Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Ja teoretiskt är lagen könsneutral
Att rättsväsendet är extremt dåligt på att lagföra kvinnliga sexförbrytare (oavsett om de förgriper sig på andra kvinnor, män eller barn) är inget argument för den här sortens bestämmelser inte skulle omfatta män som brottsoffer, även om det förstås finns en risk att det i praktiken blir så. Tycker du i sådana fall att det är någonting bra?
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Ok, då är det ju jämställt avseende det då.
Jag har dock inte sett någon man bli fälld för att han saboterat kondomen, har du.
Nej, men jag har aldrig sett någon man bli fälld för det heller, inte heller något rättsfall som detta tidigare. Så som jag förstått våldtäktslagstiftningen har man inte brott mot villkorade samtycken som faktiska samtyckesbrott tidigare, det är, såvitt jag förstått det, någonting nytt. Jag tycker det ska bli intressant att se vad hovrätten säger om detta, jag tror det finns en hygglig risk att det blir ett frikännande i högre instans.
Men skulle så inte bli fallet medför den här sortens extensiva tolkning av våldtäktsbestämmelserna en stor risk för mycket konstiga och kontraproduktiva domar längre fram. Som jag också skrivit, vill man komma åt preventivmedelssabotage/-lögn/osv borde man snarare lagstifta om det separat, istället för att öppna upp för villkorade samtycken.