2026-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Näe, det får dom inte, om dom inte tror att du kan ha olagliga saker eller om du är misstänkt för något brott.

Det är ett ganska allvarligt brott.

Sorry.
Men om det kan hjälpa mig i detta fallet så får polisen gärna gå igenom mitt hem. Jag skulle inte se några problem med det. Det är fritt fram. Men dom får gärna vänta tills jag renoverat klart…

Polisen verkar inte tycka att det är ett allvarligt brott att mina familjemedlemmar går igenom mitt hem, eller att dom hotar med att kontakta vården, polisen och min arbetsplats om jag inte går med på saker dom vill att jag ska gå med på.
Så hur gör jag för att någon ska börja ta det på allvar så att jag slipper denna skiten?
Citera
2026-07-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Men om det kan hjälpa mig i detta fallet så får polisen gärna gå igenom mitt hem. Jag skulle inte se några problem med det. Det är fritt fram. Men dom får gärna vänta tills jag renoverat klart…

Polisen verkar inte tycka att det är ett allvarligt brott att mina familjemedlemmar går igenom mitt hem, eller att dom hotar med att kontakta vården, polisen och min arbetsplats om jag inte går med på saker dom vill att jag ska gå med på.
Så hur gör jag för att någon ska börja ta det på allvar så att jag slipper denna skiten?
Du går från klarhet till klarhet.
Citera
2026-07-05, 22:38
Medlem
Citat:
Du går från klarhet till klarhet.
Nej uppenbarligen inte. Jag vill gärna lösa mina problem men har typ gett upp nu. Eller tagit en paus kanske. Ska jag fortsätta kontakta polisen även fast dom avfärdar mig och förminskar mitt problem?
Jag blir jävligt ledsen och uppgiven då det tar hårt att gå till polisen och inte bli tagen på allvar.
Citera
2026-07-05, 22:46
Medlem
Citat:
Nej uppenbarligen inte. Jag vill gärna lösa mina problem men har typ gett upp nu. Eller tagit en paus kanske. Ska jag fortsätta kontakta polisen även fast dom avfärdar mig och förminskar mitt problem?
Jag blir jävligt ledsen och uppgiven då det tar hårt att gå till polisen och inte bli tagen på allvar.
Ditt problem handlar om, som du skriver och som jag tolkar, om avsaknadet av sjukdomsinsikt. De enda som kan hjälpa dig är de du redan får hjälp av.

Du är inte ensam, jag arbetar med sådana som du. Och du hatar mig för att jag säger så.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-05 kl. 22:48.
Citera
2026-07-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ditt problem handlar om, som du skriver och som jag tolkar, om avsaknadet av sjukdomsinsikt. De enda som kan hjälpa dig är de du redan får hjälp av.

Du är inte ensam, jag arbetar med sådana som du. Och du hatar mig för att jag säger så.
Du är riktig dryg som gör så felaktiga tolkningar. Jag bor inte på något lss-boende och vad för sjukdom skulle jag lida av när jag är frisk? Är det ”sjukligt” att vara frisk enligt dig?
Citera
2026-07-05, 22:58
Medlem
Citat:
Du är riktig dryg som gör så felaktiga tolkningar. Jag bor inte på något lss-boende och vad för sjukdom skulle jag lida av när jag är frisk? Är det ”sjukligt” att vara frisk enligt dig?
Om du är frisk så kommer ingen, vare sig polis, släkting eller socialtjänst att knacka på din dörr, än mindre att söka igenom dina tillhörigheter. Så enkelt är det.

Jag har ju redan kommit på dig med att du skämtar, men svarar ändå när du kommer med galna påståenden. Så att andra som läser tråden ska förstå.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-05 kl. 23:01.
Citera
2026-07-05, 23:03
Medlem
Citat:
Om du är frisk så kommer ingen, vare sig polis, släkting eller socialtjänst att knacka på din dörr, än mindre att söka igenom dina tillhörigheter. Så enkelt är det.
Återigen så är det ingen annan än min familj som söker igenom hemmet.
Dom hotar med att kontakta myndigheterna och min arbetsplats.
Ibland knackar polisen på eller står och glor in genom fönsterna för att jag inte släpper in mamma.
Mamma ses även gå och patrullera utanför porten, och även fast polisen varit inne hos mig.

Vad är det du inte förstår?
hur blir jag av med denna terrorn?
Varför står det bara ”sekretess” när jag ber polisen om utdrag?
Citera
2026-07-05, 23:06
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Återigen, polisen går inte igenom mina tillhörigheter men om dom vill så får dom.
Det är mina familjemedlemmar som öppnar garderoberna och klädkammaren så fort jag släppt in dom knappt i hallen.

Du låter sjukt vidrig som förminskar detta.

Se upp lite med detta. Är det en orosanmälan endast så har polisen normalt sett bara tillåtelse att ta kontakt med dig via dörrknackning eller tel. För att gå igenom dina privata tillhörigheter i lägenheten/huset du bor i så krävs en order om husrannsakan (alt att nån form av uppenbar misstanke uppstår under samtalet som indikerar att skäl finns att undersöka vissa saker närmare men såvitt jag kan läsa så uppträder du normalt så avsäg dig för sjutton inte dina grundläggande rättigheter).

EDIT: nån som är mer insatt i juridiken ang just orosanmälan får gärna fylla i exakt vilka rättigheter som gäller enligt lagen för dig som vanlig medborgare
Citera
2026-07-05, 23:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur många gånger polisen varit på hembesök hos mig och tom hämtat in mig för att jag vägrat öppna dörren för mina familjemedlemmar. Jag försökte polisanmäla en gång men blev hemskickad av polisen för dom trodde inte på mig.

Trams. Trolltråd. Finns inte en chans att bli inhämtad av polis för att man inte öppnar dörren för nån som inte är folkbokförd på adressen.
Citera
2026-07-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Se upp lite med detta. Är det en orosanmälan endast så har polisen normalt sett bara tillåtelse att ta kontakt med dig via dörrknackning eller tel. För att gå igenom dina privata tillhörigheter i lägenheten/huset du bor i så krävs en order om husrannsakan (alt att nån form av uppenbar misstanke uppstår under samtalet som indikerar att skäl finns att undersöka vissa saker närmare men såvitt jag kan läsa så uppträder du normalt så avsäg dig för sjutton inte dina grundläggande rättigheter).

EDIT: nån som är mer insatt i juridiken ang just orosanmälan får gärna fylla i exakt vilka rättigheter som gäller enligt lagen för dig som vanlig medborgare
Jag kan inget sånt om vad man har för rättigheter. Har bara blivit lärd att om polisen kommer så lyder man. Så om en polis knackade på och det inte var renoveringskaos hade jag sagt fritt fram eller något.
Jag har ju inget att dölja och om dom får titta som dom vill så kanske dom fattar att det är min mamma det är fel på?
Det kan ju inte på något sätt skada mig att dom får se runt om dom skulle vilja tänker jag.
Citera
2026-07-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Trams. Trolltråd. Finns inte en chans att bli inhämtad av polis för att man inte öppnar dörren för nån som inte är folkbokförd på adressen.
Jodå. Det förekommer. Det räcker med att din mamma ringer runt överallt och skapar kaos. Hon kontaktar vården och din arbetsplats, sen polisen.
Citera
2026-07-05, 23:17
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Mina syskon tycker att detta är helt normalt. Dom ifrågasätter inte ens, utan ifrågasätter istället mig.
Dom hotar om att kontakta min arbetsplats, min läkare och med polisen. Om jag ifrågasätter så svarar mina syskon sammanbitet ”du vet inte vad du har o göra med, bara samarbeta förhelvete och gör som vi säger”.

Har det ALLTID varit såhär? Hur betedde sig samtliga när du växte upp å var barn? Samma stil?
Jag rek som sagt starkt att kolla in Reddit ang "helicopter parenting" - det finns massor av personliga historier från USA som är så jävla bisarra att man knappt kan tro att det är sant + bra råd. Jag har liksom delvis erfarenhet av detta ämne men det hela bleknar lite sas i jmf med sådant å även ditt fall.

På flashback kommer du mest finna folk som ifrågasätter DIG på alla sätt å vis men jag utgår strikt utifrån att du faktiskt talar sanning. Vi känner ju oftast inte varandra personligen här inne men jag hittar hittills inget som indikerar att du på något vis skulle vara typ ansvarig för det som händer. I USA (=i vissa delstater) där vissa lagar är mer flexibla och omfattande och där polisen och rättsväsendet ofta väl känner till denna problematik så händer det ju att folk skaffar besöks/kontakts-förbud hyfsat lätt när dom får allvarliga problem med familjen på detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in