2026-07-02, 14:13
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Nej, jag har rätt bra koll tror jag, som jag nämnde är jag nog gubbe i sammanhanget . Problemet med din argumentation är att du applicerar det på slutresultatet - en färdig programmerare. När du har en introduktionskurs vill du att den ska vara enkel, så att man får en känsla för hur saker funkar och inte blir avskräckt. Du vill inspirera.

Egentligen behöver jag bara ett argument - pekare. Pekare och minneshantering är skitkomplicerat - se bara på Objective-C jämfört med Swift. Det finns en anledning till att moderna språk gör sig av med dom.
Men jag kan slänga in debugging och felsökning också. Ska du lära dej testning, breakpoints, trådspårning etc. så är det väldigt mycket mer komplicerat att förstå och följa i C jämfört med t.ex Java.

Man kan jämföra med att ta körkort - C är växellåda, moderna språk är automatväxel.

Vet inte varför du pratar om Rust och Linuxkod, det har ingen bäring på vad som är bästa nybörjarspråk.

Det går utmärkt att skriva grundläggande C-kod utan pekare, minneshantering (använd stacken för små dataset), eller bitwise operators, och istället bara träna på loopar, villkorssatser, input och output, samt diskoperationer. Pekare och minneshantering är inte särskilt komplicerade, men man kan vänta med dessa, och vill man sedan bygga vidare så slipper man börja om från början. Du behöver inte använda externa verktyg (GDB, m.m.) för att debugga väldig enkel C-kod heller. Det här borde du känna till. Kom ihåg att de som tar automatkort aldrig utvecklar något motor-öra heller! Vill du ta steget längre med enkelheten så kan du ju låta AI skriva hela koden åt nybörjare också. Superenkelt!
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-02 kl. 14:20.
Citera
2026-07-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Det går utmärkt att skriva grundläggande C-kod utan pekare, minneshantering (använd stacken för små dataset), eller bitwise operators, och istället bara träna på loopar, villkorssatser, input och output, samt diskoperationer. Pekare och minneshantering är inte särskilt komplicerade, men man kan vänta med dessa, och vill man sedan bygga vidare så slipper man börja om från början. Du behöver inte använda externa verktyg (GDB, m.m.) för att debugga väldig enkel C-kod heller. Det här borde du känna till. Kom ihåg att de som tar automatkort aldrig utvecklar något motor-öra heller! Vill du ta steget längre med enkelheten så kan du ju låta AI skriva hela koden åt nybörjare också. Superenkelt!

Tror inte vi kommer längre, fortsätt du med att introducera nya programmerare med C. De flesta andra har gått vidare till modernare språk, som man med MYCKET högre sannolikhet senare stöter på i arbetslivet.
Citera
2026-07-03, 14:08
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Tror inte vi kommer längre, fortsätt du med att introducera nya programmerare med C. De flesta andra har gått vidare till modernare språk, som man med MYCKET högre sannolikhet senare stöter på i arbetslivet.

Jag vet inte var du fått tanken att TS efterlyser en arbetsmarknadsåtgärd? Det står inget om det i topic. Alla lär sig inte programmera för att få ett arbete. Min utgångspunkt är att skapa en bra programmerare som kan datorsystem och programmering på djupet. Då passar som sagt C utmärkt att börja med. Om du med "modernare" avser en mycket hög grad av abstraktion (mindre kunskap) och långsammare exekvering - ja då avstår jag. Inget att bygga vidare på heller för arbetsmarknaden, eftersom AI kommer att ta scriptingjobben.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-03 kl. 14:11.
Citera
2026-07-04, 09:05
Medlem
Citat:
Jag vet inte var du fått tanken att TS efterlyser en arbetsmarknadsåtgärd? Det står inget om det i topic. Alla lär sig inte programmera för att få ett arbete.

Herregud. Det är *en* av flera anledningar till att många väljer ett nyare språk som introduktion och således ett argument i det ämne vi diskuterar, även om inte alla lär sig för arbetslivet.

Få håller med dej, men kör hårt med det du tror på.
Citera
2026-07-04, 09:22
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag vet inte var du fått tanken att TS efterlyser en arbetsmarknadsåtgärd? Det står inget om det i topic. Alla lär sig inte programmera för att få ett arbete. Min utgångspunkt är att skapa en bra programmerare som kan datorsystem och programmering på djupet. Då passar som sagt C utmärkt att börja med. Om du med "modernare" avser en mycket hög grad av abstraktion (mindre kunskap) och långsammare exekvering - ja då avstår jag. Inget att bygga vidare på heller för arbetsmarknaden, eftersom AI kommer att ta scriptingjobben.

Samtidigt så går vi mot en utveckling där fler och fler tjänster hostas på molnet, och då är inte längre minneshantering eller kodexekvering de stora flaskhalsarna för optimering, nu är det snarare lateny i api-anrop, meddelande och kösystem, databser och felaktig arketektur som skapar problem.

Jag var också kodpuritan en gång i tiden, och ansåg att om man inte skriver ett program i C/C++ så har man inte programmerat på riktigt, men tiderna förändras och brunchen står inte stilla. Man löser inte dagens problem med gårdagens lösningsmetodik.
Senast redigerad av guderi 2026-07-04 kl. 09:27.
Citera
2026-07-05, 07:54
Medlem
Citat:

Risken är stor att man tycker det verkar för komplicerat.

När man börjar så vill man kunna göra meningsfulla saker snabbt det är när man får något att fungera som det ger en inspiration till att fortsätta.
Citera
2026-07-05, 15:45
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Risken är stor att man tycker det verkar för komplicerat.

När man börjar så vill man kunna göra meningsfulla saker snabbt det är när man får något att fungera som det ger en inspiration till att fortsätta.

Där har du förvisso en poäng, men det behöver inte göra dig till en mer kompetent programmerare. Grundläggande C är i princip inte mer komplicerat än grundläggande Python.
Citera
2026-07-05, 15:52
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Samtidigt så går vi mot en utveckling där fler och fler tjänster hostas på molnet, och då är inte längre minneshantering eller kodexekvering de stora flaskhalsarna för optimering, nu är det snarare lateny i api-anrop, meddelande och kösystem, databser och felaktig arketektur som skapar problem.

Jag var också kodpuritan en gång i tiden, och ansåg att om man inte skriver ett program i C/C++ så har man inte programmerat på riktigt, men tiderna förändras och brunchen står inte stilla. Man löser inte dagens problem med gårdagens lösningsmetodik.

Nu pratar vi om att programmera, inte att ladda upp data i molnet och låta andras kod exekvera. Sedan glömmer du helt bort ett annat viktigt perspektiv. Vilka programmerare skapar molntjänsterna? Extremt mycket av molntjänster och AI är kodat i C och C++, då det kräver extremt snabb exekvering och enormt mycket av just minneshantering. Sedan finns det andra typer av minneshantering riktat mot GPU, som Nvidias CUDA, till stor del skrivet i C och C++. Varför finns det ett stort shortage av just minne på marknaden tror du? Ja, för att minne är viktigare än någonsin. Du verkar vara fast i ett högnivåprogrammerings-användarperspektiv och bortser helt från lågnivåutvecklarnas perspektiv. Då har jag inte ens börjat prata om microcontrollers, IoT, robotik, och operativsystem på riktigt ännu, där minneshantering också är extremt viktigt, och säkerligen 90 % av kodbasen utgörs av just C. Låt oss gå vidare till webben: Apache Server är skrivet i C (typ 70 % av världens webbservers). Databaser: MySQL är skrivet i C. Nätverk på lågnivå - skrivet i C. Ja, i princip hela internets infrastruktur.

Citat:
2025 appeared to end on a promising note for the PC industry, with decent progress across all segments, including CPUs and GPUs. However, as Q4 approached, significant trouble began to emerge for gamers. This time, the AI frenzy brought it in, and we'll discuss how far ahead it is; but for now, it's essential to realize that the industry is undergoing a 'DRAM supercycle,' which appears to be gobbling up consumer memory and causing large-scale shortages.

https://wccftech.com/roundup/memory-crisis/

Citat:
Samtidigt så går vi mot en utveckling där fler och fler tjänster hostas på molnet, och då är inte längre minneshantering eller kodexekvering de stora flaskhalsarna för optimering

Läs artikeln ovan och tänk till lite igen...
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-05 kl. 16:08.
Citera
2026-07-05, 17:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nu pratar vi om att programmera, inte att ladda upp data i molnet och låta andras kod exekvera. Sedan glömmer du helt bort ett annat viktigt perspektiv. Vilka programmerare skapar molntjänsterna? Extremt mycket av molntjänster och AI är kodat i C och C++, då det kräver extremt snabb exekvering och enormt mycket av just minneshantering. Sedan finns det andra typer av minneshantering riktat mot GPU, som Nvidias CUDA, till stor del skrivet i C och C++. Varför finns det ett stort shortage av just minne på marknaden tror du? Ja, för att minne är viktigare än någonsin. Du verkar vara fast i ett högnivåprogrammerings-användarperspektiv och bortser helt från lågnivåutvecklarnas perspektiv. Då har jag inte ens börjat prata om microcontrollers, IoT, robotik, och operativsystem på riktigt ännu, där minneshantering också är extremt viktigt, och säkerligen 90 % av kodbasen utgörs av just C. Låt oss gå vidare till webben: Apache Server är skrivet i C (typ 70 % av världens webbservers). Databaser: MySQL är skrivet i C. Nätverk på lågnivå - skrivet i C. Ja, i princip hela internets infrastruktur.

Läs artikeln ovan och tänk till lite igen...

Jag är C++ programmerare själv, utbildad ingenjör och har jobbat i branschen i snart 3 decennier...

Jag är C++ programmerare själv, utbildad ingenjör och har jobbat i branschen i snart 3 decennier...

Jag har dessutom varit lärare på universitetsnivå, just i programmering och har ganska bra koll på hur man lägger upp en kurs i programmering för nybörjare. Jag har använt C, C++ och Python som förstaspråk för mina studenter, och min erfarenhet säger att Python är överlägset bäst som förstaspråk.

Du pratar om nischade grejer, som kräver betydligt djupare kunskap än grundläggande programmering, vilket är vad denna tråd handlar om.

Pekare, bitvis operatorer och inline assembler är någonting man kan börja titta på när man börjar syssla med mer avancerade ämnen. När du är nybörjare så är det annat som är viktigare att förstå sig på.
Senast redigerad av guderi 2026-07-05 kl. 17:51.
Citera
2026-07-05, 17:51
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:

Du pratar om nischade grejer, som kräver betydligt djupare kunskap än grundläggande programmering, vilket är vad denna tråd handlar om.

Nischade grejer? Vilka dumheter med din larviga "appeal to authority". Om du nu vore ingenjör så skulle du förstå att detta är mainstream för programmering i högteknologiska system. Eller tror du att front-end webbutveckling och server scripting är mainstream? I så fall vet du inte ens vad "programmering" är. Om man inte lärt sig minneshantering så behärskar man inte grundläggande programmering. Dessutom, om du med grundläggande menar loopar och villkorssatser så går det som sagt att träna det lika bra i C som i Python. Skillnaderna är försumbara.

Python är dependency hell - och är ett dåligt språk med en dålig syntax.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-05 kl. 17:54.
Citera
2026-07-05, 18:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nischade grejer? Vilka dumheter med din larviga "appeal to authority". Om du nu vore ingenjör så skulle du förstå att detta är mainstream för programmering i högteknologiska system. Eller tror du att front-end webbutveckling och server scripting är mainstream? I så fall vet du inte ens vad "programmering" är. Om man inte lärt sig minneshantering så behärskar man inte grundläggande programmering. Dessutom, om du med grundläggande menar loopar och villkorssatser så går det som sagt att träna det lika bra i C som i Python. Skillnaderna är försumbara.

Python är dependency hell - och är ett dåligt språk med en dålig syntax.

Du har ju inte ens tagit examen, än mindre arbetat i branschen...

De allra flesta affärssystem idag är skrivna i Java eller .Net, de använder profilstyrd JIT-optimering, man sitter inte och statiskt optimerar system nu för tiden med hjälp av lågnivåkod i C.

Att python är "dependency hell" är ju bara ytterligare en anledning till att lära ut det tidigt så man får in i ryggmärgen att sätta upp sina virtuella miljöer korrekt.

Jag kan lova dig att python kommer du stöta på, även om du får ett jobb som innebär att sitta och skriva drivrutiner till något egenproducerat styrsystem i en frontlastare, vilket verkar vara vad du anser "riktig" programmering är.

Exempelvis kan platsformen för integrationstester i detta system ofta vara skrivet i python, eller ni har en R&D avdelning där det jobbar en drös datavetare, de kommer garanterat köra python, om du har tur, har du otur kör de R eller något annat suspekt språk.
Jobbar du med AI kommer du garanterat förr eller senare tvingas sitta med python, ett MLOPS team jobbar förmodligen inte i C eller C++ utan kör MLFlow eller Kubeflow eller liknande och tränar sina modeller i Pytorch eller tensorflow, innan de exporterar dem till dig för att implementera i systemet.
Senast redigerad av guderi 2026-07-05 kl. 18:23.
Citera
2026-07-05, 18:44
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Du har ju inte ens tagit examen, än mindre arbetat i branschen...

De allra flesta affärssystem idag är skrivna i Java eller .Net, de använder profilstyrd JIT-optimering, man sitter inte och statiskt optimerar system nu för tiden med hjälp av lågnivåkod i C.

Att python är "dependency hell" är ju bara ytterligare en anledning till att lära ut det tidigt så man får in i ryggmärgen att sätta upp sina virtuella miljöer korrekt.

Jag kan lova dig att python kommer du stöta på, även om du får ett jobb som innebär att sitta och skriva drivrutiner till något egenproducerat styrsystem i en frontlastare, vilket verkar vara vad du anser "riktig" programmering är.

Exempelvis kan platsformen för integrationstester i detta system ofta vara skrivet i python, eller ni har en R&D avdelning där det jobbar en drös datavetare, de kommer garanterat köra python, om du har tur, har du otur kör de R eller något annat suspekt språk.
Jobbar du med AI kommer du garanterat förr eller senare tvingas sitta med python, ett MLOPS team jobbar förmodligen inte i C eller C++ utan kör MLFlow eller Kubeflow eller liknande och tränar sina modeller i Pytorch eller tensorflow, innan de exporterar dem till dig för att implementera i systemet.

Återigen så har TS inte efterlyst några arbetsmarknadsåtgärder, utan i vilket språk man bäst lär sig att programmera, och blir en bra programmerare. Du är alltså helt off topic, och hur det ser ut på arbetsmarknanden är inte vad tråden handlar om. Du svänger dig med termer som du inte ens förstår i vilket sammanhang de passar eller inte. Dina bristfälliga kunskaper visar sig dessutom tydligt när du påstår att R är ett suspekt programmeringsspråk. Det är en statistikmodul i princip uteslutande producerad för statistiska analyser, plottning av grafer, och så vidare. Inom administrativ dataanalys är det ett mycket bra program, och jag skulle föredra det framför Pythons Pandas, även om Python är relativt dugligt för administrativa dataanalyser. Om du vore ingenjör skulle du inte förespråka att abstrahera bort den mesta funktionaliteten från användaren, och kalla det för ett bra lärande.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-05 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in