2026-07-06, 08:57
Medlem
FAB-3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vilket år har ni ockuperat hela Ukraina? År 2045 lär ni inte ha kommit längre än man kan kasta en pinne ifrån nuvarande positioner....

Som sagt, bara en idiot frågar efter datum, det är en process som ökar i takt allt eftersom, vilket alla med ett minst 2-siffrigt IQ (fråga en vän) förstår.

Den processen är i full gång
Börja med att hävda din ståndpunkt då, jag har inte sagt skit. När faller Ryssland Pajas?
Citera
2026-07-06, 10:05
Medlem
Det är inget som sker från en dag till en annan utan det är en långsam process som saktar tuggar på.
Inflationen skjuter i höjden räntorna stiger och bränslet är slut. Kollapsen är nära.
Citat:
Ursprungligen postat av FAB-3000
När kommer kollapsen Mr Nationalekonom??
Citera
2026-07-06, 10:14
Medlem
Citat:
När kommer kollapsen Mr Nationalekonom??

Det beror nog på hur du definierar kollaps. Jag finner det inte troligt att anta att Rysslands ekonomi från en dag till en annan kommer gå från hyggligt fungerande till totalt kaos - det är inte så stadsekonomier beter sig och mig veterligen finns inte ett enda exempel på. Titta på både Argentina och Turkiet, extremt pressade stadsekonomier av olika orsaker - men ingen skulle beskriva dem som "kollapsade", även om de har extrema utmaningar.

Och det är lite så jag föreställer mig att det kommer se ut för Ryssland också - landet kan hamna i extrem läge, men själva stadsapparaten och nationella ekonomin rullar på ändå. Vi får inte glömma att Rysslands enorma fördel mot många västländer är den väldigt låga statsskulden i förhållande till BNP. Mao, de har verkligen sparat i ladorna och har resurser att lösa in om nödvändigt. Därför är det inte rättvist att jämföra Ryssland på det viset.

Men med det sagt, visst, obönhörligen har de fn utmaningar i ekonomin, och bränslekrisen som fn råder, som de på något vis måste reda ut snarast, kommer få sekundär och trippel effekter i ekonomin i övrigt. Tillgångarna är givetvis inte oändliga, MEN om informationen stämmer att de i princip har gjort slut på sin "nödfond", då är det i princip en fråga om att man förbrukat sina extra likvida medel, men du har fortsatt inte börjat röra resurser som staten som sådan defakto äger/driver. Ex som vi gjorde i Sverige under 90-tals krisen.

Situationen är självklart komplicerad och försvårad, men den är inte på det viset akut, och därför kan man heller inte prata om någon direkt förestående kollaps. De har råd att Internlåna sig själv väldigt mycket till.

Kollapsen, OM det blir någon alls, skulle jag fn tro är större rent Inrikes politiskt än ekonomisk - just nu.
Citera
2026-07-06, 10:27
Medlem
zergrushs avatar
"Energi-landet" russland, lol:
https://meduza.io/en/feature/2026/07/03/39-hours-in-line-for-gas-one-driver-s-road-trip-through-russia-s-fuel-crisis
39 hours in line for gas: One driver’s road trip through russia’s fuel crisis

...och denna återgång till 1800-talet får såklart långvariga följdverkningar:
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/25/regions-calling-as-fuel-crisis-widens-russias-regions-brace-for-the-worst-a93073
Regions Calling: As Fuel Crisis Widens, russia's Regions Brace for the Worst
https://www.reuters.com/business/energy/russian-frustration-rises-fuel-crisis-bites-2026-07-02/
In russia's grain belt, farmers fret they will be unable to harvest their crops as a fuel crisis ​sparked by Ukraine's drone attacks on oil refineries and depots disrupts daily life.
Putin säger ju ständigt att sovjetunionens fall var det värsta som någonsin hänt. Men nu har han snart sitt favoritlands brödköer tillbaka.
Citera
2026-07-06, 10:31
Medlem
FAB-3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Det beror nog på hur du definierar kollaps. Jag finner det inte troligt att anta att Rysslands ekonomi från en dag till en annan kommer gå från hyggligt fungerande till totalt kaos - det är inte så stadsekonomier beter sig och mig veterligen finns inte ett enda exempel på. Titta på både Argentina och Turkiet, extremt pressade stadsekonomier av olika orsaker - men ingen skulle beskriva dem som "kollapsade", även om de har extrema utmaningar.

Och det är lite så jag föreställer mig att det kommer se ut för Ryssland också - landet kan hamna i extrem läge, men själva stadsapparaten och nationella ekonomin rullar på ändå. Vi får inte glömma att Rysslands enorma fördel mot många västländer är den väldigt låga statsskulden i förhållande till BNP. Mao, de har verkligen sparat i ladorna och har resurser att lösa in om nödvändigt. Därför är det inte rättvist att jämföra Ryssland på det viset.

Men med det sagt, visst, obönhörligen har de fn utmaningar i ekonomin, och bränslekrisen som fn råder, som de på något vis måste reda ut snarast, kommer få sekundär och trippel effekter i ekonomin i övrigt. Tillgångarna är givetvis inte oändliga, MEN om informationen stämmer att de i princip har gjort slut på sin "nödfond", då är det i princip en fråga om att man förbrukat sina extra likvida medel, men du har fortsatt inte börjat röra resurser som staten som sådan defakto äger/driver. Ex som vi gjorde i Sverige under 90-tals krisen.

Situationen är självklart komplicerad och försvårad, men den är inte på det viset akut, och därför kan man heller inte prata om någon direkt förestående kollaps. De har råd att Internlåna sig själv väldigt mycket till.

Kollapsen, OM det blir någon alls, skulle jag fn tro är större rent Inrikes politiskt än ekonomisk - just nu.
Ja dom lånar mycket och kan inte finansiera, men det gäller ju för alla, ryssland har en mycket mer stabil ekonomi än något EU land som jag kan se det, om det vore en akut kris skulle det märkas på valutakurs och räntor, och de verkar stabila - rubeln har om något stabiliserats
ttps://tradingeconomics.com/russia/currency
https://tradingeconomics.com/russia/interest-rate
https://tradingeconomics.com/russia/government-debt-to-gdp
Citera
2026-07-06, 10:57
Medlem
De som sköter sin ekonomi och inte startar svindyra anfallskrig.
Citat:
ok, vilket land passar det där inte?
Citera
2026-07-06, 11:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Vek ned sig? Du är ju bara en tramsande idiot, att folk slutar svara dig beror knappast på dina knivskarpa argument.
Nej verkligen han verkar han vara en inavlad blatte som gillar kusingiftemål.
Bättre att nonschalera idioten då han bara verkar vilja provocera. Har man inte ens fattat att det är bränslekaos i Ryssland har man nog inte här att göra.
Citera
2026-07-06, 11:26
Medlem
Citat:
Börja med att hävda din ståndpunkt då, jag har inte sagt skit. När faller Ryssland Pajas?

Nu är det så här bäste herr uralbög, att vissa av oss har inte betalt för att sitta på flashback och skriva idiotiska inlägg.

Du svarade inte ens på mitt inlägg, utan tjatar på i tråd efter tråd om specifika datum då saker ska ske. Enbart en idiot tror att saker av den här digniteten sker på ett specifikt datum

Vilket datum vände tex andra världskriget för Tyskland?

Finns inget specifikt datum, och man kan ännu mindre ge sådant i förväg. Fattar vem som helst som inte är förståndshandikappad

När har ni invaderat färdigt Ukraina? 27 februari 2022 var ett tag se. Ge mig ett datum nu...

Nä, nu kommer jag inte att ens läsa dina idiotiska inlägg längre, bara en tidsfråga innan du blir avstängd i vilket fall.
Senast redigerad av Baheera 2026-07-06 kl. 11:30.
Citera
2026-07-06, 13:44
Medlem
Citat:

Det är nog omöjligt att säga exakt när kloaken ryssland faller samman igen men så har ju skett tidigare i i historien (utan att någon lyckades förutsäga detsamma men någon vidare exakthet), eller hur? Säkert är dock att den psykotiske dvärgen i kreml är "beroende" av det eviga kriget, och "krigs-ekonomin", för att klamra sig fast vid makten...

"De senaste veckorna har präglats av hätska strider mellan oberoende ryska ekonomer om vad som ska räkna som indikatorer på tillståndet i den ryska ekonomin. Kreml manipulerar nämligen alla siffror. Huvudfrågan i detta gräl är hur länge den ryska ekonomin håller ut. Vissa ser en nära förestående kollaps medan andra argumenterar för att den är segare än vi tror.

Samtliga är däremot överens om en sak: utan en strid ström av statliga beställningar till krigsindustrin faller det ryska korthuset ihop – beroendet av krigsindustrin som ekonomisk motor är numera permanent. En avbruten upprustning skulle försätta ekonomin i en kris som riskerar att hota Putins maktinnehav. Med andra ord är han numera bunden till krig för sin egen politiska överlevnad.

Det finns heller ingen väg tillbaka från den massiva repression som råder i Ryssland i dag så länge Putin sitter vid makten. Landet är centraliserat i en utsträckning som saknat motstycke sedan Stalin. Regionerna trycks tillbaka av guvernörer som företräder Kreml och det finns egentligen inga mekanismer kvar för att artikulera och bemöta lokalt och regionalt missnöje. Putin sitter på en tryckkokare. Även här är det svårt att avgöra vad som är trovärdiga indikatorer på det egentliga tillståndet i landet. Säkert är att det skulle innebära stora risker för Putin att lyfta på locket.

Repressionen i Ryssland behöver rättfärdigas av hot och därför jobbar propagandan hårt på att framställa världens till ytan största land som en belägrad fästning. Om Trumps USA slutar att spela huvudfienden och kanske rent av målas upp i rysk tv som en samarbetsinriktad motspelare, är det troligt att Europas liberala demokratier får överta rollen som främsta motståndare, i propagandan och i verkligheten. Det finns ett direkt samband mellan den inre repressionen och den aggressiva politiken utåt. Den ena möjliggör den andra. Den senare rättfärdigare den tidigare.
"

https://www.svd.se/a/QMWkOR/stefan-ingvarsson-bara-en-vag-framat-for-putin-fortsatt-krig

Om du intresserar dig för historien (vilken tenderar att upprepas) finns det en mycket bra dokumentär om sist det begav sig då ondskans imperium 1.0 föll samman (TraumaZone: What It Felt Like to Live Through the Collapse of Communism and Democracy). https://www.youtube.com/playlist?list=PLSjQL8MYniTTLA3wnZ25U-s6RgR4uJNvL

Det kulminerar med att oligarkerna placerar putain på tronen. När tror DU att kloaken ryssland kollapsar nästa gång?
Citera
2026-07-06, 15:43
Moderator
Ancistruss avatar
Raffinaderiet i Omsk ska tydligen vara utslaget nu! Det är det största raffinaderiet i hela Ryssland och står för så mycket som 8% av hela Rysslands produktion.

Det är ett extremt hårt slag för dem. Tror Putin är rätt putt nu.

Nu kommer köerna till bensinmackarna bli än längre och landet stanna av än mer.

https://x.com/NOELreports/status/2074094264091328546
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/06/8042644/
Citera
2026-07-06, 15:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Just det. Vad hände med dem, egentligen? Jag har inte sett ett enda troll tjata om BRICS den senaste tiden.

Har de kanske kommit överens om att de faktiskt ska tanka varandras plan när någon kommer på besök?
Har de haft någon fin middag på sistone?
Har deras nya valuta lyckats ersätta ”petrodollarn” och vad heter den?
Hur många står nu i kö för att gå med?

Frågorna är många och svaren obefintliga.

Trump har slagit BRICS i spillror.
Krig mot Ryssland, hot mot Indien, kidnappning i Venezuela och krig mot Iran.
BRICS har inte varit allierade och stått upp för varandra och Trump slog till innan dom ev skulle kunna lyckas få ihop något starkt samarbete inom BRICS.

Trump har varit en katastrof för Putin, ändå hävdar vissa att han är Putins "knähund".
Citera
2026-07-06, 18:49
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ja dom lånar mycket och kan inte finansiera, men det gäller ju för alla, ryssland har en mycket mer stabil ekonomi än något EU land som jag kan se det, om det vore en akut kris skulle det märkas på valutakurs och räntor, och de verkar stabila - rubeln har om något stabiliserats
ttps://tradingeconomics.com/russia/currency
https://tradingeconomics.com/russia/interest-rate
https://tradingeconomics.com/russia/government-debt-to-gdp
Rubelkursen är manipulerad av den ryska staten. Inom ekonomi brukar man kalla detta för en kontrollerad eller reglerad växelkurs, snarare än en fri marknadskurs. Resultatet är att den officiella rubelkursen inte speglar Rysslands faktiska ekonomiska styrka.

På den "svarta marknaden" kan ryssar växlar pengar till en helt annan och sämre kurs än den officiella.

Så ska du bedöma växelkursen så ska du kolla över tid mot den "svarta växelkursen". Den är mer korrekt baserat på vad marknaden tycker att rubeln är värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in