare ville Polen mobilisera den 29:e augusti, men de allierade tvingade Polen att stoppa mobiliseringen varvid de polska styrkorna inte blev placerade i fält när väl Tyskland startade kriget.

Således, Polen blev anfallet flera dagar innan kriget startade på riktigt, Polen visste om det, blev nekat allmän mobilisering, styrkorna blev inte utplacerade och de tyska mobila enhterna, pansar och motoriserade trupper anföll betydligt snabbare och ryckte fram på ett sätt vare sig Polen eller de allierade hade räknat med.

2. De ryska styrkorna hade ingen gemensam befälhavare över alla styrkor i fält, varje grupp var ledd av en egen kommendant och därför kunde man inte flytta trupper från områden där det fanns starkt motstånd från Ukraina till platser där motståndet var svagare, d.v.s. utnyttja maximal framryckning i svaga områden på djupet. Vidare fick varje rysk befälhavare antingen muta eller tigga sig till bränsle för sin framryckning vilket gjorde att de fastnade.

3. Det var nog få som räknade med att Ukraina skulle hålla, men du har rätt i att Ukraina hade lärt sig och att den ukrainaska ledningen stannade kvar på plats för att leda landet istället för att som bacha-bazi afghanerna, Ashraf Ghani, fly sekunden fienden kom. Vidare anföll de ryska styrkorna med en för uppgiften minimal styrka, ca 150 000 - 190 000, medan Ukraina hade 200 000 - 250 000, med en reserv på lika mycket.

De ryska trupperna underskattade motståndet grovt, både trupperna på marken, den ukrainska ledningen och det stöd Ukraina kom att erhålla då landet stod emot. Pv-robotar, markattackrobotar och lv-robotar samt senare drönare. Märkbart är att alla ryssofiler lägger stor vikt på att försöka övertala att sluta ge stöd till Ukraina, för det är här stötestenen för Ryssland ligger.
Citera
2026-07-04, 08:54
Medlem
guderis avatar
Citat:

Låter som ett typiskt vatnik resonemang i mina öron. Ytterligare en töntig offerkofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in