2026-07-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
För musikbranschen blev gratislyssnandet en väg framåt. Spelindustrins "free to play" fungerar likadant, branschen är så illa tvungen att hitta andra vägar till intäkterna.

Att rösta med plånboken är gemene mans sista demokratiyttring som faktiskt fungerar. Vi är väldigt få som gråter över att underhållningsindustrin håller på att tappa sina gratismiljarder.

Som jag skrev nyss, så, ja är man beredd att förvänta sig annat innehåll än det man nu vill ha tillgång till gratis så må det vara ok. Men då ska man framöver inte komma och klaga över om filmerna har blivit sämre för att de måste göras billigare.

Och gratismiljarder? Filmbranschen värper inga guldägg. Det är bara Disney som går riktigt bra, alla de andra stora bolagen har olika typer av problem. Amazon äger redan MGM. Frågan är om inte Apple, Netflix eller Meta inom kort kommer att äga de andra?
Citera
2026-07-06, 11:47
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Självklart är det censur om vi hindras från att besöka vissa sidor och ta del av information.

"SF vill införa biljettkontroll på biograferna. Flashbackare : Censur!"
Citera
2026-07-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Banhof skrev om det här, härom dagen.

https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/

Sjukt glad att jag använder Bahnhof, ännu gladare nu. Vilka jävla kungar.
Citera
2026-07-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Precis.
Om man köper en film för fullpris, men bolaget vägrar låta dig ladda hem den och ha på hårddisken, och dagen efter plockar dom ner den ur sortimentet, så har dom stulit dina pengar.

Dom försvann från ditt konto.
Filmen försvinner från bolaget bara för att någon fildelar den.

Det här börjar ju dessutom bli allt vanligare, och det är självfallet att klassa som bedrägeri. Om jag säljer en bil till någon kan jag inte stjäla den ett halvår senare och säga "lol skoja ba, du hyrde den" och komma undan med det. Mediebolagen däremot har ju gjort det till sin paradgren att rövknulla kunderna, och det tycks inte finnas någon riktigt motstånd mot det heller.

Såhär är det, om jag inte kan köpa produkten så kommer jag att ladda ner den. Punkt. Jag köper MYCKET film/tv, men det mesta släpps inte fysiskt längre (och oftast bara i limited edition-format). Köper man digitalt har man nästan aldrig rätt att ladda ner filen, så det går bort direkt, samma med prenumerationer för det är skräp rakt igenom.

Varenda jävel hade kunnat förutse att 50 olika streamingtjänster och noll möjlighet till köp av media skulle leda till mer illegal fildelning. Filmbranschen har skapat detta kaos helt själva, som man bäddar får man ligga.
Citera
2026-07-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Som jag skrev nyss, så, ja är man beredd att förvänta sig annat innehåll än det man nu vill ha tillgång till gratis så må det vara ok. Men då ska man framöver inte komma och klaga över om filmerna har blivit sämre för att de måste göras billigare.

Och gratismiljarder? Filmbranschen värper inga guldägg. Det är bara Disney som går riktigt bra, alla de andra stora bolagen har olika typer av problem. Amazon äger redan MGM. Frågan är om inte Apple, Netflix eller Meta inom kort kommer att äga de andra?
Ett påpekande: att investera hundratals miljoner i en film garanterar inte kvalitet så länge man inte lyssnar på sina kunder. Självklart värper filmbranschen inga guldägg så länge de fortsätter att servera bajsmackor som folk inte vill betala för, elementär matematik. Få branscher klarar dock av att blöda pengar i den takt som underhållningsindustrin gör, det enda sättet att vinna mot rovkapitalismen är således att inte delta i spelet.
Citera
2026-07-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Stöld är när du tar något så att den du stjäl av inte har sin fysiska kopia kvar.
väx upp du menar att tex ett dataprogram eller film som någon investerat tid o pengar i för att sälja och hålla en budget ska fördelas fritt. Vi behöver inte ens diskutera detta för du är inte tillräckligt insatt
Citera
2026-07-06, 12:37
Medlem
Citat:
Disney har, efter köpet av Fox, en marknadsandel på kring 20%. Warner Bros är näst störst med knappa 15%.

Disney är mycket lönsamt, absolut. Men filmer är dyra att göra och ackumulerade vinster räcker givetvis bara en viss tid innan pengarna tar slut. Precis som pengarna på ditt eget bankkonto om du slutar fylla på med nya pengar.

Övriga filmbolag har däremot sämre ekonomi. Paramount - som håller på att köpa Warner Bros - går med förlust. Warner Bros har haft flera förlustår under 2000-talet, men gick med vinst förra året. Universal och Sony har de senaste åren gått ganska bra, men uppvisar snarare stabila vinster än jättevinster.

Det sista du skriver är trams. Det är ingen som råkar se en film utan att betala, utan minst en av tittarna har aktivt valt att visa en icke-betald film eller tv-kanal. De enda som omedvetet kan göra det du säger är små barn där någon av föräldrarna medvetet har möjliggjort det hela. Så någon lagstiftning om ögonbindlar behövs inte.
De största ägarna i Disney är Blackrock och Vanguard, de ligger bakom majoriteten av woke och hbtq budskapen som översköljer väst som spyor, kommer aldrig betala för deras filmer
Citera
2026-07-06, 13:14
Medlem
Citat:
Jo, men du skrev: "stackars stackars Disney som har köpt 80% av filmindustrin". En tredjedel är även det ganska långt ifrån 80%, 80% är faktiskt långt över två tredjedelar.

Warner Bros är en titan som är på dekis. De är på väg att bli uppköpta av den minsta jätten, Paramount, som gått med förlust flera år på raken. Universal/Comcast ville köpa Warner, dock ville man inte överta Warners skulder. Detta tillsammans med de båda bolagens storlek gjorde den affären omöjlig. Disney var en annan aspirant, men även där spelade storleken in (man var rädd för att stoppas i olika länder pga för dominerande ställning) och inte minst det faktum att Disney inte ville ha med CNN i affären. Kvar blev bara Paramount. Att i princip ingen vill köpa det som en gång i tiden var världens ledande filmbolag säger ganska mycket om hur utsatt branschen är ekonomiskt. Men tro du att gratistittande är en väg framåt.

80% höftade jag, och åsyftade storfilmer som kommer ut.

Största snackisarna inom popcorn i år är nya Avengers, Spindelmannen och Toy Story 5.
Alla ägs av Disney.

Åter till frågan:

Tycker du att regeringen ska blidka storbolag som Disney genom att låta dom bestämma vilken teknik som får finnas och inte?
Citera
2026-07-06, 13:16
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det här börjar ju dessutom bli allt vanligare, och det är självfallet att klassa som bedrägeri. Om jag säljer en bil till någon kan jag inte stjäla den ett halvår senare och säga "lol skoja ba, du hyrde den" och komma undan med det. Mediebolagen däremot har ju gjort det till sin paradgren att rövknulla kunderna, och det tycks inte finnas någon riktigt motstånd mot det heller.

Såhär är det, om jag inte kan köpa produkten så kommer jag att ladda ner den. Punkt. Jag köper MYCKET film/tv, men det mesta släpps inte fysiskt längre (och oftast bara i limited edition-format). Köper man digitalt har man nästan aldrig rätt att ladda ner filen, så det går bort direkt, samma med prenumerationer för det är skräp rakt igenom.

Varenda jävel hade kunnat förutse att 50 olika streamingtjänster och noll möjlighet till köp av media skulle leda till mer illegal fildelning. Filmbranschen har skapat detta kaos helt själva, som man bäddar får man ligga.
Åker du taxi utan att betala också? Hycklare 😁
Citera
2026-07-06, 13:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
väx upp du menar att tex ett dataprogram eller film som någon investerat tid o pengar i för att sälja och hålla en budget ska fördelas fritt. Vi behöver inte ens diskutera detta för du är inte tillräckligt insatt

Det är en helt annan fråga. Man kan tycka vad man vill om piratkopiering, fildelning och illegal streaming, men stöld är det inte. Varken enligt lagen eller den faktiska definitionen.
Citera
2026-07-06, 13:20
Medlem
Citat:
Film var också en upplevelse innan videobandspelarna blev var mans egendom. Tidigare sågs filmerna på bio eller på tv och när filmerna försvann från repertoaren kunde man inte se dem längre. Det är faktiskt så att många av de tidiga biofilmerna inte ens finns bevarade längre eftersom de ansågs förbrukade efter att ha gått klart på biograferna.

Så saker utvecklas och förändras över tid. Först upplevelse, sedan något man kunde äga, sedan något man kunde ha tillgång till. Vad som blir nästa steg är svårt att veta. Men en sak är klar: någon måste betala, annars kommer det inte att göras annat än amatörfilmer och statliga propagandafilmer.

Japp håller med dig! Det är det jag menar; det kommer ta lite tid att övergå till det nya normala.
Citera
2026-07-06, 13:32
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är en helt annan fråga. Man kan tycka vad man vill om piratkopiering, fildelning och illegal streaming, men stöld är det inte. Varken enligt lagen eller den faktiska definitionen.
Du har rätt i att det inte är stöld i juridisk mening, eftersom inget fysiskt föremål försvinner. Men det är fortfarande olagligt.

Lagen skiljer mellan fysiska föremål och immateriella verk. Tar du en fysisk tröja kan det vara stöld. Sprider eller använder du en film utan tillstånd kan det vara ett upphovsrättsbrott.

Det är alltså olika brott enligt lagen, men den gemensamma nämnaren är att man utnyttjar någon annans arbete eller rättigheter utan tillstånd. Därför blir det missvisande att beskriva det som "censur" när polisen stänger ner en piratsajt. Det är snarare jämförbart med att polisen stänger en verksamhet som bygger på olaglig hantering av andras egendom eller rättigheter – inte med att de förbjuder någon att uttrycka en åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in