2026-07-05, 19:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det bästa paret ska vara bak oavsett drivning.
Helt sant. Bästa bak, alltid.
Citera
2026-07-05, 19:59
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det jag menar är att när man byter, så byter man väl alla på samma gång?

Dom kan ju slitas rejält ojämt.
Dvs dom fram kan vara som slut och bak som nya
Citera
2026-07-05, 20:46
Medlem
hur är det med hjulinställning och helt nya däck. är det ett måste eller hur ser ni på det ? mvh
Citera
2026-07-05, 20:56
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Det bästa paret ska vara bak oavsett drivning.
Jag vet inte hur många bekräftelser det behövs men det här är rätt svar. Bak.
Citera
2026-07-05, 20:58
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hur är det med hjulinställning och helt nya däck. är det ett måste eller hur ser ni på det ? mvh
Det behövs inte om de gamla är jämnt slitna. Balansering behövs däremot, men det är väl en självklarhet.
Citera
2026-07-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta verkar kluvet. Pratade med 3 olika verkstäder om detta för nån vecka sedan, alla sa att jag skulle ha de fram på min bil.
Ena killen sa att de var viktigare fram när bilen är så tung. Jag kan inte ett skit om detta så jag litade på dom.
Du har väl en framhjulsdriven bil och det är sommardäck vi pratar om, bättre att ha de med bättre mönster fram om du kör igenom en vattensamling mindre risk för vattenplaning. Pratar vi vinterdäck och du är ovan med bakhjulssladd eller har bakhjulsdrift så skulle jag rekomendera att du sätter bästa bak
Citera
2026-07-05, 23:15
Medlem
Citat:
Bak ska de vara.
Varför då?
Citera
2026-07-06, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta verkar kluvet. Pratade med 3 olika verkstäder om detta för nån vecka sedan, alla sa att jag skulle ha de fram på min bil.
Ena killen sa att de var viktigare fram när bilen är så tung. Jag kan inte ett skit om detta så jag litade på dom.
Du ska ha de nya däcken BAK, alltid däcken med bäst mönster bak.
Detta för att om du gör tvärt om, sämsta bak då märker du inte om du får vattenplaning direkt.

När du då tror du har våtgrepp, genom att det känns OK att styra, när du då kommer in i en kurva, så får du sladd.
Detta iom att du inte märkt (så snabbt) att bakhjulen redan fått vattenplaning pga dåligt mönster.
Citera
2026-07-06, 04:12
Medlem
Man sätter de bästa fram på en framhjulsdriven bil. Där slits de mest, bromsar mest och där du riskerar att få vattenplaning.
Citera
2026-07-06, 05:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Byt alla fyra och sluta snåla. Om du nu inte planerar att snart göra dig av med bilen.
Citera
2026-07-06, 06:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man sätter de bästa fram på en framhjulsdriven bil. Där slits de mest, bromsar mest och där du riskerar att få vattenplaning.

Helt rätt. Inget snack om saken.
Citera
2026-07-06, 06:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du ska ha de nya däcken BAK, alltid däcken med bäst mönster bak.
Detta för att om du gör tvärt om, sämsta bak då märker du inte om du får vattenplaning direkt.

När du då tror du har våtgrepp, genom att det känns OK att styra, när du då kommer in i en kurva, så får du sladd.
Detta iom att du inte märkt (så snabbt) att bakhjulen redan fått vattenplaning pga dåligt mönster.

En annan i tråden som svarat mig säger tvärt om. Så frågan verkar extremt kluven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in