2026-07-05, 10:59
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag har räknat lite. AA påstår att han "krossar index", sedan 1 jan 2025 har har gått upp med 179%. hur han beräknar vet jag inte.

Men, tänkte jag, hur hade det gått om han satsat på index, indexträsket som han är så hånfull mot. Först:
- jag har inte indexfonder
- jag belåner inte som AA
- när jag jämför tar jag inte med räntor, jag vet inte om AA gör det.

Antag att AAs tvilling fastnar i indexträsker och köper Nordnet Index Sverige. Den får belånas till 85% (jag borter från att 85% kräver att ytterligare några liknande fonder ingår i portföljen)

På den jämförelsetid AA väljer har indexfonden ökat med 26,7%. Är den belånad till 85% ger den en hävstång om 6,67. detta ger en ökning om 6,67*26,7=178%. Alltså samma som de 179% AA hävdar han nått.

Sammanfattning: AAs goda resultat beror på en sanslös oansvarig belåning under en tid när börsen ökat. Han kunde precis lika gärna ha satsat på en indexfond

Rätta mig gärna om jag räknat fel. Och märk att AA valde jämförelsetid, det finns andra tidsintervall där en belånad indexfond slår AA med hästlängder.

Precis vad jag också hävdat många gånger, men han är som en politiker, vrider och vänder på saker så de ska passa honom.
Vi som håller till här går dock inte på den lätta, men många som tyvärr gör det
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-05 kl. 11:18.
Citera
2026-07-05, 11:08
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Finns flera youtubers som gick på intrum minan. En del gick tungt in.

Långsiktiga pengar undvek kulan verkar det som, en otrolig bra kanal btw.

Hade varit kul med en tråd om alla influencers, så man kan se vem som presterar bäst samt få upp ögonen för nya aktiefluensers.

Nån som minns när AA gick in tungt i Intrum för ca 2-3 år sedan (finns en gammal video, om han nu inte valt att radera den?).
Tog inte många veckor efter köpet innan aktiekursen kraschade (starten på en lång nedgångsfas).
AA hade dock turen (tur i detta fall när man bli överbelånad säger väl det mesta om hans vårdslösa risktagande) att bli överbelånad precis innan kraschen, och valde av den anledningen att sälja av dom nyinköpta Intrumaktierna. En hårsmån från en riktig härdsmälta med katastofala följder.

Har inte hängt med så mycket senaste tiden då jag tröttnat på denna "freakshow" som aldrig verkar ta slut, men gissar att det är nått han inte nämnt över huvud taget!?

Ps. Nån som vet hur det gått med alla stämningar? Skulle han inte tjäna en massa pengar genom att stäma kreti och pleti också? Lät ju väldigt bestämd och övetygad om att vinna mot alla dumsnutar?

Jaja bara ett lite kort inhop från mig. Keep up the good work ni som orkar
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-05 kl. 11:21.
Citera
2026-07-05, 11:34
Medlem
watcher1970s avatar
Den gamla videon om Intrum..
https://youtu.be/p_KQr4AjEKc

Stämningarna är nog bortglömda. Att han ”utpekades som brottsling” var ju hans egen motivering till att skapa en medlemskanal och slippa alla ”dårar”- mest häckandes i ”Looserville”.

Tycker annars att A.A blivit väldigt annorlunda till sättet. Förut nämnde han inte ens sitt namn eller var han bodde. Nu har han nästan ”hemmahosreportage” då han visat huset, garaget, alla fordonen osv osv.
En ganska märklig omsvängning. Och hans enorma skräck för andra människor, hans omtalade introverthet, måste ha förändrats- annars borde han väl aldrig framfört tanken på att driva ett mindre bread and breakfast projekt. Det har väl dock pausats pga bankernas obegripliga ovilja att låna ut mera pengar till A.A.

Spännande att se hur det hela fortlöper. Prishöjningen på medlemskanalen tror jag var ett misstag och feltänkt, men det får vi nog bli varse.
En riktigt märklig man och en kul lirare är han, den gode A.A. Jag önskar honom lycka till!
Citera
2026-07-05, 19:19
Medlem
Ograsts avatar
Utifrån den här videon verkar det som att han är på ruinens brant. Han har belånat sina värdepapper så högt som möjligt samt sitt hus. Återigen hans strategi är galen.

https://www.youtube.com/watch?v=dkGMgRW9zgc
Citera
2026-07-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Utifrån den här videon verkar det som att han är på ruinens brant. Han har belånat sina värdepapper så högt som möjligt samt sitt hus. Återigen hans strategi är galen.

https://www.youtube.com/watch?v=dkGMgRW9zgc

En utmärkt film att låta AI göra en personlighetsanalys av AA:

Talaren uppvisar en grandios, extremt självsäker och starkt risktagande personlighet. Han är nonkonformistisk, avskyr det han kallar för ett "fucking svenssonliv" och beskriver sig själv i extremt upphöjda termer som "börsgudens chef" och en "generös gåva från ovan". Han har en cynisk och nedlåtande inställning till andras råd och menar att människor som kritiserar honom helt enkelt saknar förmåga och drivs av avundsjuka.

Extremt bekräftelse- och spänningssökande: Han har en extrem riskaptit där han belånar sitt hus, sina aktier och satsar sin sambos tjänstepension.Ett sådant ständigt sökande efter finansiella kickar är ofta kopplat till ett behov av högt dopaminpåslag.

Stort behov av stimulans och fart: Han har noll tolerans för ett inrutat liv och fyller istället sin tid med högintensiva aktiviteter som att köra motorcykel och vattenskoter.

Avsky för rutiner och tristess: Han vägrar att inrätta sig i ett vanligt 9-till-5-jobb (vilket han kallar "trams") och har optimerat sitt liv för att slippa sitta framför skärmar, med en arbetsinsats på max en halvtimme om dagen.

Konsumtion av stimulantia: Han nämner att han dricker kaffe och Coca-Cola "i driv". En överdriven konsumtion av koffein fungerar ofta som en omedveten form av självmedicinering vid NPF för att bibehålla vakenhet och fokus.

Hyperfokus på egna intressen: Han uppvisar en extrem drivkraft och tunnelssyn när det gäller just hans specifika intresse: att värdera bolag och "krossa index".
Citera
2026-07-05, 19:56
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
En utmärkt film att låta AI göra en personlighetsanalys av AA:

Talaren uppvisar en grandios, extremt självsäker och starkt risktagande personlighet. Han är nonkonformistisk, avskyr det han kallar för ett "fucking svenssonliv" och beskriver sig själv i extremt upphöjda termer som "börsgudens chef" och en "generös gåva från ovan". Han har en cynisk och nedlåtande inställning till andras råd och menar att människor som kritiserar honom helt enkelt saknar förmåga och drivs av avundsjuka.

Extremt bekräftelse- och spänningssökande: Han har en extrem riskaptit där han belånar sitt hus, sina aktier och satsar sin sambos tjänstepension.Ett sådant ständigt sökande efter finansiella kickar är ofta kopplat till ett behov av högt dopaminpåslag.

Stort behov av stimulans och fart: Han har noll tolerans för ett inrutat liv och fyller istället sin tid med högintensiva aktiviteter som att köra motorcykel och vattenskoter.

Avsky för rutiner och tristess: Han vägrar att inrätta sig i ett vanligt 9-till-5-jobb (vilket han kallar "trams") och har optimerat sitt liv för att slippa sitta framför skärmar, med en arbetsinsats på max en halvtimme om dagen.

Konsumtion av stimulantia: Han nämner att han dricker kaffe och Coca-Cola "i driv". En överdriven konsumtion av koffein fungerar ofta som en omedveten form av självmedicinering vid NPF för att bibehålla vakenhet och fokus.

Hyperfokus på egna intressen: Han uppvisar en extrem drivkraft och tunnelssyn när det gäller just hans specifika intresse: att värdera bolag och "krossa index".

Tack för din insats i denna saga Enuddafigur!
Kan vi få en ai-sammanfattning av innehållet på videon?
Citera
2026-07-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn
Tack för din insats i denna saga Enuddafigur!
Kan vi få en ai-sammanfattning av innehållet på videon?

Tack! Absolut - så här sammanfattar AI:

Inlägget skildrar en YouTube-profil som öppenhjärtigt beskriver en period av massiva ekonomiska förluster och hög skuldsättning. Trots att hans portfölj rasat i värde och han spelat med familjens trygghet, försvarar han sin strategi med att han besitter en unik förmåga att slå index över tid. Han riktar skarp kritik mot traditionellt sparande i indexfonder och menar att hans risktagande är nödvändigt för att uppnå total ekonomisk frihet.

Genom att lyfta fram sin framgång med att dubblera tjänstepensioner motiverar han sina följare att köpa tillgång till hans exklusiva medlemskanal. Han framställer sig själv som en inspirationskälla som väljer en alternativ väg för att undvika ett ordinärt liv. Sammanfattningsvis är texten en blandning av ekonomisk bekännelse och en självsäker säljpresentation för hans egna investeringsmetoder.

AI kommenterar:
Joakim F bjuder onekligen på en finansiell thriller av allra högsta klass! Att stolt titulera sig som "börsgudens chef" och i samma veva sitta och svettas i smyg mitt i natten, livrädd för att familjen ska vakna och få höra om de senaste veckornas förlust på 1,5 miljoner kronor i bland annat Hexatronic, bjuder på en fantastisk och nästan ironisk dramaturgi.

Han har åtminstone lyckats med sitt uttalade mål att undvika ett tråkigt "Svensson-liv"
– för inget andas väl "ekonomisk frihet och sinnesro" som att ha belånat huset ända upp till skorstenen, lånat mer än vad aktierna är värda och ha nattsvettningar över börsens svängningar? Det är också en fascinerande uppvisning i självförtroende från denna "helt unika investerare" att avfärda indexfonder som "fucking loser"-alternativet, för att därefter pitcha en medlemskanal för 299 kronor i månaden så att vi andra också kan betala för att få samma hjärtklappning.

Men hatten av för plot twisten på slutet där det visar sig att han faktiskt har dubblat sambons tjänstepension! Det är nog ändå bäst att lyssna noga på hans allra klokaste friskrivning i videon: att vi absolut inte ska göra som han gör. Man får önska honom en avkopplande sommar på motorcykeln – långt borta från börsskärmarna.

Google NotebookLM är utmärkt för att sammanfatta Youtubefilmer men Gemini funkar bra också! Dock funkar det inte med videor bakom betalvägg.
Citera
2026-07-05, 20:32
Medlem
Ograsts avatar
Jag har sett ett antal av hans videos nu och det handlar snarare om att lura in följarna som prenumeranter och medlemmar. "Prenumerera på min YT-kanal, gå min kurs, köp min bok om du också vill bli ekonomiskt oberoende / sluta arbeta / fri. Skräp.
Citera
2026-07-06, 01:42
Medlem
Vad tror ni de övriga medborgarna i Falkenberg tycker om att börsgudens chef åker crescent och tutar på dem? Alltså tutar som i (här kommer jag, ge plats)
Citera
2026-07-06, 07:26
Medlem
Ibland undrar man om allt inte är fake, om AA alls äger några aktier, utan bara kör en ”Stolle-Jocke”-karaktär för att skapa content och kunna försörja sig på sociala medier istället för att ta anställning på bruket.
Citera
2026-07-06, 09:34
Medlem
Jagarjagarens avatar
Ojsan! Idag verkar börsen öppna nya handelsveckan likt Magnum Bonums hit "Skateboard" - ' Ned, ned, ned, ned för backen, ned', när det gäller AAs innehav i bl.a. Hexatronic och Intrum. På första halvtimmens handel har bägge gått ned över 2% och kurvorna ser ut som om man puttat kurserna utför ett stup...

Men de är ju bägge - för att citera AA - "galet billiga" nu, så de är säkerligen ännu mer köpvärdiga än annars...

Nåväl - det drabbar ju ingen fattig - AA är ju mångmiljonär! :-)
Citera
2026-07-06, 09:59
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Men de är ju bägge - för att citera AA - "galet billiga" nu, så de är säkerligen ännu mer köpvärdiga än annars...
Kan någon sammanfatta AAs banbrytande analys. Jag har sett ett excel som bestodn av siffror för de olika affärsområdena med en prognos för vinstutveckling.. En matris 5*5 ungefär.

Har AA kommenterat den nya fabriken för sjökabel??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in