2026-07-05, 17:03
Medlem
nja inget större behov av ac där jag bor 7 grader nu ute men inne är det 26 ändå
visst förra sommaren var det nån dag med 34 gr inne inte kul på natten
Citera
2026-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Uppvärmning är det värsta för klimatet. Det drar betydligt mer el än AC. Dessutom behövs AC bara när tillgången till grön el (solpaneler) är som störst. Medan uppvärmning behövs mitt i vintern när elen kommer från oljekraftverk.
I ett land som Sverige där fjärrvärme med mera är vanligare, där är skillnaden mindre mellan att kyla en bostad och att värma en.

Det är ingen liten privatkostnad som AC innebär på elräkningen, och det går inte att nog påpeka hur dåligt AC är för miljön globalt räknat.

Visst, på ålderdomshem, sjukhus med mera bör det vara krav på AC.

Jag är dock lite besviken på de “män” som är så kåta på AC i Sverige. Vi har världens bästa sommarklimat, ändå gråter många.
Citera
2026-07-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
I ett land som Sverige där fjärrvärme med mera är vanligare, där är skillnaden mindre mellan att kyla en bostad och att värma en.

Det är ingen liten privatkostnad som AC innebär på elräkningen, och det går inte att nog påpeka hur dåligt AC är för miljön globalt räknat.

Visst, på ålderdomshem, sjukhus med mera bör det vara krav på AC.

Jag är dock lite besviken på de “män” som är så kåta på AC i Sverige. Vi har världens bästa sommarklimat, ändå gråter många.

Jag har luftvärmepump som fungerar som AC varma dagar. Enda dagarna jag behöver fundera på elräkningen är vintern. På sommaren är elen nästintill gratis från solpanelerna.
Citera
2026-07-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Jag har luftvärmepump som fungerar som AC varma dagar. Enda dagarna jag behöver fundera på elräkningen är vintern. På sommaren är elen nästintill gratis från solpanelerna.
Kanske för att din AC knappt är i bruk i Sverige. Det är lite av min poäng jag försöker göra.
Citera
2026-07-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Var har du fått det ifrån?
Och vad menar du med "en vanlig AC"?

En ordinär LLVP i AC-mod lär dra 1 kW eller så.

jag har en luftvärmepump och vet exakt hur mycket energi den behöver för att kyla ner mitt hus. Typ 300 watt en normalvarm dag och då går den med 50% duty cycle bara
Citera
2026-07-05, 17:55
Medlem
dwgs avatar
Hänger väl på hur ofta man använder denna.
I lägenheten finns radiatorer för kyla
Hur många dagar har vi varmt i detta land?

Bor i hus har värmepump samt ac
AC:n har fått jobbat en dag i år
När Sverige trodde det var sista dagen på jorden typ

Dagar efter så är det hagel runt om i landet
Som som han panik för värmen ett tips till er lyssna inte på klimat samtal

Var lika varmt för 20 år sen
Citera
2026-07-05, 18:06
Medlem
Vad får dig att tro europeer inte gillar AC? Det är en utgift många inte prioriterar eftersom det sällan är värmebölja här uppe. I sydliga Europa har de AC i princip överallt.

Vad har Greta med saken att göra, är AC klimatfarligt?
Citera
2026-07-05, 18:11
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Drar de inte jättemkt el
De mkt dålig för klamydia o miljön 🧐
Citera
2026-07-05, 18:19
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Bra fråga! Bra att du tog upp det.

Alltid när jag är i ett större sällskap, t.ex utomlands, där jag inte själv kan bestämma över ACn och det är svinvarmt ute så är det är alltid ett jävla gnällande om att den är inställd på för låg temperatur.
Ofta så verkar vissa inte ens vilja ha den på - "för vi kan ju bli förkylda" eller "det var en unge som dog när dom gick ur bilen, chocken du vet"
Jävla fjollor!

Acn är till för att det ska vara kallare i rummet än vad det är ute.
Sedan! Eventuella klimatdisskussioner, gällande ACn skiter jag fullständigt i.
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-07-05 kl. 18:21.
Citera
2026-07-05, 18:31
Medlem
Europa förväntas bära bördan att minska på utsläpp för miljö och klimat. Det har den europeiska befolkningen piskats med i några decennier nu medan resten av världen bara kör på och skiter i vilket. Köper du en påse ris och några tomater ska du skämmas. Att ha AC på hela dagarna kommer då inte på fråga.
Citera
2026-07-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Klart man ska ha AC på sjukhus skolor och äldreboende vafan alla butiker har ju AC..

Vad jag vet har vi AC på alla sjukhus numera. Det måste vara någon väldigt gammal byggnad då om de inte har AC. Därmed inte sagt att vissa avdelningar och mottagningar inte är varmare eller kallare än andra. Men det beror mer på verksamhet och funktion. De brukar även allt som oftast vara tjocka sten och cement väggar så det brukar blir rätt svalt för det mesta.

Varför har vi inte AC rent generellt? Det har väl inte varit speciellt vanligt för att det under lång tid inte ansågs att det behövdes? En enklare fläkt räckte länge. Sedan var det väl så att folk gillade värma på sommaren kontra svinkyla på vintern. Det är väl mest nu på senare tid som det blivit mer tal om AC. Så det kommer nog att komma mer och mer i nybyggen om ombyggnationer eller att folk kommer skaffa sig portabla AC. Frågan då blir väl vart den skall förvaras resten av året när den inte behövs. Det blir som med julgransprydnader eller något. På sommaren åker AC fram från garderoben och så hoppas man att den fortfarande fungerar.
Citera
2026-07-05, 19:11
Avstängd
Tror det är en kostnadsfråga, folk är väldigt snåla och utsätter sig hellre för obekvämligheter än att betala!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in