2026-07-04, 15:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Från Expressens granskning 2024:
Jurister kallar det rysk roulett. Ska den misstänkte frias eller fällas för våldtäkt?
Efter att samtyckeslagen infördes har det blivit nästan dubbelt så vanligt att juristdomarna inte är överens om hur de ska döma, visar Expressens granskning.

Citat:
Det är förfärligt. Det här är på bekostnad av rättssäkerheten. Fler oskyldigt dömda helt enkelt, säger Josef Zila, professor i straffrätt.

- Det här talar för att lagstiftningen gått för långt, säger Bengt Ivarsson, tidigare ordförande i Advokatsamfundet.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fria-eller-falla-las-alla-delar-av-granskningen/
Inget har hänt för att förbättra rättssäkerheten i sexualbrottsmål för män. Varför?
Senast redigerad av WordWarrior 2026-07-04 kl. 15:58.
Citera
2026-07-04, 16:07
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Inget har hänt för att förbättra rättssäkerheten i sexualbrottsmål för män. Varför?

Hur många sitter oskyldigt dömda?

OT
Btw hur ska det gå nu när kusingifte är olagligt?
Citera
2026-07-05, 16:13
Medlem
WordWarriors avatar
Sossekvinnorna, de största förespråkarna för samtyckeslagen, verkar ha fattat det där med samtycke:

Citat:
En S-topp i Skåne har åtalats för misshandel efter en händelse i samband med en julfest i december förra året. Enligt åtalet ska politikern på en efterfest ha misshandlat en kvinnlig kollega. Polisens förundersökning tecknar en händelseutveckling där socialdemokraten ska ha klätt av sig, visat brösten, kysst och försökt vara intim. När politikern avvisades ska hon enligt åtalet ha gått till våldsam attack. Politikern förnekar brott och hävdar att hon agerade i nödvärn. Målsäganden uppvisar samtidigt omfattande skador i form av blåmärken, sår och avslitet hår. I polisförhör berättade hon dessutom om en skada i analområdet.
https://samnytt.se/s-topp-atalas-misstanks-visat-brosten-och-forsokt-ha-sex-dunkade-kvinnas-huvud-i-golvet-och-bet-nar- hon-inte-fick-det

Kvinnor kan...
Citera
2026-07-06, 08:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Enligt lag har han samtyckt. Sorry.

Jaja det är bra att du säger så, jag hoppas att du tycker likadant om rollerna varit omvända. Finns de "på din sida" som anser att "gå med på sex är våldtäkt.

Du anser alltså inte ens att det skulle kunna falla under oaktsam våldtäkt? Det där nya hittepået för att kunna fälla fler? Där det där med uppsåt helt ställs åt sidan och det inte behöver vara utom rimligt tvivel.
(Det gäller i och för sig tyvärr även våldtäkt).
Citera
2026-07-06, 08:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du får länka till fallet då får vi se om det är ett fall där hon samtyckte men sen blev rädd utan anledning i stunden men sen fortsatte att agera på precis samma sätt som om hon var lika intresserad som innan.

https://www.flashback.org/t3697629p150
Citera
2026-07-06, 08:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hur många sitter oskyldigt dömda?

12 just nu. Vad tänker du om det?
Citera
2026-07-06, 11:45
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
12 just nu. Vad tänker du om det?

Och hur vet du att de är oskyldigt dömda?

För att de har sagt det eller?
Citera
2026-07-06, 11:48
Medlem
Citat:
Jaja det är bra att du säger så, jag hoppas att du tycker likadant om rollerna varit omvända. Finns de "på din sida" som anser att "gå med på sex är våldtäkt.

Du anser alltså inte ens att det skulle kunna falla under oaktsam våldtäkt? Det där nya hittepået för att kunna fälla fler? Där det där med uppsåt helt ställs åt sidan och det inte behöver vara utom rimligt tvivel.
(Det gäller i och för sig tyvärr även våldtäkt).
Det är inget som jag ”anser” enligt lag är det bara våldtäkt om man inte deltar frivilligt.
Citera
2026-07-06, 11:49
Medlem
Citat:
https://www.flashback.org/t3697629p150
Du får förtydliga. När samtyckte hon och när ångrade hon sitt samtycke utan att berätta att hon ångrat sig?
Citera
2026-07-06, 11:49
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Hur vet du att det överhuvudtaget skett en våldtäkt? För att de sagt det eller?
Citera
2026-07-06, 12:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hoppas att du förstår hur dum din fråga är. Är de skyldiga bara för att en tjej sagt det?

Låt säga att du och jag har befunnit oss på samma plats vid samma tillfälle. Jag påstår att du har tafsat på mig och jag har berättat om det för en kompis strax efteråt. Alltså har det hänt.
Citera
2026-07-06, 12:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är inget som jag ”anser” enligt lag är det bara våldtäkt om man inte deltar frivilligt.

Njae inte bara det att det idag döms bara för att någon säger att det inte var frivilligt så är det även så att man lägger på den åtalade att denne åtminstone borde ha förstått att den fanns en risk att den andra inte deltog frivilligt.
Finns fall där tjejen muntligt gett samtycke och delvis varit drivande i akten men ändå dömdes det till fängelsestraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in