2022-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Var tvungen att googla, man får tydligen känsligare tandkött under graviditet pga hormoner - dvs ökad risk för inflammation men man ska borsta som vanligt. Så nej tänderna kan omöjligt flytta sig pga graviditet. Hahaha. Hur korkad är denna människa
Jag tror hon menade att skelettet i kroppen blir mjukare, vilket det blir för att mer bekvämt bära och föda. Benet tänderna sitter i blir således mjukare och tänderna kan röra på sig lite.
Citera
2022-12-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Jag tror hon menade att skelettet i kroppen blir mjukare, vilket det blir för att mer bekvämt bära och föda. Benet tänderna sitter i blir således mjukare och tänderna kan röra på sig lite.
Det stämmer inte. Skelettet blir absolut inte mjukare under graviditet (det skulle få katastrofala följer). Däremot mjukas lederna kring bäckenet upp, men då är det alltså inte själva skelettet utan ledytor mellan skelettdelar som påverkas hormonellt gör att bäckenet ska kunna vidgas och vara följsamt.
Citera
2022-12-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Det stämmer inte. Skelettet blir absolut inte mjukare under graviditet (det skulle få katastrofala följer). Däremot mjukas lederna kring bäckenet upp, men då är det alltså inte själva skelettet utan ledytor mellan skelettdelar som påverkas hormonellt gör att bäckenet ska kunna vidgas och vara följsamt.
Ja just det, det är lederna som blir mer följsamma! Jag blandade ihop det. Men jag minns att jag läst något om förändringar i skelett också på grund av hormoner, kalcium som går till barnets skelett och att mindre rörelser under graviditeten försämrar densitet.

Hittade några vetenskapliga papper på det vid en snabb googling.
Citera
2022-12-13, 22:34
Medlem
Citat:

Nej det är foglossning men det gäller bara bäckenet eftersom ungen ska ut där. Du ska väl inte flytta tänder för att föda barn genom munnen?
Citera
2022-12-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Nej det är foglossning men det gäller bara bäckenet eftersom ungen ska ut där. Du ska väl inte flytta tänder för att föda barn genom munnen?
https://www.marchofdimes.org/find-support/topics/pregnancy/dental-health-during-pregnancy#:~:text=High%20levels%20of%20the%20hormo nes,can%20lead%20to%20periodo ntal%20disease
Citera
2022-12-14, 06:52
Medlem
Citat:
https://www.marchofdimes.org/find-support/topics/pregnancy/dental-health-during-pregnancy#:~:text=High%20levels%20of%20the%20hormo nes,can%20lead%20to%20periodo ntal%20disease
Men det du hänvisar till i andra stycket, ”Periodontal disease”, är permanent tandlossning som absolut inte är ett normaltillstånd vid graviditet, och bara sekundärt dessutom, då det beror på inflammerat tandkött (under lång tid) som till slut orsakar tandlossning.
Det är sant att tandköttet påverkas men det är ingen direkt orsak till att tänder skulle ”bli lösa”. Man ska heller inte tro allt man läser på nätet🙏
Kort och gott kan man säga att hennes tandproblem inte har med graviditet att göra, det finns dessutom bildbevis från innan graviditeten att hennes tänder redan då var helt åt helvete, så det var snarare med åldrande att göra, då tänderna skjuts upp (ut käken för att ”möta” den påverkan som nedslitning som tuggande medför)och flyttas fram.
Citera
2022-12-14, 11:02
Medlem
dracculas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thousandwindows
Ser att Magnus nuvarande an*a bl*xt, har gillat Chan*as profilbild från några är sedan. De verkar alltså varit kompisar eller bekanta när m förfarande var med c. Undrar om M gjorde samma sak igen, var otrogen mot C med någon hon kände...

* = i ?
Citera
2022-12-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draccula
* = i ?

Ja
Citera
2022-12-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thousandwindows
Ja

Hur kan man vilja vara ihop med någon som betett sig så mot tidigare flickvän, är frågan
Citera
2022-12-14, 17:36
Medlem
Citat:
Men det du hänvisar till i andra stycket, ”Periodontal disease”, är permanent tandlossning som absolut inte är ett normaltillstånd vid graviditet, och bara sekundärt dessutom, då det beror på inflammerat tandkött (under lång tid) som till slut orsakar tandlossning.
Det är sant att tandköttet påverkas men det är ingen direkt orsak till att tänder skulle ”bli lösa”. Man ska heller inte tro allt man läser på nätet🙏
Kort och gott kan man säga att hennes tandproblem inte har med graviditet att göra, det finns dessutom bildbevis från innan graviditeten att hennes tänder redan då var helt åt helvete, så det var snarare med åldrande att göra, då tänderna skjuts upp (ut käken för att ”möta” den påverkan som nedslitning som tuggande medför)och flyttas fram.

Jag hänvisade inte till periodontal disease utan stycket bredvid där tillfälligt mjukt tandkött beskrivs.
Citera
2022-12-14, 17:51
Medlem
Citat:
Jag hänvisade inte till periodontal disease utan stycket bredvid där tillfälligt mjukt tandkött beskrivs.
Ja, men mjukt tandkött får inte tänderna att flytta på sig, och särskilt inte på det sätt som Sandra försöker få det att verka som. I sådana fall skulle ju varenda kvinna som fått barn (inklusive mig själv som fått flera barn) springa omkring och se ut som spjälstaket i munnen.
Citera
2022-12-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ja, men mjukt tandkött får inte tänderna att flytta på sig, och särskilt inte på det sätt som Sandra försöker få det att verka som. I sådana fall skulle ju varenda kvinna som fått barn (inklusive mig själv som fått flera barn) springa omkring och se ut som spjälstaket i munnen.
Nja, alla har ju inte den problematiken i munnen. Alla är inte tungpressare osv. För mig låter det helt rimligt faktiskt nu när jag läst på bättre. Hennes tänder var ju redan på väg utåt/framåt och det gravida tillståndet gjorde det väl inte bättre precis. Nej men nu orkar jag inte skriva mer om hennes jäkla tänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in