2026-07-05, 23:21
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?

Jag skulle slänga ut dom och be
dessa att aldrig mer återvända om inte
jag själv bjuder in dom.
Citera
2026-07-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Har det ALLTID varit såhär? Hur betedde sig samtliga när du växte upp å var barn? Samma stil?
Jag rek som sagt starkt att kolla in Reddit ang "helicopter parenting" - det finns massor av personliga historier från USA som är så jävla bisarra att man knappt kan tro att det är sant + bra råd. Jag har liksom delvis erfarenhet av detta ämne men det hela bleknar lite sas i jmf med sådant å även ditt fall.

På flashback kommer du mest finna folk som ifrågasätter DIG på alla sätt å vis men jag utgår strikt utifrån att du faktiskt talar sanning. Vi känner ju oftast inte varandra personligen här inne men jag hittar hittills inget som indikerar att du på något vis skulle vara typ ansvarig för det som händer. I USA (=i vissa delstater) där vissa lagar är mer flexibla och omfattande och där polisen och rättsväsendet ofta väl känner till denna problematik så händer det ju att folk skaffar besöks/kontakts-förbud hyfsat lätt när dom får allvarliga problem med familjen på detta sätt.
Ja det har alltid varit såhär. Jag trodde det var normalt. Mina vänner har varit på mig under alla åren och jag har försvarat min familj då. Ju mer avstånd jag tar och får till det hela desto mer inser jag att mina vänner hade rätt. Skäms lite för jag har dumförklarar vänner över det här, många gånger.
Citera
2026-07-05, 23:30
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Jag kan inget sånt om vad man har för rättigheter. Har bara blivit lärd att om polisen kommer så lyder man. Så om en polis knackade på och det inte var renoveringskaos hade jag sagt fritt fram eller något.
Jag har ju inget att dölja och om dom får titta som dom vill så kanske dom fattar att det är min mamma det är fel på?
Det kan ju inte på något sätt skada mig att dom får se runt om dom skulle vilja tänker jag.

Du kan dock alltid fråga polisen t ex - "har ni lagliga befogenheter att göra detta under dessa omständigheter?". Ett litet simpelt ifrågasättande är helt inom lagen och rimligheten om man som vanlig medborgare är osäker på ordningsmaktens befogenheter i en situation (även om detta endast baserar sig på t ex okunskap - själv är jag i vissa speciella situationer faktiskt osäker på mina rättigheter å när det kommer till såväl polis som myndighet t ex kronofogden så tas sådana frågor oftast emot positivt bara man framför sådant lugnt å sansat).

Du kanske redan gör detta men det bästa är nog att lugnt å sansat förklara situationen med familjen i ett samtal med dom och ÄVEN be dom anteckna och loggföra/journalföra detta inför framtiden i deras system. Du kan även fråga polisen om vilken typ av rättslig hjälp dom själva anser är bäst att använda sig av i denna situation.
Citera
2026-07-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Du kan dock alltid fråga polisen t ex - "har ni lagliga befogenheter att göra detta under dessa omständigheter?". Ett litet simpelt ifrågasättande är helt inom lagen och rimligheten om man som vanlig medborgare är osäker på ordningsmaktens befogenheter i en situation (även om detta endast baserar sig på t ex okunskap - själv är jag i vissa speciella situationer faktiskt osäker på mina rättigheter å när det kommer till såväl polis som myndighet t ex kronofogden så tas sådana frågor oftast emot positivt bara man framför sådant lugnt å sansat).

Du kanske redan gör detta men det bästa är nog att lugnt å sansat förklara situationen med familjen i ett samtal med dom och ÄVEN be dom anteckna och loggföra/journalföra detta inför framtiden i deras system. Du kan även fråga polisen om vilken typ av rättslig hjälp dom själva anser är bäst att använda sig av i denna situation.
Trodde polisen alltid förde logg på rutin. Jag har ingen koll alls. Tack för tipsen. Har bara blivit lärd att man ska göra som man blir tillsagd och inte ifrågasätta polisen.
Citera
2026-07-06, 00:04
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Trodde polisen alltid förde logg på rutin. Jag har ingen koll alls. Tack för tipsen. Har bara blivit lärd att man ska göra som man blir tillsagd och inte ifrågasätta polisen.

Jag är faktiskt inte helt hundra på exakt hur deras logg/antecknings-system fungerar och vilken praxis som följs men du kan ju alltid fråga dom och framföra önskemålet.

I många situationer (oftast självklara) är det bäst att bara vara tillmötesgående mot polisen men det finns situationer där man absolut har all rätt att ifrågasätta dom oxå eller ställa allmänt nyfikna frågor om hur dom tänker å vilken lag man agerar utifrån (detta gäller btw även väktare som ibland har dålig koll på vad dom faktiskt sysslar med - polisen har trots allt en hyfsat gedigen utbildning i jmf. EDIT: vid ev konflikt med väktare så är det absolut bästa att be om polisens hjälp för att reda ut situationen). Alt säga till polisen vid behov/anledning t ex - "jag gör som ni säger men jag är i övrigt inte överens med er och vill att ni antecknar detta inför en ev rättsprocess i domstol" (sen finns ju numera kroppskameror oxå som jag antar loggas automatiskt). Så länge man framför saker lugnt å sansat så är chansen störst att oxå bli tagen på fullt allvar (i motsats då till att typ stå å skrika att dom förstört hela ens dag och att man ska stämma typ hela staten i Europadomstolen, hehe).
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-06 kl. 00:11.
Citera
2026-07-06, 00:40
Medlem
Alltså du bor inte i ett vanligt hem utan på ett LSS boende eller ett boende för hbtq personer eller liknande.
Då kanske man måste acceptera att personalen gör rutinkontroller.
Citera
2026-07-06, 00:45
Avstängd
SphericalHamsters avatar
Sätt lås på allt, det som är hemligt, medicinskåp, garderober, alla rum. Säkerhetsdörr med dubbla lås.
Citera
2026-07-06, 03:02
Medlem
Lyzzas avatar
I ett samhälle där jag bott tidigare fanns en kvinna i övre medelåldern som var ökänd hos Polisen.

Hon kallades för "Polisen i - ortnamnet" - där vi bodde.

Hon patrullerade runt i samhället och så fort hon såg något som hon inte gillade så ringde hon polisen som fick komma och kolla upp saken.
De var innerligt trötta på henne men de var tvungna att kolla upp det hela.

Hon kunde anmäla att någon hade en stulen cykel- osant. Att det var bråk i en lägenhet - vanligt gräl. Att det var inbrott- ägaren som betedde sig "misstänkt" Och en massa annat dagligen.

Det finns gott om psyksjuka kvinnor som inte har något annat för sig än att kontrollera sin omgivning.

De blir sjukligt beroende av uppmärksamheten. Som Münchhausens by proxy typ.

"Tillståndet är en form av barnmisshandel där en vårdnadshavare (vanligtvis mamman) förfalskar eller medvetet framkallar sjukdomssymptom hos sitt barn. Syftet antas vara att förövaren vill få uppmärksamhet, sympati och bekräftelse från omgivningen och sjukvården i sin roll som "den vårdande föräldern"."

Din mamma får uppmärksamhet varje gång hon ringer Polisen, din läkare, eller jobbet när du vägrar svara. Hon skickar dina syskon för att kolla upp dig. De vill inte själva bli trakasserade av mamma så de gör vad hon säger. De är medberoende.

Du skulle ringa socialen anonymt och orosanmäla "damen" som ofta uppehåller sig utanför ett hus i samhället och verkar ha alzheimer /senil och att du är orolig för henne. Säga att hon verkar inte riktigt frisk. Ge dom adressen till henne.

Hoppas hon blir riktigt arg och kommer och ställer sig och skriker utanför dig, också ringer du polisen och säger att det är en galning utanför.

Kommer syskonen - släpp absolut inte in dem igen. Säg genom dörren/ fönstret att vill de tvunget träffas så kan ni göra det offentligt på något cafe, på ett visst klockslag, någon dag.

Ringer de Polisen igen så anmäl syskonen o mamma för stalking.

Du måste sätta ner foten och be Polisen att aldrig mer komma hem till dig om de får in en orosanmälan från din mamma eller syskonen. Säg att din mamma är sjukligt fixerad vid allt du gör och vill ha kontroll. Det är inget du går med på längre. Säg att det är psykisk misshandel.
Citera
2026-07-06, 05:41
Bannlyst
Släpp inte in dem
Citera
2026-07-06, 09:09
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Nej min mamma förföljde mig även som barn om jag skulle cykla iväg någonstans. Jag fick inte stänga dörren hemma, inte ens när jag duschade. Den skulle helst stå vidöppen. Då blev det enklare för henne att kolla min kropp ifall något behövde åtgärdas eller synas extra noga.
Fast det är inte så att man kan ringa till polisen och be att de tar in någon för att kolla hur det är med den, och de bara gör det. Det funkar inte så. Det är inte så att folk förföljer dig och står och bevakar dig utanför ditt hus i flera timmar om dagen, eller att de fått myndigheter att övervaka dig.
Citera
2026-07-06, 12:56
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Öhh...

Jag har aldrig råkat ut för det, men jag hade krävt att se ett skriftligt beslut för husrannsakan.
Citera
2026-07-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Sätt lås på allt, det som är hemligt, medicinskåp, garderober, alla rum. Säkerhetsdörr med dubbla lås.
Nej det orkar jag inte med och det ska inte behövas massa lås överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in