Citat:
Ursprungligen postat av
Carli
Jag tror att Sandra alltid överkompenserar för att hon aldrig varit varken den där överjordiskt vackra tjejen eller tjejen som inte bara är allmänbildad utan också intresserad av saker. Hon är bara en typisk mainstream girl med pengar. Men man kan inte köpa det Sandra vill ha för pengar. Hon är bara en turist i det liv hon vill leva. Med en misslyckad journalist från Borås i släptåg.
Misslyckad är väl lite väl hårt. Han har en återkommande spalt i SvD plus skriver regelbundna längre reportage för dem. (Dock ganska oseriösa reportage kan jag tycka. Inte att han gör ett dåligt jobb men att ämnet känns mer Svensk Damtidning.)
Tycker inte att Sandra är mainstream. Pjäsen hon skrev för Dramaten tycker jag genuint var riktigt bra. Tjejdikter var ett roligt projekt och om man betänker att det verkar vara hennes första försök nånsin att skriva musik var det inte dåligt för det heller. Inte heller i övrig personlighet är hon väl särskilt mainstream utan en ganska ”udda” (ej menat negativt) karaktär.
Citat:
Ursprungligen postat av
beekeepers
Alltså wtf. På riktigt. Jag känner folk som växt upp med den här typen av drickande och dom är alla i princip vardagsalkoholister. Kan inte ta en middag utan vin, kan inte ta en vit jul.
Man pratar så mycket om normalisering numera men Sandra normaliserar verkligen dagligt drickande och det är inte normalt eller hälsosamt för barn att vänja sig vid. Vinlunch på en vardag med din son medan han äter pizza???
Du menar alltså att barnen som vuxit upp med såna föräldrar blir alkoholiserade som vuxna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sopkvastensskaft
Sandra ÄR alkoholist. Och anledningen att hon blir arg när folk påpekar hennes drickande är för att hon VET att det är sant. Det är så typiskt alkoholister att bli kränkta och försvara sig/skylla på att folk har fel och är dumma i huvudet.
Att hon slår ifrån sig så hårt är bara bevis för att hon har problem.
…fast å andra sidan förstår jag att man känner sig kränkt och vill försvara sig om det inte är sant. Blir ju också en jobbig situation om själva förnekandet ses som bevis på skyldigheten.
I Sverige räknas väl 10 enheter per vecka som normalkonsumtion? Dvs man kan faktiskt dricka ett glas vin till lunchen varje dag utan att det enligt svenska myndigheter är ett problem. Vet inte om Sandra dricker mer än det. När hon är ute med kompisar gör hon väl det, men i vardagen.
Men visst, verkar länge varit förtjust i alkohol, på sidan två i den här tråden står det att hon ryktas vara lite väl förtjust i alkohol och någon undrar om hon är alkoholist…
Men OM hon är det - man väljer inte att bli beroende. Det är väl snarare hemskt jobbigt för henne i så fall, och för hennes familj förmodligen, men då kanske Björn och mamman hade kunnat steppa in för att hjälpa henne, inte underlätta för henne om hon nu är alkoholiserad. (Ok. Mamman styr förstås inte i vardagen men hon kan som förälder väl ändå stödja. Men Björn?)
Och ja, jag håller med om att ett glas vin varje dag, särskilt i sällskap med barn, känns mycket. Men som sagt var: 10 enheter (ett glas är väl en enhet?) verkar vara ok enligt de råd som ges i Sverige iaf. (Sen ökar risken för bland annat cancer och demens även vid små mängder alkohol, tyvärr. Men ur ett beroendeperspektiv.)