Citat:
Ursprungligen postat av
DayGuy
En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.
Det beror på hur du bor och vad dina krav är.
I lägenheter är det oftast enda valet - vilket är den del jag tycker är viktigt i diskussionen trots att den känns oerhört fabricerad (plötsligt diskuteras detta av alla på alla plattformar, trots vi haft värmerekord 5 år i rad), det är ofta regler mot att ha utedel av AC när du bor i lägenhet, till och med new-york style fönster-fäst sådan.
Var värmeväxlingen sker är inte så viktig, det är att insuget är inomhus som är problemet. Utblåset är utomhus även på portabla, men insuget är tyvärr inomhus, så varje liter jätte-varmluft den sprutar så dras lika mycket ute-varm luft in genom springor i dörrar och fönster för att jämna trycket.
Hade insuget kunnat dras med ett ventilationsrör ut genom fönstret precis som utblåset gör så hade största delen av effektivitetsbristen blivit åtgärdad. Då AC:n inte hade förändrat lufttrycket inomhus, och nästan all luft som tog sig in i lägenheten först gått genom AC:n. (Ljudet får man dock fortfarande leva med så klart)
Du kommer aldrig går runt som i ett saudi arabiskt köpcenter och frysa eller gå runt i ditt 150kvm-hus med perfekt temperatur i varje rum, med en portabel AC av nuvarande standardtyp.
Men har du den i tex sovrummet riktad mot sängen så är det enorm skillnad. Konstant blåst med 20-gradig vind vs. ligga i 33 grader är skillnaden mellan att somna på 15 minuter vs. ligga och snurra hela natten. Att kunna jobba vs. inte kunna jobba, för de med hemmakontor eller andra inomhussysslor. etc.
Skulle säga att plåga sig (och i värsta fall andra) som för att 1. man tycker AC är löjlig amerikansk lyx, eller 2. tycker det är dumheter för att man inte har möjligheter till en industriell AC med Rolls Royce-motor som kan lägga hela hemmet i 14 grader året om just nu, är att ge upp.
Har f.ö knappt behövt min i år. Varit på 2 dygn totalt max. Men förra eller förrförra sommaren var den en livräddare.
edit: till de som har portabla. Apropå det här med att insuget sker på insidan: Placering spelar roll. Har tidigare haft min i ett litet sidorum riktad in mot rummet jag vill ha kallt, med slangen ut genom ett öppet fönster. La tid i år på att få luften genom ventilationslucka för att kunna ha fönstret stängt och AC:n fick då vara i samma rum som skulle bli kallt. Men blev mycket sämre effekt. Lika mycket luft kommer in genom fönstret i det lilla rummet trots att det är stängt, och då blandar sig snabbare med rummet som ska kylas, och jag får nu inte ner temperaturen mer än 2-3 grader vs utomhustemperaturen. Men när den stod i andra rummet kunde jag nog få ner den närmre 10, eftersom AC:n sög in större del av luften som kom in genom fönstret innan den nådde "kylrummet".
https://i.ibb.co/23pnWJmK/ac.png