2026-07-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Jag har aldrig drogat. Har inte ens rökt ett bloss i mitt liv.
Uppenbarligen har du gjort något. Vafan ska man leta i andras hem för ? Det är inte normalt
Citera
2026-07-05, 18:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag har inte frågat polisen om vad hon säger till dom men dom är alltid väldigt oroliga när dom dyker upp och det är också ytterligare en anledning till att jag alltid släpper in polisen när dom kommer. Jag har inget att dölja. När dom kommer svarar jag bara ”nu igen?”.
Eftersom det alltid är nya poliser som kommer och inte samma så är det förståeligt att dom undrar. Men jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på vad för anledning min mamma ringer in om. Ska fråga dom nästa gång. Tack!
Okej, jag förstår. Det låter bara en smula märkligt. Om polisen skulle knacka på min dörr så är det första jag hade frågat varit varför de är här. Närmast självklart blir man själv orolig över vad de vill, och frågar.

Det låter som ett synnerligen egendomligt beteende att polisen knackar på, ber att få komma in. Utan att fråga vad som pågår accepterar du, och står sedan tyst i hallen medan poliserna tittar runt. De går sedan därifrån. Och du har till synes ingen aning om varför polisen just sökte igenom din bostad. Ja, förutom att du är säker på att det är din mamma som bett om det.

Men eftersom det inte är ett brott att inte släppa in sin familj skulle polisen aldrig åka hem till dig av den anledningen. Så något måste hon ju säga till polisen, som insinuerar att något brottsligt pågår hemma hos dig. Det är faktiskt helt obegripligt att du inte redan har frågat någon av gångerna polisen varit där.
Citera
2026-07-05, 18:33
Medlem
Citat:
Jag har aldrig pundat eller drogat. Jag har ingen psykos. Det ordnade dom så att jag fick åka in och bevisa. Vilket bara är sjukt. Jag fick ingen som helst information om varför polisen kom och hämtade mig mer än ”någon är orolig för dig”. Missbruk av myndigheterna för att ha kontroll över mig.
Jag har ett vanligt jobb på heltid.
Jag har en egen bostad.
Jag har hobbys.
Jag hade vänner innan mina familjemedlemmar började trakassera även dom.
Vid slutet av varje vecka innan helg måste jag rapportera till min mamma om vem jag ska umgås med, ifall jag ska vara hemma, vilka tider som gäller, om jag ska åka kollektivt, om vad jag äter osv osv.
Vet ej vad gammal du e, men som flera har sagt här så finns ett nytt lag som du kan använda dig av, för detta låter helt sjukt i så fall.
Citera
2026-07-05, 18:47
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Jag har aldrig pundat eller drogat. Jag har ingen psykos. Det ordnade dom så att jag fick åka in och bevisa. Vilket bara är sjukt. Jag fick ingen som helst information om varför polisen kom och hämtade mig mer än ”någon är orolig för dig”. Missbruk av myndigheterna för att ha kontroll över mig.
Jag har ett vanligt jobb på heltid.
Jag har en egen bostad.
Jag har hobbys.
Jag hade vänner innan mina familjemedlemmar började trakassera även dom.
Vid slutet av varje vecka innan helg måste jag rapportera till min mamma om vem jag ska umgås med, ifall jag ska vara hemma, vilka tider som gäller, om jag ska åka kollektivt, om vad jag äter osv osv.

Kanske dina ”hobbys” som mamma och polisen är intresserade av?
Citera
2026-07-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Exakt, luktar en död hund som är begravd någonstans.
Citera
2026-07-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nowayout2030
Men herrejävlar vad är det då som pågår? Nu påstår jag inte att du går på droger eller så.Men försöker dom tvinga dig i nån slags äktenskap men nån kusin eller vad?
Inte någon kusin.
Som standard behöver dom veta om ifall jag dejtar någon och vem. Personen måste vara svensk och av motsatt kön. Därefter förväntas det att mamma ska få ha egen telefonkontakt med min nya partner. Jag uppmanas att gifta mig och skaffa barn och dra ner på jobbet.
När hon fått telefonnummer till min nya partner berättar hon för partnern i etapper ”hur jag fungerar”, ger min partner mer uppmärksamhet och köper gåvor som lämns till partnern, ber om att få komma in i hemmet om partnern är hemma men inte jag, bjuder över på middag och ser till att det är partnerns favoriträtt, förhör mig framför partnern ifall jag gjort mina uppgifter som förväntas av en bra partner och om jag inte gjort någon liten detalj ser hon till att partnern lär sig att det inte är okej. Om en dispyt uppstår är det viktigt att partnern tar hennes parti. Eller rättare sagt, hon ser till att det blir så till varje pris.
Det spelar ingen roll att det hon säger eller hittar på om mig är lögn för man tror henne. Hon är bra på att snacka och vet hur man gör.
Citera
2026-07-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Fast polisen kommer inte och tar random folk för att deras mamma ringer och säger att hon är orolig. Det går inte ihop. Det går inte ihop att dina familjemedlemmar plötsligt utan anledning började konspirera mot dig för att kartlägga ditt liv och övervaka dig och kontrollera dig. Det stämmer inte. Det är tomt någonstans.
Nej min mamma förföljde mig även som barn om jag skulle cykla iväg någonstans. Jag fick inte stänga dörren hemma, inte ens när jag duschade. Den skulle helst stå vidöppen. Då blev det enklare för henne att kolla min kropp ifall något behövde åtgärdas eller synas extra noga.
Citera
2026-07-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Okej, jag förstår. Det låter bara en smula märkligt. Om polisen skulle knacka på min dörr så är det första jag hade frågat varit varför de är här. Närmast självklart blir man själv orolig över vad de vill, och frågar.

Det låter som ett synnerligen egendomligt beteende att polisen knackar på, ber att få komma in. Utan att fråga vad som pågår accepterar du, och står sedan tyst i hallen medan poliserna tittar runt. De går sedan därifrån. Och du har till synes ingen aning om varför polisen just sökte igenom din bostad. Ja, förutom att du är säker på att det är din mamma som bett om det.

Men eftersom det inte är ett brott att inte släppa in sin familj skulle polisen aldrig åka hem till dig av den anledningen. Så något måste hon ju säga till polisen, som insinuerar att något brottsligt pågår hemma hos dig. Det är faktiskt helt obegripligt att du inte redan har frågat någon av gångerna polisen varit där.
Dom hade inte så mycket info sa dom första gången utan var bara där för att hämta in mig.
Mamma har lärt mig sedan barn att man ska respektera polisen, annars blir man inlåst. Och jag avskyr att bli inlåst och instängd.
Polisen söker inte igenom min bostad och jag släpper alltid in dom. Dom brukar stanna i hallen men har fritt fram för mig att gå in om dom vill då jag inte har något att dölja. men dom brukar börja sin runda med att kolla in genom fönsterna först.

jag frågade första gången sen bara antog jag att det var för att min mamma patrullerar utanför mitt hem och jag vägrar släppa in henne. hon lämnar liksom inte.
Citera
2026-07-05, 19:54
Medlem
Citat:
Inte någon kusin.
Som standard behöver dom veta om ifall jag dejtar någon och vem. Personen måste vara svensk och av motsatt kön. Därefter förväntas det att mamma ska få ha egen telefonkontakt med min nya partner. Jag uppmanas att gifta mig och skaffa barn och dra ner på jobbet.
När hon fått telefonnummer till min nya partner berättar hon för partnern i etapper ”hur jag fungerar”, ger min partner mer uppmärksamhet och köper gåvor som lämns till partnern, ber om att få komma in i hemmet om partnern är hemma men inte jag, bjuder över på middag och ser till att det är partnerns favoriträtt, förhör mig framför partnern ifall jag gjort mina uppgifter som förväntas av en bra partner och om jag inte gjort någon liten detalj ser hon till att partnern lär sig att det inte är okej. Om en dispyt uppstår är det viktigt att partnern tar hennes parti. Eller rättare sagt, hon ser till att det blir så till varje pris.
Det spelar ingen roll att det hon säger eller hittar på om mig är lögn för man tror henne. Hon är bra på att snacka och vet hur man gör.
I sådana fall så kan jag bara beklaga sorgen.
Citera
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Hur hanterar ni familjemedlemmar som dyker upp oannonserade och så fort man öppnat för dom så går dom den vanligen turen runt i hemmet där dom öppnar garderober, klädkammare och skåpsluckor som om dom letade efter någon eller något?
Nästa gång man inte vill ha den formen av besök så öppnar man självklart inte för dom men då ringer dom polisen.

Hur gör ni för att bli av med sådana familjemedlemmar så att ni får lugn och ro i era hem?

De flesta hanterar det INTE så bra - så mkt kan jag säga. (speciellt inte i svårare fall som ditt verkar vara)

Det finns omfattande stöd-trådar på speciellt Reddit ang detta som på eng benämns "helicopter parents/parenting". Om jag endast utgår från vad du skriver så tycks även dina syskon lida av samma "syndrom" (dom agerar som sk "flying monkeys" åt era föräldrar). Det är en form av psykologisk kontroll dom utövar på dig - av någon anledning som sannolikt finns i deras förflutna (kanske hade dom liknande föräldrar och det blev helt enkelt en inlärd vana att detta är HELT NORMALT när det i själva verket är rena jävla trakasserierna). Polisen är skyldig att göra kontroller vid seriösa orosanmälningar - troligen har din familj oxå lärt sig hur man uttrycker sig inför polisen så att dessa tar allt på superallvar. Möjligen är det så, jag har inte den kunskapen, att polisen även är lite dåligt utbildade på just detta lite mer speciella området. Jag vet inte heller på rak arm hur man fixar ett besöksförbud i just en sån här situation för något brott som sådant tycks inte begås (men du kan ju alltid höra med en jurist!). Som sagt. Jag rek reddits omfattande trådar om detta. Detta fenomen är ganska så mycket vanligare i USA t ex jmf med Sverige (även i asien-regionen där benämningen är "dragon parents/parenting"). Men som sagt. Förekommer gör det överallt i princip.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nowayout2030
Vet ej vad gammal du e, men som flera har sagt här så finns ett nytt lag som du kan använda dig av, för detta låter helt sjukt i så fall.
Jag är närmare 40 år. Jag vill ha min integritet som alla andra. Mina vänner har sagt åt mig att det inte är normalt att min mamma ska ha fullmakt till min journal efter 30 fyllda. Jag tog bort det till slut.
Men så fort jag gör något sådant blir det konsekvenser.
Jag trodde det var normalt att ens mamma ska veta sånt och detaljer.
Citera
2026-07-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Mina hobbys är normala. Jag gillar att skapa och pyssla. Sy, baka, träna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in