2026-07-05, 23:32
Medlem
Bra beslut av dig, hoppas du kommer ända i mål.
Att vara skuldfri är faktiskt en riktig befrielse.
Sedan bör du fortsätta sätta undan massa pengar.
Sätt upp ett minimibelopp som du alltid ska ha sparat, tex 50 tusen.
När du har dessa pengar sparade så ska du anse dig ha 0 kronor sparade, dvs dessa 50 tusen existerar inte för dig och du får under inga omständigheter röra de.
Bästa är att du lägger dessa pengar i ett 3 månaders bundet räntekonto på den bank där du får högst ränta.
Är ett säkert sparande utan risk.
Sedan sätter du ett nytt belopp som minimibelopp. Kankse 100 tusen.
Citera
2026-07-05, 23:37
Medlem
Låter som att du har en solid plan, det här fixar du! Tänk vad skönt det kommer vara att se skulderna och räntorna minska månad för månad!
Citera
2026-07-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Det tycker jag.

Och det jag skrev om att spara i indexfonder var seriöst menat. Jag sparar 15k i månaden. Man vänjer snabbt av sig med att konsumera massa meningslöst skräp som jag gjorde förr. Fonderna har växt sig till flera miljoner och det är fantastiskt skönt att inte ha några skulder. Nyligen köpte jag fabriksny bil utan att låna en spänn. Om några år kan du också vara där.

Vad skulle det vara för fördel att spara ingen indexfond tycker du jämfört med en tematisk fond? // I branschen
Citera
2026-07-05, 23:52
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Göran, nja, det är ett bibelcitat...

Ordspråksboken 22:7

Stämmer inte alls.

Citatet är från Göran.

Men insikten att den som står i skuld är naturligtvis inte ny, det har ingen heller påstått.

Citat:
Men redan för ett årtusende sedan kunde man i Bibeln, Ordspråksboken 22:7 närmare bestämt, läsa: ”Den rike är den fattiges herre, den som lånar blir långivarens slav.”
Citera
2026-07-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Stämmer inte alls.

Citatet är från Göran.

Men insikten att den som står i skuld är naturligtvis inte ny, det har ingen heller påstått.
Det är den andemeningen (förmodade tanken han hade) med andra (svenska) ord/formulering.
Citera
2026-07-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightenyourbody
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?

Har sparat ihop 750 pap på 8 år.
Hade skulder innan, kör på.
Citera
2026-07-06, 00:15
Medlem
Ja alltså säg att man lägger 4000 kr i månaden på skulder och sen blir av med dom.
Man kanske vill höja sin standard så man sparar "bara" 3000 kr av dom per månad. Det är ändå 36 000 per år.
Investerar man dom pengarna så ökar dom i värde också.
Citera
2026-07-06, 02:25
Medlem
Har utmätning sen 1 år tillbaka klar 2028 kämpar på. Lägger undan varje månad nu också det som går. Men ska bli skönt när allt är klart.
Citera
2026-07-06, 03:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Dum som man är så har man genom åren dragit på sig otroligt korkade skulder.. men nu har jag bestämt mig att gå 100% all in på att få bort skiten. Har skulder på totalt 183K två krediter och ett lån varav krediterna är vardera 28k och 50k.

Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad och fokusera på att få undan den minsta krediten först osv. Så förhoppningsvis kan man kalla sig skuldfri nästa år den här tiden även om vägen dit innebär att man får leva skralt. Har ju ingen annan än mig själv att skylla på!

Känns ju som att den kan vara en ganska bra sak att inte inneha så jävla mkt lån heller med tanke på att omvärlden känns mer och mer ostabil för varje år som passerar och med arbetslöshet och skenande omlevnadskostnader.

Är 30 så man får väl helt enkelt lägga i en högre växel på sparandet när man får den möjligheten med 0:- i lån.

Någon mer som också har inlett en ny bana som kalkylerat sin skuldfrihet inom ett år eller så?

Svar på det fetade, du ska inte ta den minsta krediten först utan du ska alltid ta den med högst ränta. Är det den minsta så kör på men ALLTID den med högst ränta först.
Ju snabbare du får ner lånet med högst ränta ju mindre kommer du betala i ränta och mer går till amortering och lånen försvinner.

Bra jobbat annars och se till att bli skuldfri och i fortsättningen så spar du först och handlar sen.
Citera
2026-07-06, 04:14
Medlem
Citat:
Får i dagsläget ut 24k efter skatt i månaden så jag planerar att lägga 15-18k rakt av på att betala av lånen varje månad
Planerar du att leva på 6000 i månaden? Det är alltså ett par hundralappar UNDER existensminimum, bara så du vet... Strongt om du klarar det, men det låter som lite önsketänkande. Det är ju inte heller jordens katastrof om det tar två år att betala av lånen. Eller t o m tre...! Kanske aningens mer realistiskt att "bara" lägga 10 000 på lånen varje månad.
Hur räknar du hyran förresten? Bor du gratis hemma hos morsan eller?
Citera
2026-07-06, 06:57
Medlem
Varför så bråttom, kan förstå att du vill uppleva tjänsten att vara skuldfri. 180tkr är en del pengar men klart hanterbart om man har en fast inkomst. Vad måste du betala per månad? Kan du göra om krediterna till t ex medlemslån med ok ränta? Varför inte spara en rejäl slant samtidigt och betala av på lånen i lite lägre takt för att få trygghet. Utan sparade pengar kommer du alltid vara sårbar och tvingas leva lön till lön. Kan du t ex spara 5000 varje månad och ändå bli av med lönen i skaplig närtid?
Citera
2026-07-06, 07:20
Medlem
Citat:

Vem har omkostnader på 6 tusen i månaden?
Låter oerhört lite.

Aja, hursom, lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in