2026-07-05, 22:28
Medlem
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?
Citera
2026-07-05, 22:32
Medlem
CC75s avatar
Nej. Har inte den erfarenheten men tycker det är j-vligt bra beslutat av dig och jag hoppas att du lyckas. Gör du det kommer du att växa och få nyttig erfarenhet för resten av livet.

// CC
Citera
2026-07-05, 22:37
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Ska bli intressant att följa detta. Hoppas att du lyckas. Och gör du det så bör du fortsätta. In med pengar i indexfonder och gå i riktigt tidig pension.
Citera
2026-07-05, 22:42
Medlem
Jag har aldrig haft skulder, men ditt beslut är väldigt bra och jag hejar på dig!
Citera
2026-07-05, 22:54
Medlem
Mycket bra ide, man sparar mycket pengar på att vara skuldfri.

Ett tips är att fortsätta leva snålt efter att skulden är betald, unna dig lite mer men börja inte spendera allt direkt utan bygg upp sparkapital. Ett stort sparkapital kan investeras och ge bra ränta, på sikt kan det leda till passiv inkomst.
Citera
2026-07-05, 22:59
Medlem
Jag är inte sosse, men en bra sak sa endå Göran Persson: "den som är satt i skuld är icke fri...".
Låter som att du har en plan, så kör på och lycka till.
Citera
2026-07-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaben112
Jag är inte sosse, men en bra sak sa endå Göran Persson: "den som är satt i skuld är icke fri...".
Låter som att du har en plan, så kör på och lycka till.
Göran, nja, det är ett bibelcitat...

Ordspråksboken 22:7
Citera
2026-07-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Ska bli intressant att följa detta. Hoppas att du lyckas. Och gör du det så bör du fortsätta. In med pengar i indexfonder och gå i riktigt tidig pension.

Jag kanske ska lägga in en uppdatering efter varje månad på hur mycket som är kvar på skulden ?
Citera
2026-07-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightenyourbody
Jag kanske ska lägga in en uppdatering efter varje månad på hur mycket som är kvar på skulden ?
Gör det, kan insperera några...
Citera
2026-07-05, 23:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Kämpa vidare bara så ses vi i en tråd om ett år. Men knäck dig inte. Det gäller att hålla en takt som man kan hålla över tid utan sammanbrott och nya utflykter.
Citera
2026-07-05, 23:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?

Så du kommer ha mellan 9000 och 6000 att betala boendet , maten ,transport och övriga utgifter ?

Vad har du för fasta utgifter varje månad och sen är det alltid bra att ha en nöd-buffert.

Gjort samma resa själv .. Det är en kul resa ..
Citera
2026-07-05, 23:25
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Det tycker jag.

Och det jag skrev om att spara i indexfonder var seriöst menat. Jag sparar 15k i månaden. Man vänjer snabbt av sig med att konsumera massa meningslöst skräp som jag gjorde förr. Fonderna har växt sig till flera miljoner och det är fantastiskt skönt att inte ha några skulder. Nyligen köpte jag fabriksny bil utan att låna en spänn. Om några år kan du också vara där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in