Citat:
Ursprungligen postat av
FAB-3000
När kommer kollapsen Mr Nationalekonom??
Det beror nog på hur du definierar kollaps. Jag finner det inte troligt att anta att Rysslands ekonomi från en dag till en annan kommer gå från hyggligt fungerande till totalt kaos - det är inte så stadsekonomier beter sig och mig veterligen finns inte ett enda exempel på. Titta på både Argentina och Turkiet, extremt pressade stadsekonomier av olika orsaker - men ingen skulle beskriva dem som "kollapsade", även om de har extrema utmaningar.
Och det är lite så jag föreställer mig att det kommer se ut för Ryssland också - landet kan hamna i extrem läge, men själva stadsapparaten och nationella ekonomin rullar på ändå. Vi får inte glömma att Rysslands enorma fördel mot många västländer är den väldigt låga statsskulden i förhållande till BNP. Mao, de har verkligen sparat i ladorna och har resurser att lösa in om nödvändigt. Därför är det inte rättvist att jämföra Ryssland på det viset.
Men med det sagt, visst, obönhörligen har de fn utmaningar i ekonomin, och bränslekrisen som fn råder, som de på något vis måste reda ut snarast, kommer få sekundär och trippel effekter i ekonomin i övrigt. Tillgångarna är givetvis inte oändliga, MEN om informationen stämmer att de i princip har gjort slut på sin "nödfond", då är det i princip en fråga om att man förbrukat sina extra likvida medel, men du har fortsatt inte börjat röra resurser som staten som sådan defakto äger/driver. Ex som vi gjorde i Sverige under 90-tals krisen.
Situationen är självklart komplicerad och försvårad, men den är inte på det viset akut, och därför kan man heller inte prata om någon direkt förestående kollaps. De har råd att Internlåna sig själv väldigt mycket till.
Kollapsen, OM det blir någon alls, skulle jag fn tro är större rent Inrikes politiskt än ekonomisk - just nu.