Citat:
Ursprungligen postat av
hidden-nick
Jag kan inget sånt om vad man har för rättigheter. Har bara blivit lärd att om polisen kommer så lyder man. Så om en polis knackade på och det inte var renoveringskaos hade jag sagt fritt fram eller något.
Jag har ju inget att dölja och om dom får titta som dom vill så kanske dom fattar att det är min mamma det är fel på?
Det kan ju inte på något sätt skada mig att dom får se runt om dom skulle vilja tänker jag.
Du kan dock alltid fråga polisen t ex - "har ni lagliga befogenheter att göra detta under dessa omständigheter?". Ett litet simpelt ifrågasättande är helt inom lagen och rimligheten om man som vanlig medborgare är osäker på ordningsmaktens befogenheter i en situation (även om detta endast baserar sig på t ex okunskap - själv är jag i vissa speciella situationer faktiskt osäker på mina rättigheter å när det kommer till såväl polis som myndighet t ex kronofogden så tas sådana frågor oftast emot positivt bara man framför sådant lugnt å sansat).
Du kanske redan gör detta men det bästa är nog att lugnt å sansat förklara situationen med familjen i ett samtal med dom och ÄVEN be dom anteckna och loggföra/journalföra detta inför framtiden i deras system. Du kan även fråga polisen om vilken typ av rättslig hjälp dom själva anser är bäst att använda sig av i denna situation.