2026-06-30, 21:25
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Om man tittar på högskolor och universitet, både i Sverige och utomlands, är det Java tätt följt av Python och Go man i regel börjar med, på goda grunder.

Inget seriöst lärosäte skulle hävda att C är ett bra förstagångsspråk.

Lärosätena suger arsle och har helt fel metodik. Vi som påbörjat en ingenjörsutbildning, men som haft kunskaper långt innan inser detta mycket snabbt.
Citera
2026-06-30, 21:27
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Detta stämmer. Det gör ändå inte C till en bra rekommendation som ett nybörjarspråk.

Ingenting du nämner är nybörjarprogrammering.

Du kan lära dig input och output, villkorssatser och loopar lika lätt i C som i vilket annat språk som helst.
Citera
2026-07-01, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Lärosätena suger arsle och har helt fel metodik. Vi som påbörjat en ingenjörsutbildning, men som haft kunskaper långt innan inser detta mycket snabbt.

Jag har kodat sen 6510-processorn och gått kth, skulle personligen aldrig rekommendera C som förstaspråk till någon som vill lära sig koda när det finns så många modernare och enklare val som dom med mycket större sannolikhet lär stöta på i arbetslivet.
Citera
2026-07-01, 12:07
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Du kan lära dig input och output, villkorssatser och loopar lika lätt i C som i vilket annat språk som helst.

Exakt. Så varför rekommenderar du C mot allas bättre vetande?

Citat:
Jag har kodat sen 6510-processorn och gått kth, skulle personligen aldrig rekommendera C som förstaspråk till någon som vill lära sig koda när det finns så många modernare och enklare val som dom med mycket större sannolikhet lär stöta på i arbetslivet.

Ja, precis.
Citera
2026-07-01, 13:55
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Exakt. Så varför rekommenderar du C mot allas bättre vetande?

Allas bättre vetande? Det säger sig självt att det är mindre logiskt att börja med ett scriptspråk där du får noll förståele för minneshantering, och sedan byta om du vill lära dig att programmera på riktigt. Dessutom så är exempelvis Python starkt överreklamerat när det gäller att få hög funktionalitet med få LoC. Syntaxen är ful och slapp. När man väl lärt sig grunderna och applikationerna blir mer avancerade så har du i princip samma antal LoC. Den som börjat med scriptspråk som abstraherar bort viktig funktionalitet för användaren har då ett uppenbart handikapp. Ett väldigt tungt argument mot scriptspråken är som sagt också att de är otroligt långsamma. De klarar inte enorma datamängder inom fysiska applikationer, avancerad AI och realtidssystem. Python "fuskar" ju och använder sig av arrayer skrivna i C (NumPy-arrayer) bakom kulisserna för sådan funktionalitet. Vilket leder till mindre kunskap och förståelese för programmeraren, som inte ens lär sig om komplilatorer. Övergången till exempelvis inbyggda system innebär då att man får börja om på nytt. Men visst, om man har låga ambitioner inom webb- och serveradminstration och vill kunna ersättas av AI - kör på scriptspråken.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-01 kl. 14:10.
Citera
2026-07-01, 14:15
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Allas bättre vetande?

Alla i det här sammanhanget är såklart industrin. Jag förstår att du som hobbypulare inte bryr dig.

Jag har redan länkat denna, men eftersom du inte läste den då, läs den nu: https://www.tomshardware.com/software/security-software/white-house-urges-developers-to-avoid-c-and-c-use-memory-safe-programming-languages

Citat:
Dessutom så är exempel Python starkt överreklamerat när det gäller att få hög funktionalitet med få LoC. Syntaxen är ful och slapp.

Du måste lära dig att skilja på dina åsikter och neturala fakta. Detta är dina åsikter.

Jag har dessutom aldrig stött på någon tidigare som påstår något så befängt som att C skulle leda till färre rader kod än Python? Snälla, sluta hitta på.

Citat:
När man väl lärt sig grunderna och applikationerna blir mer avancerade så har du i princip samma antal LoC.

Rent påhitt.

Problemet med att rekommendera C har dock ingenting att göra med antal rader kod, utan att det är ett osäkert primitivt språk från 1960-talet som endast borde fortsätta underhållas i legacyappar. Ingen ny kod borde skrivas i C och det håller hela industrin med om.

Citat:
Den så som börjat med scriptspråk som abstraherar bort viktig funktionalitet för användaren har då ett uppenbart handikapp.

Scriptspråket python är det populäraste språket som används till både fyska applikationer och AI. (https://pytorch.org/)
Citat:
Ett väldigt tungt argument mot scriptspråken är som sagt också att de är otroligt långsamma. De klarar inte enorma datamängder inom fysiska applikationer, avancerad AI och realtidssystem.

"Otroligt långsamma" är subjektivt och helt irrelevant när någon ska skriva sin första for-loop.

Ingen ska behöva veta vad ett realtidssystem är när de försöker begripa grunderna i programmering. Du fortsätter bara att förvirra dig själv. Denna tråd handlar ju om "Bästa programmeringsspråk för nybörjare", inte "Bästa programmeringsspråk för daterade relatidssystem".

Citat:
Python fuskar ju och använde sig av arrayer skrivna i C bakom kulisserna för sådan funktionalitet.

"Fuskar" ???. Vad i fan pratar du ens om. Alla scriptspråk är implementerade i ett annat språk.

Citat:
Vilket leder till mindre kunskap och förståelese för programmeraren.

Du verkar inte särskilt kunnig själv.

Citat:
Övergången till exempelvis inbyggda system innebär då att man får börja om på nytt.

Varenda normalbegåvad programmerar behärskar ett antal programmeringsspråk. Jag själv för närvarande i go, c, rust, lua, python, typescript och swift efter behov. Jag har tidigare använt C#, Java, assembler (intel, arm), Basic, Javacript, VBScript, AutoHotKey och diverse DSL. Det är bara du som aldrig kommit vidare från C och tror att alla andra behöver lida. Följ med i stället. Du borde lära dig rust och bli anställningsbar om du nu är så duktig.

Citat:
Men visst, om man har låga ambitioner inom webb och serveradminstration och vill kunna ersättas av AI - kör på scriptspråken.

Skulle en C-programmerare vara ohotad av AI menar du? Vad hände med din vansinniga övertro på AI från förra året då?
Citera
2026-07-01, 14:15
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:

Enklare val? Varför skulle enkelhet vara något att eftersträva om du vill bli en kompetent programmerare? Motivera dig. Jag antar att du antyder att Rust skulle vara ett alternativ till C. Jämför då GitHub och se var du hittar flest applikationer. Rust är inte heller alls lika beprövat som C, och användarbasen på tok för liten. Tankarna på att börja ersätta Linuxkod med Rust har stött på starkt motstånd. Kanske du har missat?
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-07-01 kl. 14:29.
Citera
2026-07-01, 14:17
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Protesterna mot att börja ersätta Linuxkod med Rust har stött på starkt motstånd. Kanske du har missat?

Rust for Linux är en framgångssaga som du uppenbarligen har missat.
Citera
2026-07-01, 14:27
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Rust for Linux är en framgångssaga som du uppenbarligen har missat.

Det är nog snarare du som missat det mesta... Beklagar sorgen.

Citat:
Rust, once celebrated as a game-changer in systems programming, has found itself facing a wave of criticism following a string of high-profile setbacks. Known for its focus on safety — particularly in concurrency — Rust supports multiple paradigms, including functional, imperative, and generic programming. Its syntax is reminiscent of C and C++, making it accessible yet powerful.

However, recent events have cast a shadow over Rust’s momentum. In late December, Daniel Stenberg, the creator of the renowned open-source project curl, announced the discontinuation of support for the Rust-based Hyper HTTP backend, along with the complete removal of related code. This decision has sparked widespread discussion within the developer community.

“The journey is ending. The experiment is over. We tried, but we failed.”

https://medium.com/@Aaron0928/rusts-downfall-from-rising-star-to-rejected-by-major-projects-c3263daf2e9e
Citera
2026-07-01, 14:40
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Alla i det här sammanhanget är såklart industrin. Jag förstår att du som hobbypulare inte bryr dig.

Jag har redan länkat denna, men eftersom du inte läste den då, läs den nu: https://www.tomshardware.com/software/security-software/white-house-urges-developers-to-avoid-c-and-c-use-memory-safe-programming-languages

Du måste lära dig att skilja på dina åsikter och neturala fakta. Detta är dina åsikter.

Jag har dessutom aldrig stött på någon tidigare som påstår något så befängt som att C skulle leda till färre rader kod än Python? Snälla, sluta hitta på.

Rent påhitt.

Problemet med att rekommendera C har dock ingenting att göra med antal rader kod, utan att det är ett osäkert primitivt språk från 1960-talet som endast borde fortsätta underhållas i legacyappar. Ingen ny kod borde skrivas i C och det håller hela industrin med om.

Scriptspråket python är det populäraste språket som används till både fyska applikationer och AI. (https://pytorch.org/)

"Otroligt långsamma" är subjektivt och helt irrelevant när någon ska skriva sin första for-loop.

Ingen ska behöva veta vad ett realtidssystem är när de försöker begripa grunderna i programmering. Du fortsätter bara att förvirra dig själv. Denna tråd handlar ju om "Bästa programmeringsspråk för nybörjare", inte "Bästa programmeringsspråk för daterade relatidssystem".

"Fuskar" ???. Vad i fan pratar du ens om. Alla scriptspråk är implementerade i ett annat språk.

Du verkar inte särskilt kunnig själv.

Varenda normalbegåvad programmerar behärskar ett antal programmeringsspråk. Jag själv för närvarande i go, c, rust, lua, python, typescript och swift efter behov. Jag har tidigare använt C#, Java, assembler (intel, arm), Basic, Javacript, VBScript, AutoHotKey och diverse DSL. Det är bara du som aldrig kommit vidare från C och tror att alla andra behöver lida. Följ med i stället. Du borde lära dig rust och bli anställningsbar om du nu är så duktig.

Skulle en C-programmerare vara ohotad av AI menar du? Vad hände med din vansinniga övertro på AI från förra året då?

Du har sysslat med massvis av onödigt skräp och tappat fokus ser jag. Bättre att gräva på djupet. Är det därför du är så arg och frustrerad? Det är just denna ilska och frustration jag vill rädda nybörjare ifrån. Sammantaget så är dina argument oerhört svaga. Nu handlar allt bara om "save face" för dig, och du uppfattar det här som en personlig konflikt, vilket det inte är från min sida. Håll dig till sakargument! C är oerhört beprövat, kod- och användarbasen är enorm, och det finns hur mycket dokumentation som helst. Oerhört många system är programmerade i C, inklusive operativsystemet i den dator eller telefon som du använder just nu. Mitt huvudargument är att börja med ett kompilerat språk framför ett scriptspråk, och där faller de flesta invändningar. Det bästa och enklaste kompilerade språket att lära sig är just C.
Citera
2026-07-01, 16:46
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Du har sysslat med massvis av onödigt skräp och tappat fokus ser jag.

Det är så yrkeslivet ser ut. Det kommer du kanske att lära dig om en vacker dag.
Citera
2026-07-02, 09:11
Medlem
Citat:
Enklare val? Varför skulle enkelhet vara något att eftersträva om du vill bli en kompetent programmerare? Motivera dig. Jag antar att du antyder att Rust skulle vara ett alternativ till C. Jämför då GitHub och se var du hittar flest applikationer. Rust är inte heller alls lika beprövat som C, och användarbasen på tok för liten. Tankarna på att börja ersätta Linuxkod med Rust har stött på starkt motstånd. Kanske du har missat?

Nej, jag har rätt bra koll tror jag, som jag nämnde är jag nog gubbe i sammanhanget . Problemet med din argumentation är att du applicerar det på slutresultatet - en färdig programmerare. När du har en introduktionskurs vill du att den ska vara enkel, så att man får en känsla för hur saker funkar och inte blir avskräckt. Du vill inspirera.

Egentligen behöver jag bara ett argument - pekare. Pekare och minneshantering är skitkomplicerat - se bara på Objective-C jämfört med Swift. Det finns en anledning till att moderna språk gör sig av med dom.
Men jag kan slänga in debugging och felsökning också. Ska du lära dej testning, breakpoints, trådspårning etc. så är det väldigt mycket mer komplicerat att förstå och följa i C jämfört med t.ex Java.

Man kan jämföra med att ta körkort - C är växellåda, moderna språk är automatväxel.

Vet inte varför du pratar om Rust och Linuxkod, det har ingen bäring på vad som är bästa nybörjarspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in