Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
Tror du att det är säkert att odla i en hyreslägenhet? Eller är risken stor att grannarna känner lukten?
Absolut inga problem om du odlar i ett slutet utrymme, tex en garderob eller odlingstält och har ett kolfilter på utblåset.
Bör kanske tillägga att man måste byta det aktiva kolet efter en tid. Är man noga och inte vill snåla kan man byta kol inför varje odling, då är det lugnt.
Med ett rätt dimensionerat fungerande kolfilter luktar det ingenting alls. Noll. Men se för säkerhets skull till att du inte blåser ut luft direkt i ventilationen. Det bästa är ett hus i huset om du fattar vad jag menar. Alltså att du tar luft från lägenheten in i odlingen och sedan blåser tillbaka luften genom kolfilter till lägenheten. Då upptäcker du snabbt läckor eller om filtret börjar bli dåligt. Dessutom återanvänder du värmen från odlingen - ekonomiskt!
Visst luktar det lite en kort stund när du öppnar dörren för skötsel men det går oftast att lösa. Om du bara besöker plantorna 1-2ggr per dag så gör det när du inte ska ut på ett tag och var snabb. Har du bevattningssystem och kamera behöver du i teorin knappt öppna alls.
Något som ökar säkerheten ännu mer är om du har undertryck i lägenheterna - de flesta hyreshus har det. Då kommer aldrig luft ut från din lägenhet till trapphuset om du inte öppnar dörren. Men det är en bonus - inte en ursäkt för att inte ha kolfilter.
I min dumma ungdom odlade jag i min studentlägenhet med undertryck utan kolfilter. Luktade ingenting i trapphuset men när man öppnade dörren och gick in var det som att gå in i en vägg av weed 😉