2026-07-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Bättre att orosanmäla en gång för mycket än en gång för lite.
Absolut, om man känner oro för ett eller flera barn

Men nu handlar det om att använda orosanmälningar som politiskt verktyg. Vill du verkligen att dina skattepengar går till det?
Citera
2026-07-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Absolut, om man känner oro för ett eller flera barn

Men nu handlar det om att använda orosanmälningar som politiskt verktyg. Vill du verkligen att dina skattepengar går till det?

Nu tramsar du bara. Man får inte välja vad ens skattepengar ska gå till.
Citera
2026-07-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Nu tramsar du bara. Man får inte välja vad ens skattepengar ska gå till.
Men man kan ha en åsikt om det. Jag är säker på att du har det på andra områden.
Citera
2026-07-05, 17:47
Medlem
pillifjongs avatar
Både vänstern och högern har piskat upp det till detta, en extremt tråkig utveckling med detta angiverisamhälle vi har startat tack vare sociala medier

Men fläker man ut sitt liv online så kommer det så klart en dag då saker och ting kommer användas emot dig

Folk lämnar dumma avtryck på nätet hela tiden utan att fatta vidden av det
Citera
2026-07-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Är du exakt så här dum? Det är sådant här folk lägger upp med Trump, där man tolkar ordagrant, men en tolkning baseras alltid på kontext och tonläge.

Som sagt, artikeln länkar till inspelningen. Om du inte vet hur man öppnar låsta artiklar så kan jag inte hjälpa dig eftersom det strider mot Flashbacks regelverk att direktlänka till inspelningen.

För mig ter det sig som du självmant satt på dig skygglappar. Du vill inte tro att Christian Peterson trakasserar meningsmotståndare fast bevisen är ovedersägliga.
Citera
2026-07-05, 17:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Chang Frick har under rubriken "Hata och hota journalister på rätt sätt - Så här gör du" tipsat om att orosanmäla misshagliga journalisters barn om det tex finns bilder på alkohol i hemmet på sociala medier.

Christian Peterson har hållit en kurs i vad man bör säga eller skriva i en orosanmälan för att soc ska ta den på allvar om en journalist skrivit något som inte passar honom/dem. Detta har också hänt ett flertal gånger.

Nick Alinia deltog i kursen och säger själv att han orosanmält journalister han retat sig på.

Fråga:
Ni som gillar dessa killar, vad tycker ni om denna metod, känns det som att vi får ett öppet och sunt debattklimat av den? Eller är ni helt ok med att skrämma meningsmotståndare till tystnad?
Chang Frick handlar om vad han själv blivit utsatt av framförallt av vissa journalister tidigare, som han vänt på. Det här är en vänstergrej från början. Anser du att det var rätt av dem, kan du väl inte klaga på det nu. Man har tagit tills sig vänsterns egna metoder, som du då förmodligen anser är rätt, om det riktas åt rätt person. Sluta gråta.
Citera
2026-07-05, 18:09
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Som sagt, artikeln länkar till inspelningen. Om du inte vet hur man öppnar låsta artiklar så kan jag inte hjälpa dig eftersom det strider mot Flashbacks regelverk att direktlänka till inspelningen.

För mig ter det sig som du självmant satt på dig skygglappar. Du vill inte tro att Christian Peterson trakasserar meningsmotståndare fast bevisen är ovedersägliga.

Jag har inga problem med anklagelser mot CP, det jag har problem med är icke relevanta källor och lösa anklagelser, och då spelar det ingen roll vem anklagelserna riktas mot. Jag har hört de tre männen driva och skämta om att anmäla till socialtjänsten, samt att Alinia sagt att han vid något tillfälle orosanmält men då utifrån reell grund - vilket tydligen även gäller CP utifrån artikeln du länkat. Klippet du talar om är bakom betalvägg och jag är rätt skeptisk till att du själv lyssnat på klippet.
Citera
2026-07-05, 18:28
Medlem
Citat:
Jag har inga problem med anklagelser mot CP, det jag har problem med är icke relevanta källor och lösa anklagelser, och då spelar det ingen roll vem anklagelserna riktas mot. Jag har hört de tre männen driva och skämta om att anmäla till socialtjänsten, samt att Alinia sagt att han vid något tillfälle orosanmält men då utifrån reell grund - vilket tydligen även gäller CP utifrån artikeln du länkat. Klippet du talar om är bakom betalvägg och jag är rätt skeptisk till att du själv lyssnat på klippet.

Anklagelserna är inte alls lösa utan kommer från en inspelning med Christian Peterson på Twitter Spaces. Om det är så att ETC ljuger eller har manipulerat inspelningen så kan man ju fråga sig varför Peterson inte redan stämt tidningen för förtal. Han har liksom inte dementerat något av det som tidningen påstår om honom.

I en annan inspelning förklarar Peterson hur man kan begära ut klasslistor och därigenom kontakta klasskamrater till den man vill komma åt:
Rädda Barnen om Christian Petersons falska orosanmälningar: ”Drabbar riktiga barn”
I en inspelning, gjord den 12 maj 2022, berättar han skrattandes hur man kan begära ut klasslistor från skolor och på så sätt kunna kontakta klasskamrater till den man vill komma åt.

– Man kan mejla ut om det finns en pinsam video på personen. Man kan inte vara elak mot kommunister, det är bara brottsförebyggande åtgärder, säger Peterson när en annan i samtalet säger att det här är för nedrigt att göra.

https://www.etc.se/inrikes/raedda-barnen-om-falska-orosanmaelningar-drabbar-riktiga-barn
Jag tar för givet att du vägrar tro på det här också.
Citera
2026-07-05, 19:02
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Anklagelserna är inte alls lösa utan kommer från en inspelning med Christian Peterson på Twitter Spaces. Om det är så att ETC ljuger eller har manipulerat inspelningen så kan man ju fråga sig varför Peterson inte redan stämt tidningen för förtal. Han har liksom inte dementerat något av det som tidningen påstår om honom.

I en annan inspelning förklarar Peterson hur man kan begära ut klasslistor och därigenom kontakta klasskamrater till den man vill komma åt:
Rädda Barnen om Christian Petersons falska orosanmälningar: ”Drabbar riktiga barn”
I en inspelning, gjord den 12 maj 2022, berättar han skrattandes hur man kan begära ut klasslistor från skolor och på så sätt kunna kontakta klasskamrater till den man vill komma åt.

– Man kan mejla ut om det finns en pinsam video på personen. Man kan inte vara elak mot kommunister, det är bara brottsförebyggande åtgärder, säger Peterson när en annan i samtalet säger att det här är för nedrigt att göra.

https://www.etc.se/inrikes/raedda-barnen-om-falska-orosanmaelningar-drabbar-riktiga-barn
Jag tar för givet att du vägrar tro på det här också.

Igen:

Det handlar om HUR det sägs.
Hela världens media återkommande fultolkar Trump, han är ett alldeles utmärkt exempel på hur media förvanskar hans syfte med det uttalade ordet genom att faktiskt citera honom korrekt.

Har du lyssnat på inspelningarna du diskuterar?
Citera
2026-07-05, 19:07
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Chang Frick har under rubriken "Hata och hota journalister på rätt sätt - Så här gör du" tipsat om att orosanmäla misshagliga journalisters barn om det tex finns bilder på alkohol i hemmet på sociala medier.

Christian Peterson har hållit en kurs i vad man bör säga eller skriva i en orosanmälan för att soc ska ta den på allvar om en journalist skrivit något som inte passar honom/dem. Detta har också hänt ett flertal gånger.

Nick Alinia deltog i kursen och säger själv att han orosanmält journalister han retat sig på.

Fråga:
Ni som gillar dessa killar, vad tycker ni om denna metod, känns det som att vi får ett öppet och sunt debattklimat av den? Eller är ni helt ok med att skrämma meningsmotståndare till tystnad?

Såg inte dig skrika av harm när Alinia stängdes av från SVT.

Vänstern har spelat fullt i decennier, hög tid att högern agerar på samma vis.
Citera
2026-07-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Såg inte dig skrika av harm när Alinia stängdes av från SVT.

Vänstern har spelat fullt i decennier, hög tid att högern agerar på samma vis.
Överraskande nog har tydligen Frick varit med i IFS.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-07-05 kl. 19:40.
Citera
2026-07-05, 19:24
Medlem
Citat:
Hela världens media återkommande fultolkar Trump, han är ett alldeles utmärkt exempel på hur media förvanskar hans syfte med det uttalade ordet genom att faktiskt citera honom korrekt.

Har du lyssnat på inspelningarna du diskuterar?

Ja, det har jag. Och jag kan gå i god för att det tidningen skriver är korrekt. Alla som vet hur man kringgår betalväggar kan bekräfta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in